Toyota trekker en av bilene sine fra stor rekkeviddetest

Stiller ikke med 4x4-utgaven av sin nye elbil.

BLIR IKKE MED: Toyota skulle egentlig ha med to biler i NAF og Motors store rekkeviddetest av elbiler. Men nå er det klart at de likevel ikke vil stille med 4x4-utgaven av sin bZ4X.
BLIR IKKE MED: Toyota skulle egentlig ha med to biler i NAF og Motors store rekkeviddetest av elbiler. Men nå er det klart at de likevel ikke vil stille med 4x4-utgaven av sin bZ4X.

Denne uken er det klart for vinterens store rekkeviddetest av elbil i Norge. To ganger i året tar NAF og Motor med seg nye elbiler på langtur og kjører helt til de går tomme for strøm.

31 biler skulle egentlig være med på årets vintertest, nå er det akkurat klart at to av dem har ramlet ut i siste liten.

Toyota har nemlig valgt å trekke sin bZ4x med firehjulstrekk. Den blir altså ikke med i testen. Toyota velger i stedet å bare ha med varianten med forhjulstrekk.

Også søstermodellen Subaru Solterra med firehjulstrekk er trukket fra testen.

Har mindre batteripakke

– Dette er basert på hvordan testløypa er lagt opp og konkurrentene som er med. Vår bil har mindre batteripakke enn mange av konkurrentene. Vi snakker en ganske ekstrem høydeprofil, med mange stigninger, sier Espen Olsen som er informasjonssjef for Toyota i Norge.

– Men dette er jo likt for alle biler i testen?

– Det er riktig, men vi velger å delta med modellen vår som går lengst og tenker det er mest riktig. Vi har vurdert dette fortløpende og landet altså på denne løsningen, sier Olsen.

Vi har testet bZ4X i utlandet – se hvordan det gikk her

LANGTEST:To ganger i året arrangerer NAF og Motor sin store rekkeviddetest av elbiler. Dette bildet er fra fjorårets test. Foto: NAF.
LANGTEST:To ganger i året arrangerer NAF og Motor sin store rekkeviddetest av elbiler. Dette bildet er fra fjorårets test. Foto: NAF.

4x4 = høyere forbruk

– Ser dere at dette kan oppfattes som negativt, blant annet av alle de som har kjøpt bilen med 4x4?

– Vi tenker at bilen som er med uansett vil gi et klart bilde av hvordan bZ4X presterer ute på veien, avslutter Olsen.

Med forhjulstrekk er den offisielle rekkevidden til bilen på 503 kilometer. Med 4x4 synker denne til inntil 470 kilometer. Det er for øvrig helt normalt, firehjulstrekk fører til litt høyere forbruk.

Nissan Ariya og Tesla Model Y er blant de argeste rivalene til bX4X på det norske markedet. Begge disse stiller med tohjulsdrift-utgaver på denne testen.

Den har alt som skal til for å bli en suksess i Norge

ETTERLENGTET: Interessen rundt bZ4X har vært skyhøy i elbillandet Norge. Derfor har også vært mye oppmerksomhet rundt de første testene.
ETTERLENGTET: Interessen rundt bZ4X har vært skyhøy i elbillandet Norge. Derfor har også vært mye oppmerksomhet rundt de første testene.

Ikke hørt om før

Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen er én av dem som skal være sjåfør på den store rekkeviddetesten. Han er overrasket over det som nå skjer:

– Ja, her må nok Toyota og Subaru regne med at mange vil tro de trekker seg fordi de frykter et dårlig resultat. Det er naturligvis helt frivillig å være med på denne testen. Men etter det jeg har hørt, har det ikke tidligere skjedd at en importør har trukket seg på denne måten. Mye av poenget med testen er at den skal gi et realistisk og veldig håndfast bilde på hvor langt de ulike bilene går. Men det får vi altså ikke av Toyotas og Subarus elbil med firehjulstrekk denne gangen, sier Møller Johnsen.

– Aldri opplevd så store avvik

Det hører med til saken av bZ4X har fått en ganske trøblete start i Norge.

Nettstedet Elbil24 var først ute med å teste bilen. De oppdaget umiddelbart at det var noe rart med rekkevidde og strømforbruk.

De klarte henholdsvis 307 og 318 kilometer, før bilen fortalte at det var null kilometer igjen på batteriet. Testen ble foretatt i rundt åtte plussgrader og på våt vei. Akkurat denne bilen hadde rekkevidde på 456 kilometer - takket være utstyr og felger.

– Jeg har aldri opplevd så store avvik. Her er det dramatisk stor forskjell mellom oppgitt og faktisk rekkevidde, sa fagredaktør og testansvarlig i Elbil24, Fred Magne Skillebæk, i en kommentar til Broom.

Forbruket ble målt til 19,4 kWt per 100 kilometer. Langt over oppgitt forbruk – som er 15,8 kWt.

Noe av det Elbil24 tidlig kom fram til, var at Toyota har lagt inn en unormalt høy buffer i visningen av gjenværende rekkevidde. Det er med på å forklare at bilen tilsynelatende går så mye kortere enn oppgitt.

Les hele saken: Krise-resultat i rekkeviddetest

TRØBLETE: Toyota kommer sent med elbil, starten har på ingen måte gått på skinner.
TRØBLETE: Toyota kommer sent med elbil, starten har på ingen måte gått på skinner.

Toyota varsler endringer

Toyota signaliserte umiddelbart at de tar saken på alvor og sendte ut denne meldingen til sine kunder før jul:

Kjære kunde,

Som du kanskje vet har det vært gjennomført ulike biltester av journalister den siste tiden. I den forbindelse har vi fått tilbakemeldinger fra kunder som er bekymret for rekkevidden på sin Toyota bZ4X. Dette tar vi selvfølgelig på største alvor, og på bakgrunn av disse tilbakemeldingene gjennomfører Toyota nå nye vintertester i Norge, noe som gir et enda bedre grunnlag for å forstå hvordan bilens rekkevidde påvirkes i kalde temperaturer.

Det er også kommet frem at batteriet i bZ4X har en relativt høy restkapasitet etter at displayet viser 0 kilometer. Bufferen er på minst åtte prosent av batterikapasiteten og denne er inkludert i beregningen av oppgitt rekkevidde (WLTP).

Her varsler de endringer:

Vi har forståelse for at dette ikke er tråd med forventningene til kundene, og vi studerer nå en endring som bedre visualiserer den tilgjengelige rekkevidden for sjåføren, samt visning i bilen av gjeldende kapasitet oppgitt i prosent. Endringene vil gjøres tilgjengelig i tiden fremover og vi vil informere kundene så snart de iverksettes.

Her er elbilene som gikk lengst i vintertesten

Video: Dette overrasker oss stort med Toyotas elbil