Toyotas nye storselger: Kriseresultat i rekkevidde-test
– Aldri opplevd maken.
Etter store forsinkelser, er endelig Toyotas første elbil bZ4X på vei ut til norske kunder. Den skulle egentlig vært her i sommer – men problemer med hjulbolter førte til store forsinkelser.
I høst var endelig alt i orden – og nå er utleveringene i full gang. Nærmere 430 av den nye elbilen er registrert i Norge så langt. Flere tusen har bestilt – og fra nyttår vil utleveringstakten øke betraktelig.
Broom har ikke fått mulighet til å teste bilen på norske veier, ennå. Det er imidlertid like rundt hjørnet.
I mellomtiden har våre kolleger i Elbil24 fått hendene på et eksemplar. Det gikk ikke så bra. De ble rett og slett sjokkert over resultatet av rekkeviddetesten.
Store variasjoner
Toyota sier at bZ4X har en batteripakke på 71,4 kWt brutto kapasitet.
Oppgitt rekkevidde er på opptil 512 kilometer. Det er med forhjulstrekk. I Norge er det firehjulsdrift som gjelder. Da klarer bZ4X opptil 470 kilometer.
Avhengig av utstyr kan rekkevidden likevel være betydelig lavere. For eksempel er toppmodellen, med 20" felger og glasstak, oppgitt til 411 kilometer.
Bilen som Elbil24 testet er på sin side oppgitt til 459 kilometer.
Vi har testet bZ4X i utlandet – se hvordan det gikk her
– Dramatisk
Da er naturligvis overraskelsen stor, når man bare klarer henholdsvis 307 og 318 kilometer, før bilen forteller at det er null kilometer igjen på batteriet. Begge ganger ble bilen kjørt fra fulladet til det stod null kilometer igjen. Testen ble foretatt i rundt åtte plussgrader og på våt veien.
– Jeg har aldri opplevd så store avvik. Her er det dramatisk stor forskjell mellom oppgitt og faktisk rekkevidde, sier Fred Magne Skillebæk.
Han er fagredaktør og testansvarlig i Elbil24 – og Norges representant i Årets Bil-juryen.
Du kan lese hele saken til elbil24 her – for å se mer rundt detaljene i testen.
Høyt forbruk
Forbruket ble målt til 19,4 kWt per mil. Langt over oppgitt forbruk – som er 15,8 kWt.
– Til sammenligning kan jeg jo nevne at Nissan Aryia som vi skulle teste den mot, "bare" var 60 kilometer unna oppgitt rekkevidde i helt like forhold. Den klarte 473 kilometer, fortsetter Skillebæk.
Han undrer seg blant annet over hvor mye rekkevidden ble redusert av å sette på klimaanlegget.
Toyota var Norges mest solgte merke – men bare 32 elbiler
Kundene reagerer
Vi har snakket med informasjonssjef i Toyota Norge, Espen Olsen. Han forteller at Toyota tar testresultatet på største alvor. De vil nå forsøke å se på hva som kan være årsaken til det høye forbruket – og den lave rekkevidden.
Olsen bekrefter også det Broom selv har sett på Facebook-gruppen til norske bZ4X-eiere, nemlig at også de har undret seg over høyt forbruk og lavere rekkevidde enn oppgitt.
Testing av bZ4X: Her er dommen
"Uvanlig" buffer
– Men én ting er viktig å få med her. Fordi Toyota er ekstremt opptatt av å bevare batteriets egenskaper så lenge som mulig, er det lagt inn en "buffer". Det betyr at når bilen sier at det er null kilometers rekkevidde, har batteriet fortsatt drøyt åtte prosent kapasitet igjen. Hvor mye det utgjør i kilometer avhenger som vanlig av mange faktorer. Men det skal være mulig å klare en del om man kjører forsiktig og slår av klimaanlegget, sier Olsen.
Hvis dette stemmer, skal det være mulig å komme 368 kilometer på én lading. Men altså med lite bruk av klimaanlegget.
Tar kritikk
– Vi må ta kritikk på at vi ikke har klart å kommunisere akkurat dette med bufferen på batteriet godt nok. Hverken til biljournalister eller kjøpere. Det må vi i gang med nå, sier Olsen til Broom.
Han uttaler videre at bekymringene knyttet til rekkevidden og forbruk er gitt den høyeste prioritet.
De vil også være med på vinterens store rekkevidde- og forbrukstester. Både NAF og Elbilforeningen har hver sin.
Den har alt som skal til for å bli en suksess i Norge
Varmepumpe
bZ4X har en luft til vann-varmepumpe. Det varme vannet går i varmeapparat registeret og varmen fra det blir blåst inn i bilen som på alle andre biler.
I tillegg har bilen en elektrisk varmekolbe som hjelper til i svært kalde temperaturer, denne varmer også vannet.
Nå som vinter og kulde står for tur, er nok både kunder og Toyota selv spent på hvordan rekkevidden blir.
– Vi erkjenner viktigheten av å balansere elbilens ytelser, holdbarhet og pålitelighet for å levere den beste tryggheten til våre kunder. Vi vil fortsette å gi nødvendig informasjon og oppdateringer rundt dette temaet i tiden fremover, understreker Toyota Norge i en mail.
Toyota har en unik batterigaranti – som lover minst 70 prosent kapasitet etter 10 år og 1 million kilometer.
Årsak til forsinkelsen?
Med bakgrunn i de store forsinkelsene i sommer, er det kanskje fristende å spekulere i om dette med forbruk og rekkevidde kan være en medvirkende årsak. Vi spør Skillebæk om akkurat det. Han svarer slik:
– Det kan jo godt være at det er flere årsaker til at bilen er forsinket. Men det kan vi selvsagt ikke si noe sikkert om.
Toyota understreker på sin side at forsinkelsene i sommer er knyttet til problemer med hjulboltene på bilen.
Video: Her testet vi Toyota bZ4X: – Imponerer i terrenget:
Toyota-en har et skuddsikkert rykte – men èn ting reagerer "alle" eierne på