Tre med 4x4 til under 100.000 kroner
Så billig kan du få vinterbil som skiller seg ut.

Norsk vinter er tydeligvis i ferd med å bli akkurat som i "gode, gamle dager" – det vil si kaldt som rakkeren og en god dose med snø.
Det har igjen gjort det enda mer aktuelt med skikkelig framkomstmiddel på vinterføret. For flere og flere er bare firehjulstrekk godt nok.
Men det trenger ikke å bety at du må punge ut i dyre dommer – det finnes alternativer som er både tøffe og spreke til under 100.000 kroner.
LES OGSÅ: Så billig får du tøff stasjonsvogn med 4x4
Audi S3: Råtassen

Det er mange ungdommer som har sansen for Audi A3. Men ekstra moro er det selvsagt med S-modellen som har 210 hestekrefter og Quattro. Den er både sprek og har gode kjøreegenskaper på glatte veier.
Bilen vi har funnet er den billigste S3-en på markedet akkurat nå – med en prislapp på 98.000 kroner pluss omregistrering.
Til den prisen får du altså premiumbil med utstyr som helelektriske Recaro sportsseter i skinn, xenonlys, navigasjon og stereoanlegg fra BOSE. 2001-modellen har tilbakelagt 250.000 kilometer siden den var ny.
Selger opplyser om noen mangler, men ikke verre enn at det går an å fikse.
Bakdelen med S3-er er gjerne at de har levd et hardt liv, med mye tøff kjøring. Dessuten er de kostbare å forsikre. Og selv om deletilgangen er god, er det også kostbart.
FAKTA:
Motor: R4, 1,8 liter, bensin
Effekt: 210 hk
Moment: 270 Nm
Toppfart: 238 km/t
0-100: 6,9 sek
Les mer om Audi A3 som bruktbil her
Mitsubishi Pajero

Litt eldre – men MYE større enn Audien. Pajero er en seriøs offroader – som finner fram på veier du virkelig ikke skulle tro var mulig å ferdes i en bil.
Eksemplaret vi har funnet har i tillegg blitt utstyrt med kufanger, 33" dekk både til sommer og vinter og en vinsj følger med på kjøpet.
Selger har gjort noen modifikasjoner som blant annet ny 3" eksos, gangster-caps over frontruta med diodelys og ekstralys i kufangeren.
Når det gjelder det tekniske er bilen nylig EU-godkjent, rustsveiset på både ramme og karosseri og har fått en teknisk sjekk.
Motoren er en skikkelig seig sak, som lever opp til begrepet dieselpurke, på 2,5 liter og 90 hestekrefter. Men den gir seg aldri, om du tar skikkelig vare på den.
Her er det mye å se opp for – kilometerstanden er tross alt på nesten 400.000 – men samtidig har denne rundens klart laveste pris. Og er den som er best egnet til ordentlig terrengkjøring.
FAKTA:
Motor: 4 sylindre, 2,5 liter, diesel
Effekt: 90 hk
Moment: 201 nm
Toppfart: Uinteressant
0-100: Her er det bare å finne fram kalender snarere enn stoppeklokke ...
Brooms bruktbilguide på andre generasjon Pajero finner du her
Subaru Forester 2,0 Turbo

En annen solid firehjulstrekker er signert Subaru. Og bilen vi har funnet er dessuten sort som natta og utstyr med 2-liters turbomotor på 170 hestekrefter, luftinntak på panseret og de kjente "gullfelgene". Dette er barskt uten å være rånete.
Subaru leverer et av de mest velutviklede firehjulstrekk-systemene i bilbransjen – og driftssikkerheten er dessuten mer til å stole på enn kirkeklokkene en søndag morgen.
Bilen vi har funnet har soltak, mørke vinduer og ble EU-godkjent like før nyttår.
Men også denne har høy kilometerstand, så det gjelder å være nøye og sjekke historikk og få en tilstandsrapport. Men i utgangspunktet er dette en bil som skal by på få overraskelser – og mange hyggelig bilturer.
FAKTA:
Motor: Bokser 4 sylinder, 2 liter, bensin
Effekt: 170 hk
Moment: 240 Nm
Toppfart: 198 km/t
0-100: 8,4 sek
Les om Subaru Forester i Brooms bruktbilguide her