Ukens store nyhet: 5 ting du må vite om Volvo EX90
Volvos nye elbil kommer først i 2024.
Denne uken har Volvo hatt premiere på sin nye EX90. Dette er den elektriske oppfølgeren til XC90.
EX90 blir den nye toppmodellen til Volvo og går inn en klasse med flere eksklusive konkurrenter.
EX90 er over fem meter lang, den har rekkevidde på inntil 585 kilometer og sju seter er standard. Bilen kommer også med svært mye sikkerhetsutstyr.
Vi i Broom var til stede på verdenspremieren i Stockholm. Under har vi samlet fem ting du bør vite om nykommeren:
Pris på EX90: Fra 864.900 kroner
Volvo slapp prisen samtidig som de lanserte bilen. Startprisen er 864.900 kroner, men det tallet gjelder bare ut året. Fra nyttår er det varslet moms på kjøpesummen som overstiger 500.000 kroner, på alle elbiler. I tillegg går regjeringen inn for vektavgift.
Hvis begge disse slår inn, vil EX90 starte på rett i underkant av 1 million kroner. Da snakker vi utgaven som heter Twin Ultra.
Twin Performance Ultra er toppmodellen, den starter på 904.900 kroner nå. Fra nyttår vil den havne på rundt 1.050.000 kroner.
Noen billig bil er altså EX90 absolutt ikke. Her ser vi tydelig at Volvo posisjonerer seg som et premiummerke. Konkurrentene er merker som Audi, BMW, Mercedes og Porsche. Vi må også ta med Polestar 3 som deler plattform og mye av teknologien med EX90.
Volvo tilbyr også abonnementsløsninger på bilen. Hvis man binder seg for 3 år/36 måneder, er månedsprisen 12.190 kroner. Med bindingstid på 3 måneder øker denne til 14.090 kroner.
I fjor sommer fikk vi se konseptbilen for første gang
Levering og ventetid
Bilen er altså offisiell og prisene klare: Men det betyr ikke at vi får se EX90 på norske veier med det aller første. Her er det nemlig uvanlig lang tid mellom lansering og utlevering av biler.
Andre kvartal 2024 er det den norske importøren sier om kundebilene. Det kan altså i verste fall bety at bilen ikke er på plass i Norge før i juni 2024. Det er stund til...
I og med at dette er såpass langt unna, er det også umulig å vite noe om leveringssituasjonen og eventuell ventetid. Bilbransjen har lenge slitt med delemangel og logistikkutfordringer. Her er det nå noen tegn på bedring hos enkelte. Mest sannsynlig er situasjonen enklere når EX90 skal gå i produksjon mot slutten av 2023. Men noe ventetid blir det sannsynligvis for de som ikke bestiller bilen kjapt nå.
Med denne klarte Volvo noe ganske utrolig
Rekkevidde og lading på EX90
Volvo starter med én batteripakke, den er på solide 111 kWt brutto, 107 kWt netto.
Det gir rekkevidde på 585 kilometer for Twin-utgaven, 580 for Twin Performance. Begge disse tallene er såkalte estimater, bilene er ikke endelig WLTP-sertifisert. Det kan altså bli endringer, men neppe veldig store.
Ombordladeren er på 11 kWt. På hurtiglading skal bilen kunne ta imot inntil 250 kW. Det er et solid tall. EX90 skal også komme med toveis lading, du kan altså hente ut strøm fra batteripakken.
Fra premieren: Her drar de duken av EX90 for første gang
Plass og praktiske løsninger
Dette har vært en paradegren for XC90 i to generasjoner, det følger EX90 opp. Bilen er svært rommelig og har imponerende bagasjeplass.
Baksetene i midtre rad er separate og kan skyves i lengderetningen, samtidig som ryggvinkelen kan justeres. De to bakerste setene felles elektrisk opp og ned. Barn sitter bra helt bakerst. Det fungerer også plassmessig greit for voksne hvis man skyver setene i andre seterad noe framover. Som vanlig er gulvet ganske høyt bakerst, det påvirker sittestillingen.
Med de to bakerste setene nedfelt, er bagasjerommet på 655 liter, her kan du også stable mye i høyden. Vi er også imponert over bagasjeplassen når du bruker den som sjuseter, da er det 310 liter igjen. Det inkluderer riktignok et ganske dypt rom under gulvet, som ikke er like lett å utnytte som den øvrige plassen. Foran er det frunk på 34 liter.
EX90 skal overvåke sjåfører som ikke følger med
Design og sikkerhet
Volvo har sterke designtradisjoner fra XC90 og de er i stor grad videreført her. Det er ikke langt unna at EX90 kunne vært en facelift av XC90, såpass like er de.
Volvos designsjef Robin Page forklarer dette blant annet med at de forventer at mange av kjøperne ikke har hatt elbil tidligere. Volvos tilnærming er at disse kundene da vil ha nok «nytt» å forholde seg til.
Derfor har de valgt en såpass forsiktig og konservativ linje. Noen vil kanskje også tenke kjedelig. I og med at det er så lenge til bilen er på veien, risikerer nok Volvo også at nyhetens interesse ikke er veldig stor når vi kommer til utleveringene.
En detalj skiller seg forresten ut her: Nemlig lidaren som er plassert over frontruten. Dette er et sensorsystem som overvåker omgivelsene rundt bilen og for eksempel kan «se» gjenstander 250 meter unna, like godt i mørke som i dagslys. Her har hensynet til sikkerhet trumfet design.
Apropos sikkerhet: Volvo legger naturligvis lista høyt på det området. EX90 skal med god margin være den sikreste bilen de har laget. I tillegg til lidar, har EX90 ikke mindre enn åtte kameraer, fem radarer og 16 ultralydsensorer.
Innvendig er det to kameraer som overvåker sjåføren, i tillegg til at rattet er såkalt sensorisk. Systemet for førerforståelse (som Volvo kaller det) følger med på sjåføren og står klar til å gripe inn dersom vedkommende er distrahert, trøtt eller uoppmerksom. Målet er å unngå ulykker. Hvis de likevel skjer, skal kollisjonssikkerheten være helt i toppklasse.
Livesenter: Få med deg alt om EX90 her
Video: Her møter vi EX90 for første gang