Toyota RAV4: Dette kan bli Norges mest solgte SUV

Om to uker forsvinner all kamuflasjen. Se video:

Vil den nye Toyota RAV4 klare å følge opp suksessen til de tidligere modellene?  (Foto: Scoopy)
Vil den nye Toyota RAV4 klare å følge opp suksessen til de tidligere modellene? (Foto: Scoopy)

28. november er det klart for en stor nyhet fra Toyota. Da debuterer nemlig helt nye RAV4 på bilutstillingen i Los Angeles.

Dette er en lenge etterlengtet bil – og samtidig en bil som bør ha gode forutsetninger for å gå helt til topps i sin klasse her hjemme.

Nye konkurrenter

Toyota var svært tidlig ute med kompakt-SUV da første generasjon RAV4 ble lansert i 1994.

Dagens modell har vært med oss i mange år og de siste årene har den rett og slett blitt litt frakjørt.

RAV4 har blitt gammel – samtidig har en rekke nye konkurrenter kommet på banen.

LES OGSÅ: Denne Toyotaen blir helt ny – og billigere

I bakleksa

Det har også gått ut over salgstallene.

De siste årene har denne klassen først og fremst handlet om tre biler: Mitsubishi Outlander, Volkswagen Tiguan og til dels Nissan Qashqai.

RAV4 har havnet litt i bakleksa, og det håper naturligvis Toyota å gjøre noe med nå.

Les vår test av Toyota RAV4 her:


Har vokst

I utgangspunktet bør alt ligge til rette for at dette blir en bestselger.

Fjerde generasjon RAV4 skal være basert på en modifisert plattform av den som dagens utgave bruker.

Ryktene sier at designet vil trekke paralleller til Toyota Camry.

Ut fra spionbildene ser det også ut som bilen har vokst en god del, kanskje så mye at det blir mulighet for to ekstra bakseter?

Reservehjulet på bakluka forsvinner på den nye RAV4.  (Foto: Scoopy)
Reservehjulet på bakluka forsvinner på den nye RAV4. (Foto: Scoopy)

LES OGSÅ: Den skal erstatte en legendarisk bestselger


Oppgradert interiør

Lenger akselavstand bør også sikre bedre kjøreegenskaper enn det dagens utgave kan skilte med. På landevei er den i overkant stumpete, noe bilen har fått mye kritikk for.

Interiøret skal være kraftig oppgradert, med høyere kvalitetsfølelse.

Det blir også mer sikkerhetsutstyr som standard.

Den sidehengslede bakluka på dagens modell forsvinner også. Den er der fordi RAV4 opprinnelig hadde reservehjulet på bakluka. Når det flyttes bort, kan man også lage en konvensjonell bakluke.

LES OGSÅ: Denne familiebilen flytter grenser


Hybrid-løsning

Toyota selger stadig større del av bilene sine med hybridløsning, altså både bensin- og elektromotor. Det vil overraske oss stort om ikke dette også kommer i RAV4, i tillegg til vanlige bensin- og dieselmotorer.

I forkant av lanseringen har Toyota nå akkurat sluppet en liten videosnutt som gir oss en forsmak på det vi skal få se når RAV4 er offisielt klar:

Er den frakjørt? Vi har akkurat testet RAV4 – les mer her:

Klikk på videovinduet under for å se klippet:

http://www.youtube.com/watch?v=rc2K0IujB0Q&feature=player_embedded

LES OGSÅ: Smart SUV-kjøp til 250.000,-