Tre billige til jakta

Med disse kan du kjøre helt inn dit hvor elgen bor!

Land_Rover_finn (Foto: Privat)
Land_Rover_finn (Foto: Privat)

Elgjakta er akkurat i gang, og de neste dagene rusler både damer og menn til skogs, med børse og tung sekk på ryggen. Ømme skuldre, våte klær og bløende gnagsår blir en del av hverdagen for mange.

Kanskje de heller burde kjørt bil? Det hadde helt sikkert vært enklere...

Vi har i denne bruktbilrunden funnet tre - mer eller mindre - gode og fornuftige jaktbiler! En engelsk, en japansk og en russisk - til henholdsvis 25, 100 og 150 000 kroner. Noe for enhver smak og lommebok, med andre ord.



1985 Land Rover Defender. Kr 95 000

Defender
Defender

For å se hele annonsen klikk her:

Er dette rundens tøffeste? Jeg tror det. Her er det lagt ned mye penger og jobb, men resultatet har ikke uteblitt. Hele bilen utstråler testosteron. Er du mann og ikke kjenner et snev av ha-begjær når du ser denne – ja da blir jeg litt overrasket.

Å kjøpe en slik bil og tro at det den er like driftssikker som en Toyota Auris er i beste fall naivt. Man bør ha tilgang på en verktøykasse og kunne bruke det som er oppi den, for det dukker alltid opp noe småplukk med engelske biler – slik er det bare.

Men de er heldigvis ganske kurante å skru på, og deletilgangen er også god. Der virker også som den annonserte bilen er ganske "safe" i så måte.

Før du kjøper bør du sjekke: Drivverk, forstilling og oljelekkasjer. Hva med det elektriske, tenker du kanskje? Her er det fire ledninger og to brytere – det fikser du!

Komforten er mildt sagt ikke all verden, men på sjarm og sjel derimot - er den en vinner!

Les også: Super-luksus til høstjakta


2003 Toyota HiLux. Kr. 140 000

HiLux
HiLux

For å se hele annonsen, klikk her:

Dette er rundens nyeste og dyreste – og dette er kanskje jegerbil nummer én i Norge? Ikke helt uten grunn, for dette er tryggheten selv. Den er like trofast som en gammel elghund!

Vurderer du Hilux bør du allikevel sjekke bladfjærene bak, forstillingen – og da kanskje spesielt hjelpesnekka. De eldste bilene kan også ruste litt. Det kommer først på planet, forskjermene og nedkant av dørene.

Motoren er ikke direkte sprek med sine 102 hk. Så dette er ikke noe å spinne rundt gatehjørnene med. Men seig er den, og kombinert med lavgir-serie så kommer du godt fram.

Bilen på bildene ser fin ut. Glassfiber-topp, stigtrinn, lyktebøyle og ny registerreim er ting som trekker opp.

Les vår test av helt ny HiLux, her:



1995 Lada Niva 1,7i. Kr. 25 000

Niva
Niva

For å se hele annonsen, klikk her:

Lada Niva har på en måte blitt en slags kult-bil, og begynner så smått å oppnå samlerstatus. Finner du et fint og velholdt eksemplar, tror jeg rett og slett at denne på sikt kan være en investering! Mange av bilene har dessverre blitt brukt helt opp.

Niva er ganske så rå i terrenget. Dette eksemplaret har den nyeste bensinmotoren på 1,7 liter. Og på russisk vis har den blitt laget for å kunne repareres og vedlikeholdes på enkleste vis, med standardverktøy – det som finnes i enhver verktøykasse.

For eksempel kan man skifte støtdempere bak uten så mye som å jekke opp bilen. Man trenger kun to fastnøkler.

Og man behøver sjelden å oppgi årsmodell ved bestilling av deler.

Midtdifferensialen er boltet rett i gulvet. Dette gjør dessverre at støynivå og vibrasjoner ligger bitte litt over Rolls-Royce-nivå...

Men du kommer det altså langt, langt inn i skogen når det trengs!

Se hva den russiske politimannen gjør:


Hvis du skulle valgt en jaktbil - hva ville du valgt? Skriv inn i kommentarfeltet under: