Toyota Proace: Denne bilen venter veldig mange på

Originalen solgte i bøtter og spann - er det grunn til å være skeptisk til oppfølgeren?

Originalen til venstre, nykommeren til høyre   og Brooms bilekspert i midten. Nå er arvtakeren til Toyota Hiace på plass i Norge og vi tester nye Proace.
Originalen til venstre, nykommeren til høyre og Brooms bilekspert i midten. Nå er arvtakeren til Toyota Hiace på plass i Norge og vi tester nye Proace.

Toyota Hiace var gjennom flere tiår et ekte norsk bileventyr.

Varebil-sliteren kom på markedet i 1971 og fikk raskt en unik posisjon blant de som trengte en ekte arbeidshest som alltid gjorde jobben.


På overtid

I flere tiår holdt den håndverkere og småbedrifter på hjul og på veien – til det var slutt i fjor.

Da hadde Hiace solgt til sammen 110.000 eksemplarer. Det til tross for at den strengt tatt var solid på overtid de siste årene.

LES OGSÅ: Bjørn har hatt 500 Hiace!


Plan B

En stund så det ut som Toyota ikke skulle ha noen oppfølger til den – og dermed miste store markedsandeler i segmentet. Men så ble det klart at de hadde en plan B.

Den heter Proace – og Brooms bilekspert har akkurat vært med på Norgeslanseringen av den i Drammensområdet. Vi ringer for å høre hvordan det gikk:

Dumt av Toyota? Proace skapte stor debatt


Skikkelig revolusjon

Ring ring:

– Hei, Knut! Ja, nå har jeg følt meg som en skikkelig arbeidskar. Denne bilen er det utrolig mange som skal ha som arbeidsplass – og nå har den altså vært min også for en dag. Ikke noen dum kontrast til å sitte foran PC-en det!

– Så det er en god arbeidsplass?

– Ja, det vil jeg absolutt si. I forhold til Hiace er det en skikkelig revolusjon. Her er det jo faktisk både komfort, kjøreegenskaper og akseptabelt støynivå. Alle som har kjørt Hiace vet at det ikke akkurat var ting som preget den bilen!

– Proace er en moderne og velkjørende varebil, akkurat som forventet, sier Benny.


Sjelden vare – denne Toyotaen er skreddersydd for Norge

Franske søsken

– Ja, for bilen kjenner vi fra før?

– Vi gjør det! Markedet for biler som dette er tydeligvis for lite til at Toyota mener det er verdt investeringene å lage en helt ny Hiace. Derfor har de godpratet med PSA Peugeot Citroën og fått dem til å produsere denne bilen for seg.

– Proace er identisk med tvillingene Peugeot Expert og Citroën Jumpy. De produseres side-om-side i Frankrike. Proace har fått mer Toyota-faktor i fronten, logo bak, i hjulkapsler og på rattet – og det er vel egentlig det!


Driftssikkerheten?

– Altså en fransk Toyota?

– Ja, slik kan du også si det, og det er naturligvis en del som nok er litt skeptiske til det. Hiace hadde en nesten legendarisk kvalitet, mest av alt fordi den var så enkel og solid bygget. Det er ikke lett å følge opp noe sånt, og franske biler har jo opp gjennom årene kanskje ikke vært mest kjent for driftssikkerheten sin ...

– Foreløpig er det naturligvis altfor tidlig å si noe om hvordan dette vil være med Proace. Det er det store spenningsmomentet – og det skal bli interessant å høre tilbakemeldingene etter hvert som de første kjøperne begynner å få erfaringer med den, sier Benny.

LES OGSÅ: Dette er de 15 beste billigbilene


Lunsj under tak

Toyota har ellers gjort en grundig jobb med å utstyre og spekke Proace veldig likt med hvordan Hiace var. Hiace-eierne vil kjenne igjen mye. Her er det komfort-skillevegg bak setene, gulv og lys i lasterommet og plater i taket. Du kan også få den med topphengslet bakluke, da kan man sitte på kanten av varerommet og la lunsjpausen under tak!

– Plassen foran er også rikelig. Jeg med mine 190 cm på strømpelesten sitter godt. Og som sagt er kjørekomfort og støynivå en skikkelig revolusjon.


Slik ser det ut inne i Toyota Proace, den kan  kan leveres både som to- og treseter.
Slik ser det ut inne i Toyota Proace, den kan kan leveres både som to- og treseter.

LES OGSÅ: Kule lastebiler gir arbeidsplass utenom det vanlige


Bestselger

Proace kommer fra starten i mange utgaver. Både kort og lang, vanlig og høy utgave.

Bestselgeren er ventet å bli den lange utgaven, med 2-liters dieselmotor på 128 hestekrefter.

Kan få 4x4

– Den har jeg akkurat kjørt. Det er ingen racerbil, selv uten last. Men dette er jo ment å være en fornuftig yrkesbil, og under den forutsetningen gjør den absolutt jobben. Prisen på denne er fra 304.000 kroner, mens kort utgave med 90 hestekrefter koster fra 292.000 kroner.

– I utgangspunktet kommer Proace som forhjulstrekker, men det vil også være mulig å bestille den med 4x4. De eksemplarene vil bli spesiallaget på en annen fabrikk og det er snakk om en kostpris på såpass mye som 80.000 kroner, noe sier meg at det neppe blir veldig vanlig. Et avansert traction control-system er standard, det skal utjevne noen av forskjellene mellom Proace og konkurrentene med 4x4.


LES OGSÅ: Denne 4x4-tøffingen har akkurat forsvunnet som varebil


Mange kunder

– Så etter en liten arbeidsdag bak rattet – tror du denne kan følge opp Hiace-suksessen.

– Om ikke hundre prosent, så tror jeg den kommer til å bite godt fra seg i segmentet. Dette er kort fortalt en moderne varebil, helt på høyde med konkurrentene.

– Toyota har jo utrolige mange Hiace-kunder som etter hvert må bytte ut bilen sin. For dem vil Proace være en revolusjon, og mest på godt. Driftssikkerheten får vi så komme tilbake til når det har gått noen år, avslutter Benny.

Vi kommer tilbake med full test av Proace etter hvert.

LES OGSÅ: Billig varebil? Da skal du se nærmere på denne

Her er den på plass i Norge - Toyotas nye varebil som heter Proace.
Her er den på plass i Norge - Toyotas nye varebil som heter Proace.

LES OGSÅ: Topp 10 – dette er de beste varebilene