Tungsolgt Subaru ble plutselig til en Toyota
Se hva selgeren gjorde for å få fart på responsen.

Av og til opplever man at ting ikke er helt det som de utgir seg ut for å være. Det gjelder også i bruktbilbransjen – som tradisjonelt kanskje ikke har verdens beste rykte.
En av våre mange observante Broom-lesere tipset om denne annonsen. Ved første øyekast ser det ikke ut til å være noe spesielt med den. En nesten ny, liten Toyota med lav kilometerstand og tilsynelatende gunstig pris. Til salgs hos en bruktbilforhandler i Vågå.
18 bilder
Men når vi ser nærmere på annonsen, oppdager vi imidlertid at det er et stort men.
Dette er nemlig slett ingen Toyota. Måten alle de 18 bildene er tatt på, gjør at det nesten ikke er mulig å se bil-logoen på noen av dem. Men når vi ser litt nøye på bildet av rattet, får vi bekreftet mistanken. Dette er en Subaru! Uten at det er nevnt ett eneste sted i annonseteksten.
LES OGSÅ: Dette ble Broom-bilen 2011:
God forklaring?
Vi tar en telefon til Kjell Ivar i Brun Motorsenter i Vågå som selger bilen – for å høre litt mer om bakgrunnen for forvandlingen:
– Hei du! Det er Benny Christensen fra Broom.no på TV 2 som ringer. Jeg ser du har en Toyota Verso-S til salgs?
– Hei sann – ja det stemmer det!
– Du, er dette egentlig en Toyota?
– Nei – dette er en Subaru Trezia. Det er nøyaktig samme bil og den er til og med bygget hos Toyota, svarer selgeren i andre enden.
Ute og reiser
– Hvorfor annonserer du den som en Toyota da?
– Jeg annonserte den først som Subaru, men Trezia er såpass ny og ukjent her hjemme enda at det var veldig få henvendelser og den forble usolgt. Nå som jeg har lagt den ut som Toyota så har jeg fått fire-fem henvendelser.
– Du synes ikke at dette er å tøye strikken vel langt da – at det nesten blir å lure folk?
– Du – jeg er ute og reiser nå jeg. Vi kan snakke mer om dette når jeg kommer til Norge igjen.
– Jeg kan ikke bare få en kort kommentar på om du synes dette er å lure fo ...
– NEI. Jeg er ute og reiser. Vi kan eventuelt ta dette når jeg kommer tilbake til Norge igjen, kommer det bestemt før samtalen brytes.
Egen bilbutikk? Slik kommer du i gang:
Mer tungsolgt
Det var alt vi fikk fra den kanten. På hjemmesiden til Brun Motorsenter står det blant annet at "Vårt motto er: erfaring, trygghet, fleksibilitet og god service til konkurransedyktige priser ...". Selskapet skal være etablert i 1994 og har i skrivende stund 12 biler liggende ute til salgs på finn.no.
Det hører med til historien at selger har rett i Subaru Trezia er søstermodellen til Toyota Verso-S og at bilene langt på vei er identiske. Men som selger innrømmer er Subaru-utgaven åpenbart mer tungsolgt – noe som igjen vil påvirke annenhåndsverdien.
Klart brudd
Fagdirektør Jo Torkel Gjedrem hos Forbrukerombudet har følgende kommentar:
- Å oppgi feil bilmerke i en annonse er helt klart et brudd på markedsføringsloven. Her er regelen at det skal være samsvar mellom produktet som er avbildet og det som selges. Er det ikke det, har vi å gjøre med villedende markedsføring.
- Er dette noe dere ofte opplever?
- Generelt ja. Vi har relativt mange eksempler på at noen selger et produkt, men bruker bilder av et annet - og gjerne bedre - produkt i annonsene.
- Men når det gjelder omsetning av biler er dette langt mer sjeldent. Vi får få klager på dette området, sier Gjedrem.