Slik ser et turboaggregat ut. En smart og effektiv innretning som gjør at motoreffekten økes. Illustrasjonsbilde.
Slik ser et turboaggregat ut. En smart og effektiv innretning som gjør at motoreffekten økes. Illustrasjonsbilde.

Turbo: Denne lille dingsen gir oss veldig mye moro

Slik gir turboen motoren mer krefter.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny, det er mulig dette er litt teknisk og på siden av det du egentlig svarer på, men det skulle vært veldig interessant hvis du kunne forklare litt hva en turbo egentlig gjør. Jeg har jo skjønt at den får mer krefter ut av motoren, men hvordan gjør den egentlig det? Og har du noen favoritt blant biler med turbo?

Hilsen Daniel.

Benny svarer:

Hei Daniel!

Morsomt spørsmål. Turbo er langt ifra noen ny oppfinnelse. Allerede i 1905 ble det første patentet tegnet, selv om det gikk ytterligere 20 år før noen klarte å lage en som virket.

Likevel er det først i nyere tid teknologien har tatt av i personbiler. Amerikanerne gjorde noen spede forsøk på 60-tallet, men det funket ikke all verden. Så kom BMW med 2002 Turbo i 1974, fulgt Av Porsche et par år etter det igjen, før Saab gjorde teknologien alminnelig i sin 99 Turbo i 1978. Etter det har det bare ballet på seg ...

Hvordan en turbo virker er det skrevet tykke bøker om, men jeg skal forsøke å gi en kort og enkel forklaring.

En vanlig motor suger inn bensin / luft inn i sylinderen når stemplet er på vei nedover i sylinderen og innsugningsventilen er åpen. Med en turbo dytter man inn ekstra luft.

En turbo er en genial og i utgangspunktet enkel innretning. Denne skissen viser hvordan den virker.
En turbo er en genial og i utgangspunktet enkel innretning. Denne skissen viser hvordan den virker.

Klikk på bildet for høyere oppløsning

Prinsippet er like enkelt som det er genialt. To skovler er forbundet med en aksel. Når eksosen blåser gjennom den ene shovelen drives den andre rundt og presser luft inn i motoren.

Alle turboer virker etter dette prinsippet, men de har blitt mer og mer avanserte, med overtrykksventiler, elektronisk styring, totrinnsfunksjoner, variabel geometri, ladeluftkjølere osv.

Det geniale er at turboen ikke snylter på den utnyttbare mekaniske energien, men benytter et rent restprodukt. Eksosen.

Fordelen med turbo er at man kan ha motorer med mindre volum og allikevel hente ut mye effekt.

Porsche var tidlig ute med turbomotorer. Her en 911 / 930 i fint driv.
Porsche var tidlig ute med turbomotorer. Her en 911 / 930 i fint driv.

Min personlige turbo-favoritt? Hmmm ... Den var jammen meg litt vrien. Det var ikke den første turbobilen jeg kjørte, men kanskje den som definitivt gjorde størst inntrykk. Jeg var 22 år og fikk prøve en Porsche 911 turbo. 3,3-liter og 330 hk. Det gikk fælt!

Husker fortsatt at jeg hadde tett oppunder makspuls og var så skjelven i beina at jeg knapt klart å komme meg ut av bilen etter den prøveturen.

Volvo 240 Turbo: Nå er den veteranbil


Stort arkiv


Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

LES OGSÅ: Vi har testet den store familiedrømmen


Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: