Unngikk konkurs i siste liten
Det var ikke langt unna at dette bilmerket forsvant for godt.

2009 har vært et helsvart år for sør-koreanske SsangYong. Helt siden februar har merket vært satt under administrasjon - mens de febrilsk har jobbet med en redningsplan.
Det toppet seg da arbeiderne okkuperte fabrikken i 77 dager i sommer - i protest mot tøffe kuttplaner. Til slutt måtte politiet storme fabrikken, og det utspant seg rene krigsscener der.
Gamle modeller
SsangYong er en av bilprodusentene som har blitt hardest rammet av finanskrisen. Modellutvalget er gammelt og modellene er nesten uten unntak store og tunge firehjulstrekkere. Det har ikke slått heldig ut i 2009.
SUV-en Rexton er mye bruktbil for penga - les mer om den her:
Men nå har en domstol i hjemlandet godkjent SsangYongs egen redningsplan. Det betyr at de nå kommer ut av konkursbeskyttelsen - og igjen kan begynne å fungere som et "normalt" selskap.
Kina-eid
Mange bilanalytikere anså lenge SsangYongs muligheter for å overleve som små. Faren er på ingen måte over ennå - men nå får de i alle fall en ny sjanse.
Nye og mer moderne modeller er også på vei. SsangYong eies nå i hovedsak av kinesiske SAIC (Shanghai Automotive Industry Corporation) - og de har blant annet planer om å gjøre SsangYong til en stor aktør i det kinesiske nybilmarkedet.