Dette er fronten på en Toyota Yaris   som unge bilkjøpere ikke akkurat har lagt langflate etter tidligere. Men nå skal det endre seg, mener Toyota. Brooms utsendte tror de får rett...
Dette er fronten på en Toyota Yaris som unge bilkjøpere ikke akkurat har lagt langflate etter tidligere. Men nå skal det endre seg, mener Toyota. Brooms utsendte tror de får rett...

Toyota Yaris: Nå skal denne bli hipp

Broom-Tore har prøvekjørt nye Toyota Yaris. Her er førsteinntrykket.

Broom-redaksjonens Tore Robert Klerud har vært på presselansering av nye Toyota Yaris i Drammen.

Vår utsendte er ikke i tvil om at Toyota går i en ny retning med sin kompaktmodell.

– Jaså, er den ikke lenger forbeholdt kvinner, pensjonister og de ansatte i hjemmetjenesten?

– Du, nå generaliserer du voldsomt her. Men likevel har du jo et poeng. Det er ingen tvil om at Yaris nå retter seg mot en langt yngre kundegruppe enn de gjorde tidligere, forteller Tore.

LES OGSÅ: Toyota Yaris: Fra 165.000 kroner

Fra 165.000 kroner

Han har kjørt det som blir volummodellene i her til lands, nemlig en 1.3-liter bensin med trinnløs automatgir og en 1.4-liter diesel med manuell girkasse. De har en startpris på henholdsvis 199.000 og 202.500 kroner med utstyrsnivå 2, som kalles Active.

Det finnes en enda billigere variant også: For 165.500 får du en tresylindret motor, manuell girkasse og tre dører.

– Denne blir visst ikke hyllevare, men kan skaffes på bestilling, forteller Tore.

Kvalitetsløft

– Hvordan synes du dette fungerer da?

– Joda, jeg må si at jeg liker de utseendemessige endringene. Det var behov for litt mer karakter – og det har den fått. Men det er nok mest av alt interiøret som overrasker positivt. Nå har for eksempel instrumentene blitt flyttet dit de hører hjemme – foran sjåføren, og ikke midt på dashbordet. Også er det mer kvalitetsfølelse enn før.

Endelig er instrumentene der de hører hjemme, nemlig foran sjåføren. Og alle som bestiller lanseringsmodellene får navigasjon inkludert i prisen.
Endelig er instrumentene der de hører hjemme, nemlig foran sjåføren. Og alle som bestiller lanseringsmodellene får navigasjon inkludert i prisen.

Den har blitt større også – noe som har gitt bedre plass i bagasjerommet.

– Yaris er jo likevel ikke en bil for de som har med seg masse bagasje, men en helgetur går fint.

Del med dine Facebook-venner

Skal jakte på VW

– Hvem blir den største konkurrenten da?

– Siktet er stilt inn på Polo. Men selv om de retter seg mot et yngre publikum, tror jeg de hippeste vil vente med å kjøpe bilen til sommeren.

– Javel, hvorfor det?

– Da kommer den nemlig som hybrid – og kan bestilles med både skinn og glasstak. Ingen av disse tingene blir tilgjengelig før den tid – så det er begrenset hvor mye du får jazzet opp Yarisen din.

– Så kjipt da ...

– Jo, men det skal legges til at nå under lanseringen så kan du få navi med på kjøpet. Da har du en multimedia touchskjerm som blant annet streamer musikk. Og det er jo sånt som ungdommen liker ...

LES OGSÅ: Damenes favoritt fornyes

– Trinnløs girkasse er ikke det helt store

– Var det noe du ikke likte?

– Jeg ble ikke helt fortrolig med den trinnløse girkassen. Turtallet går liksom opp og ned uten at det helt henger sammen. Det er også litt støy, både fra motor og hjul, men det må en regne med på disse bilene, mener Tore.

Han er likevel trygg på at Yaris vil treffe bra.

– Ja, denne kommer til å selge godt.

Mer om bilen og Tores inntrykk kan du snart lese mer om her på broom.no.

Først til sommeren kan du få Yaris som hybrid - da blir den også tilgjengelig med skinn og glasstak.
Først til sommeren kan du få Yaris som hybrid - da blir den også tilgjengelig med skinn og glasstak.

LES OGSÅ: Toyota Auris Hybrid: Dette er den beste miljøbilen