Tre for deg som virkelig har pågangsmot

Utvalget av fristende prosjekter til vinteren er stort på Finn.no.

Mange drømmer om en 'skikkelig veteranbil', i betydningen førkrigs utgave. Sjelden har utvalget av lovende prosjekter vært bedre enn det er akkurat nå. (Foto: Finn.no/montasje)
Mange drømmer om en "skikkelig veteranbil", i betydningen førkrigs utgave. Sjelden har utvalget av lovende prosjekter vært bedre enn det er akkurat nå. (Foto: Finn.no/montasje)

Høsten er tiden da trekkfuglene trekker mot sør, og bilentusiastene gjerne trekker inn i garasjen for å forbedre hobbykjøretøyet gjennom en lang og trist vinter, med en ny vår som mål i det fjerne.

For mange er det også tiden da man starter på et nytt prosjekt, etter å ha fullført og kanskje solgt det gamle.

Førkrigsbilene blir fjernere og fjernere for oss ettersom tiden går. De fleste som kunne reddes er nok allerede i arbeid eller ferdige, og mange som kunne hatt lyst på en slik bil har nok regnet slaget som tapt.

Enkle og skru-vennlige

Trist, ikke minst siden bilene utover 30-tallet også var mekanisk enkle og robuste å jobbe med, og således også er velegnede objekter for de som ikke har skrudd så mye før, men som ønsker å lære alt fra grunnen.

Men kanskje er det håp likevel. Sjelden har vi sett så mange 30-tallere til salgs som akkurat nå: 17 biler totalt på Finn.no når dette skrives, hvorav hele åtte i prosjekt-tilstand. Her er noen eksempler som kan gi deg mye moro i vinter – og mulighet til å eie en bil du kanskje hadde gitt opp håpet om:

1936 Chevrolet Master, kr. 25.000,-

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

Denne todørs Town Sedan-utgaven av Chevrolets toppmodell Master De Luxe har tydeligvis vært tiltenkt en karriere som hot rod, noe som det er mulig å gjennomføre etter Biltilsynets anvisninger takket være at bilen er en gammel norsk sliter, og ikke nyimportert som veteran. Nå har andre prosjekter kommet i veien, og derfor er denne til salgs.

Se annonsen her:

Hvorvidt bilen er 100 prosent komplett er ikke godt å si ut fra annonsen, men deler til disse bilene er generelt ikke noe stort problem å skaffe. Året i forveien hadde Chevrolet også kvittet seg med treverk i karosseri-stammen, noe som gjør en restaurering enklere i dag.

Del med Facebook-vennene dine!

Ut fra bildene virker den også å være forholdsvis lovende når det gjelder rust, og her er det fremdeles mulig å velge om du vil gå originalveien eller bygge den i en personlig rod-stil.

Les også: Dette var en av Norges første godkjente hot rods

1930 Ford A, kr. 30.000,-

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

Har du sans for klassisk skoeske-fasong i rod-utgave kan denne bilen være noe for deg. For denne klassiske gamle Tudor Sedan-Forden er allerede i ferd med å bli bygget om med ”bokset” og forsterket chassis, forsterket ramme, spesialbygget forstilling og det kanskje mest klassiske av alle klassiske rod-triks: Avansert (og kult utseende) bakstilling fra Jaguar.

Se annonsen her:

Originalmotoren følger visstnok med, men det gjør også en Chevrolet automatkasse – og planen har nok vært at den skulle få selskap av en moderne V8 fra samme produsent. Det er i det hele tatt et spennende prosjekt for rod-fans, som må vurdere hva som kan gjøres i forhold til hva som lar seg godkjenne i forhold til registrering.

Del med Facebook-vennene dine!

Mye er gjort, men mye jobb gjenstår også med diverse smådeler, samt montering og ferdigbygging. Og selgeren er også åpen for bud på prosjektet.

Les også: Bjørn Tores A-Ford startet som en rusthaug

1935 Opel Six, kr. 45.000,-

Faksimile: Finn.no
Faksimile: Finn.no

Det blir automatisk mye amerikansk i denne årsklassen, men det fantes selvsagt også europeere i trafikken den gang. Her er en slik – som dog har klare likhetstrekk med GM-konsernets amerikanske utgaver, i litt nedskalert utgave.

Se annonsen her:

Med 2-liters rekkesekser var dette en Opel av det eksklusive slaget, noe også tofarget lakk vitner om. 18.392 biler ble bygget av denne typen i 1935, og vi tviler på at mange er i så lovende urestaurert stand karosserimessig som denne ser ut til å være. Riktignok er det rust her og der, blant annet nederst i kanalene, men både gulv og skjermkanter ser forbløffende hele ut.

Del med Facebook-vennene dine!

At den sies å ha hatt kun én eier fra den var ny til den ble satt bort er også spennende, og gjør prosjektet ekstra fristende – til tross for at interiøret er både musespist og stygt, og kanskje den største utfordringen med denne bilen.

Les også: Opel Kadett Strolch - prototypen som alle hadde glemt