Toyota Hilux: Hardhausen blir ny

Toyota fornyer pickupsliteren utenpå - og ikke minst inni.

Ny utgave er på vei av Toyota Hilux   på plass i Norge i november.
Ny utgave er på vei av Toyota Hilux på plass i Norge i november.

De japanske pickupene har nærmest eid markedet her hjemme i en årrekke. Enkle, robuste biler med suveren slitestyrke er akkurat det mange av kundene i dette segmentet er ute etter.

Men kundene blir stadig mer krevende og nå har det også kommet en ny og brysom konkurrent på banen: Nemlig VW Amarok. Det svarer Toyota på med å gi sin Hilux en skikkelig oppfriskning.

Personbilnivå

Utvendig er fronten endret, med nytt panser, grill, lykter og støtfanger. Bilens profil er blitt litt tøffere, med nytt design på fremre og bakre hjulbue, 15 "og 17" stål- og lettmetallfelger samt nye sidespeil.

Toyota legger stor vekt på at interiøret har blitt hevet mange hakk og lover "forbedret kvalitetsfølelse i hele førerhuset som gir en opplevelse på personbilnivå".

Her er det snakk om nytt dashborddesign med horisontalt sentrert instrumentpanel som forsterker bredde og romslighet i førerhuset. Bilen har også Toyota Touch, en full farget berøringsskjerm for multimedia.

Personbilfølelse lover Toyota, japanske pickup-interiører er ikke hva de en gang var.
Personbilfølelse lover Toyota, japanske pickup-interiører er ikke hva de en gang var.

LES OGSÅ: Derfor elsker Bjørn sin Toyota Land Cruiser

Mindre utslipp

Med tre karosserityper, to motorer, manuell og automatisk girkasse og to-eller firehjulstrekk, har kundene solide valgmuligheter.

Gjennom innføring av variable dyser drar Hilux 2012 2WD 2.5 D-4D-modellen nytte av en økning på 24 hk. Motoren utvikler nå 144 hk ved 3600 rpm og 343 Nm dreiemoment ved 2000 rpm. Til tross for denne kraftøkningen reduseres drivstofforbruket med 1,0 l/100 km til 7,3 l/100 km og CO2-utslippet senkes med 28 g / km til 191 g / km.

LES OGSÅ: Falt pladask for denne Toyotaen på skiferie

Kommer i november

2WD versjonen er nå utstyrt med mer robust karosseri som er hentet fra 4WD modellen. Dette forbedrer bilens bakkeklaring og øker også to-hjulstrekkens hengerkapasitet til 2,5 tonn.

Bilen kommer til Norge i november og det norske salgsmålet er på 1.000 biler i 2012.

Del med Facebook-vennene dine

Toyota-Hilux_2012_bakfra
Toyota-Hilux_2012_bakfra

LES OGSÅ: Er denne Toyotaen den perfekte feriebilen?