Et gammelt og svært enkelt triks kan forebygge kostbart turbohavari.
Et gammelt og svært enkelt triks kan forebygge kostbart turbohavari.

Turbo: Gammelt triks kan spare deg for mye penger

Og det gjelder stadig flere biler.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny!

En gang i tiden hørte jeg at turbomotorer skulle gå på tomgang / lav belastning noen minutter ved oppstart og etter kjøring, uten å være helt sikker på hvorfor.

Jeg eier ikke en bil med turbo i dag, men alle naboer og kjente som har dette starter og stopper uten å tenke på det, virker det som.

Er dette en avleggs praksis ettersom teknologien er forbedret, eller kan mange få seg en aha-opplevelse som følge av turbohavari grunnet uriktig bruk? I så fall er vel dette et høyst aktuelt emne nå som diesel og turbobensin er blitt stadig mer populært?

Mvh Håvard.

Benny svarer:

Heisann! Jo da, en gang i tiden - i turboens barndom - var dette veldig viktig. Men verden går framover!

Det var særlig dette med å ikke stoppe motoren med en gang, men la den få gå et minutt eller to på tomgang etter litt belasting som var spesielt viktig. Grunnen var at oljen som smører lagrene til selve skovlene til turboen var så temperaturutsatt at om man stoppet motoren, så kunne oljen rett og slett koke/fordampe med lagerras og turbohavari som følge...

Med tiden har både smøreoljer, lagre, kjøling og annen teknologi blitt bedre mye, mye bedre. Ikke minst etter at det med vannkjøling av turboen ble vanlig. og den ikke bare kjølt ned av motoroljen.

Men når det er sagt så er jeg faktisk ganske sikker på at en del turbohavarier kunne vært unngått om dette forsatt hadde blitt praktisert. Et turboaggregat blir forsatt svært varmt.

Et turboaggregat blir svært varmt og havari forekommer hyppig. Illustrasjonsbilde.
Et turboaggregat blir svært varmt og havari forekommer hyppig. Illustrasjonsbilde.

Mulig at jeg er litt konservativ og bakstreversk på dette området. Men både det å la en bil få gå seg litt varm på tomgang før man begynner å kjøre, samt å la den få gå litt før man skrur av motoren - særlig etter hard belastning - tror jeg forsatt er av en viss betydning.

Vi snakker her forebygging av ren mekanisk slitasje. Det er heller ikke snakk om mer enn et minutt eller to. Bare det å få opp oljetrykk, få tomgangen til å stabilisere seg og få en viss temperatur før man kjører, eller kjøling før man stopper.

Turbobytte er fortsatt kostbar affære på de fleste biler. Så dette kan spare deg for både penger og bekymringer.

LES OGSÅ: Når familien vil ha VIP-behandling

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Slik svindles det med bilforsikringen

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: