Toyota RAV4: Startet en helt ny trend
Dette er bilen som for alvor fikk nordmenn til å kjøpe firehjulstrekkere

Modeller som GT2000, Crown og Celica har for lengst blitt kjente og kjære klassikere fra Toyota.
Riktig dithen har kanskje ikke folke SUV-en RAV4 kommet ennå, men jubileum har den.
Vi tar derfor et lite tilbakeblikk på bilen som for alvor fikk det norske folk til å gå mann av huse for å kjøpe firehjulstrekkere.
20 års jubileum
De første RAV4-bilene ble losset på norsk jord i 1994. Altså for 20 år seiden.
Men det hele startet egentlig lenge før det. Allerede i 1989 viste man en knøttliten prototype som ble kalt RAV Four.

En bil med mange offroad-elementer og kanskje ikke helt ulik Suzuki SJ som konseptet. Den var jo også var en stor suksess på 80-tallet, men det er en annen historie.
En dreining mot noe nytt
Det var i det hele tatt på denne tiden art ting for alvor begynte å røre seg i segmentet for firehjulstrekkene. Både store og små.
Det som før hadde vært for spesielt interesserte, slik som Land Rover, Chevrolet Blazer og Mercedes Geländewagen, begynte så smått å få en dreining mot hvermannsen. Ofte kom de fra Japan.
Biler som Daihatsu Rocky, Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero og ikke minst nevnte Suzuki SJ er alle noen eksempler på dette. Det vi dag kaller for SUV.
Slik sett var Toyota – nok en gang, og neppe helt tilfeldig – på rett plass til riktig tid. De japanske «gutta» var våkne og fulgte med i timen ...
Toyota Highlander: – Denne kunne blitt en storselger
1. generasjon. 1994–2000

Nå ble den første RAV4 langt ifra så utagerende som prototypen fra 1989. Neppe helt tilfeldig det heller. Trolig så allerede den gang de japanske ingeniørene hva som var i ferd med å skje.
Den fikk en langt folkeligere drakt. Noe midt imellom en stasjonsvogn med firehjulstrekk og en offroader. Det vi i dag så fint kaller Crossover.
Nå skal det ikke påstås at den ble noen heidundrende suksess, men langt ifra noen flopp heller. Men den var definitivt starten på noe som skulle bli stort.
Den fantes i to varianter. En kort med tre dører og en med lengre akselavstand og fem dører. Bilene kunne leveres både med to- og firehjulstrekk. Men bare en motor, nemlig en 2-liter bensin på 129 hk
Til tross for både betydelig bedre plass og bedre komfort–takket være lengre akselavstand, så er det den korte tredørsutgaven entusiastene aller helst vil ha nå. Bilen er nemlig i ferd med å bli en kultbil!
Det aller første året solgte RAV4 53.000 biler på verdensbasis. Året etter doblet de det og snøballen hadde for alvor begynt å rulle.
Toyota RAV4: Nå har den blitt kultbil
2. generasjon. 2000–2005

Men det var allikevel med andre generasjon på plass at det virkelig tok av. Man kan vel nesten si at det var med denne modellen RAV4 virkelig gikk fra å være nisjebil til å bli en global bil.
Den nye er helt ny. RAV4 ble lengre og nå med 1,8 og 2,0-liters bensinmotorer. I 2002 blir den også tilgjengelig med dieselmotor for første gang.
Komforten og utstyrsnivået øker. Den blir rett og slett mer bil. Også firehjulstrekksystemet oppdateres noe.
Men til tross for det klassiske offroadtrikset med reservehjul på bakluka så er ikke dette noen terrengbil.
Også denne utgaven er tilgjengelig som en kortere tredørsvariant. Den var det ikke mange som kjøpte.
Toyota RAV4: Sannsynligvis det smarteste SUV-kjøpet du kan gjøre
3. generasjon. 2006–2012

Tredje generasjon RAV4 kom i 2006. Den er bygget på en helt ny plattform og selges nå kun som en femdørs modell. Men allikevel med forskjellige akselavstander i ulike verdensmarkeder. Bilen er betydelig lengre: 190 mm for den korte akselavstand-versjonen og 475 mm for den lange akselavstanden.
Et nytt AWD-system med en elektronisk styrt kobling ble også introdusert, sammen med Downhill Assist Control and Hill-start Assist Control.
I dag vet de fleste hva Tesla er. Nemlig en elbil. I 2010 derimot var det ikke mange som hadde hørt om Tesla. Det hadde Toyota.
Sammen med nettopp Tesla lagde de et konsept på en elektrisk RAV4 som de kalte for EV, som rett og slett betyr Electric Vehicle. Bilen ble frigitt for leasing i september 2012. Dens 154 hk elmotor blitt drevet av en litium ion batteripakke.
Les vår test av 2008 modellen av RAV4 her:
4. generasjon. 2013–

I november 2012 viste Toyotafjerde generasjon av RAV4. En helt ny og nok en gang større bil. Lengre akselavstand gir betydelig bedre plass både i baksetet og i bagasjerommet. Noe mange kunder har etterlyst.
Nå ble den endelig en fullverdig familiebil. Den lengre akselavstanden gjør bilen også mer komfortabel. De tidligere modellene har fått kritikk for å være litt stumpene i fjæringen og for å ha være plaget med hjulstøy.
Med den nye så er dette en saga blott. Både støyisolering og opplevd kvalitet er langt bedre enn på forgjengerne.
Suksessen uteble heller ikke denne gangen. På det norske markedet var ikke problemet å selge nok biler, men å klare å skaffe mange nok fra fabrikken. Det var flere som ville ha ...
Vår test av helt nye RAV4 finner du her:
20 år og 5 millioner
Det globale salget har vokst med hver av de fire generasjoner av RAV 4. Mer enn fem millioner har nå blitt solgt – 1,3 millioner i Europa
Som en bekreftelse på Toyotas rykte for å bygge slitesterke, pålitelige biler, er mer enn 90 prosent av RAV4 som er solgt fortsatt på veien i dag.
En slik overlevelsesprosent tviler vi på at noen annen alminnelig folkebil kan vise til.
RAV4 er også en bil som gang på gang gjør det svært bra og sikrer seg toppnoteringer i forskjellige kvalitetsrester enten det er TÜV, Dekra eller svenske Bilprovingen som står bak.
Les mer om brukte Toyota i vår bruktbilguide:
Les også: Bjørn har hatt 500 Toyota Hiace