ROLIGERE: Norges største bilimportør tror på en nedgang på hele 25 prosent i antall nyregistrerte biler i år, sammenlignet med fjoråret.
ROLIGERE: Norges største bilimportør tror på en nedgang på hele 25 prosent i antall nyregistrerte biler i år, sammenlignet med fjoråret.

Tror mange færre vil kjøpe nybil i år

Tjente milliarder i fjor, i år er de mer skeptiske.

Bilsalget i Norge har vært rekordhøyt de to siste årene. 2021 ble det beste året i historien. Fjoråret endte bare noen tusen biler bak, etter en voldsom innspurt i desember.

Det som gjorde dette ekstra spesielt i fjor, var innføring av vektavgift på alle biler fra 1. januar 2023. I tillegg fikk elbiler moms på den delen av kjøpesummen som overstiger 500.000 kroner. Dermed fikk mange ekstra gode grunner til å skynde på og kjøpe bil før avgiftene slo inn.

Fra flere hold har det blitt spådd en kraftig nedkjøling i år og så langt har tallet på registrerte nybiler stupt.

25 prosent nedgang

Møller Mobility Group er Norges største bilimportør og tar inn merker som Audi, Skoda og Volkswagen. I går la de frem rekordresultat for 2022, med et overskudd på over 2,6 milliarder kroner.

NEDGANG: Petter Hellman er konsernsjef i Møller Mobility Group. I går la han fram milliardresultat, samtidig som han tror på nedgang i 2023. Foto: Sunny Sharma / TV 2
NEDGANG: Petter Hellman er konsernsjef i Møller Mobility Group. I går la han fram milliardresultat, samtidig som han tror på nedgang i 2023. Foto: Sunny Sharma / TV 2

Samtidig fortalte konsernsjef Petter Hellman at de tror på en betydelig nedgang i antall nye biler i år.

Til bransje-nettstedet BilNytt.no sier Hellman at deres prognose for 2023 nå er på 130.000 biler. Dette er 20.000 lavere enn importøren signaliserte like før jul. Slår dette inn, får vi en nedgang på 25 prosent fra i fjor.

Rekordinnspurt i 2022 – bråstopp i januar -23

Et skille i fjor høst

– Vi merker nå at dynamikken i markedet går fra en historisk sterk pull til den klassiske push, slik vi har vært vant til tidligere. Det er spennende å følge makroanalytikerne, der de fleste spår en myk landing for Norge – men vi vet jo ikke. I forhold til det de sa for et halvt år siden, er de mindre optimistiske nå, sier Hellman, til BilNytt.no.

Pessimismen samsvarer også med signaler fra andre aktører i bransjen. Det kom et skille tidlig på høsten i fjor, da det brått ble stille hos mange norske nybilforhandlere.

Mye forklares med økte strømpriser, renter og generell prisstigning. Det merkes på kroppen hos mange, da er bilbytte noe av det som erfaringsmessig settes på vent.

Ny undersøkelse: Antallet som vil kjøpe ny bil er halvert

Det har strømmet nye biler til Norge de siste årene. Men nå ligger det an til langt roligere tider.
Det har strømmet nye biler til Norge de siste årene. Men nå ligger det an til langt roligere tider.

Kjøpe bruktbil i stedet?

Salget de siste årene har også vært preget av lang tid mellom bestilling og utlevering av biler. Mange importører har hatt store ordrereserver. Bilene som ble registrert har i mange tilfeller blitt bestilt langt tidligere.

Fortsatt skal det være en betydelig ordrereserve hos flere. Men markedet nærmer seg en mer normal situasjon. Her spiller det også inn at antallet nyere, brukte elbiler er langt høyere enn det var for bare et halvt år siden.

Mange potensielle nybilkjøpere vil da kunne vurdere bruktbil i stedet. Hvordan det vil slå ut for nybilmarkedet er vanskelig å spå. Men i mange tilfeller går vi nå fra selgers til kjøpers marked, både på nye og brukte biler.

Dette må være Norges minste bilbutikk

Video: Kommer til Norge i år – møter et tøft marked