Toyota GT86: Utrolig mye moro for pengene

Broom-Benny prøvekjører i Spania – og prisen overrasker.

Brooms Benny Christensen har akkurat kjørt Toyota GT86 i Spania, da med 200 hestekrefter under panseret.
Brooms Benny Christensen har akkurat kjørt Toyota GT86 i Spania, da med 200 hestekrefter under panseret.

Solen skinner utenfor Broom-vinduene og plutselig er det Syden-følelse i Oslo. Slik sett kunne han like gjerne blitt hjemme, Broom-Benny som akkurat nå er i Barcelona. Men så er det ikke været som har fått ham til å hoppe på et fly og dra sørover.

Nei, vår akkurat nå utenriks-bilekspert Benny har dratt for å teste en av årets mer spennende sportsbilnyheter for deg og meg. En liten gave til alle som ikke har millioner å rutte med, men som ønsker å kjøre noe litt utenom det vanlige likevel.

LES OGSÅ: Så billig kan du få sprek bil

Mat får være mat

Vi ringer for å høre hvordan det står til i de sydligere strøk.

– Hei sann! Godt vi klarte å få tak i deg. Du er vel travelt opptatt med å kjøre bil og spise kanapeer i dag, du?

– Ja, det går i ett. Men maten er ikke det viktigste på menyen nå, altså. Jeg har møtt en bil som virkelig appellerer til meg – og da får mat være mat.

– Såpass ja! Fortell.

– Jo altså, om vi begynner med førsteinntrykket, så minner den meg om av mine favoritter, nemlig Toyota GT 2000 – det er en utrolig vakker bil.

Toyota GT86 Benny III
Toyota GT86 Benny III

Del med Facebook-vennene dine

– Du er for ung!

– Toyota GT2000? Har ikke hørt om den en gang jeg ...

– Du er for ung, vet du. Søk på nettet så finner du noen linker og sånt. Men den har de samme bulene over bakskjermene og de to bulene på forskjermen som også leder tankene til Corvette og andre legendariske sportsbiler.

– Men leverer den kjøreegenskaper som samsvarer med det tøffe utseendet da?

Tidenes tøffeste Toyota – les mer om GT2000 her:

Lav vekt

– Ja, det er det som er det beste. Motoren er et resultat av nært samarbeid med Subaru. Det går riktignok ikke styggfort, så du verken svelger gebisset eller mister tupeen, men boxermotoren gir et lavt tyngdepunkt – Toyota omtaler det selv som lavere enn hos Ferrari.

Dessuten er vektfordelingen bra, nesten 50/50. Vi har nettopp kjørt på noen seriøst svingete spanske fjellveier der murhusene nærmest ramler ut i veibanen, og det er skikkelig moro. Her kommer bilen virkelig til sin rett.

2-literen yter 200 hestekrefter. Det høres kanskje ikke voldsomt ut, men Toyota har vært flinke til å holde vekten nede. 1180 kilo er lite for en ny bil i dag, dermed blir også kraftoverskuddet bra. 0–100 km/t går unna på 7,6 sekunder.

LES OGSÅ: Dette var verdens raskeste SUV

Blinket med lysene

– Hvem tror Toyota skal kjøpe denne bilen da?

– Nå er det en stund siden Toyota hadde en skikkelig sportsbil – så denne skal være med å kapre nye kunder. Det er nok ikke mange som bytter inn en Auris for å få denne bilen – her vil Toyota konkurrere om å vinne kundene som ellers kanskje ville valgt Peugeot CRZ eller VW Scirocco. Prisen er god og bilen virker utrolig bra gjennomført. Og så er det jo en Toyota, det bør sikre et trygt og forutsigbart bilhold.

– Hva er den mest minnerike opplevelsen så langt?

– Det var en kar som lå bak meg og blinket med lysene og tydeligvis ville ha et ord med meg. Da jeg stoppet, så jeg at han kom kjørende i en Toyota Celica, og GT86-en MÅTTE han bare ha en nærmere kikk på. Så det lot jeg han få lov til, selvsagt. Han konkluderte kort og godt: Next year its in my garage, he, he ... Akkurat nå må jeg si at den tanken har streifet meg også!

LES OGSÅ: Japansk sportsbil for småpenger – sjekk denne

Under 450.000,-

– Jaså, vet du noe om prisene, da?

– Ja, de er klare og slett ikke avskrekkende. 448.000 kroner. Uansett om du velger automat eller manuell.

– Det var jo heller spesielt. Har du fått vite noe om grunnen til det?

– Ja, det er så enkelt at automatgiret faktisk sørger for lavere forbruk enn manuell – og dermed blir avgiftene også lave.

Kjøre på bane

– En helt grei dag på jobb, dette eller?

– Jo da, nå skal jeg hive i meg et par kyllingbiter, og så er det et kort teorikurs før vi skal ut og kjøre på bane. Det blir gøy!

Denne bilen er jo typisk god gammel sportsbil: Motor foran, drivhjulene bak, ingen turbo eller masse elektroniske hjelpemidler. Dette er sånn jeg liker det. Men du, dette har jeg ikke tid til. Nå må jeg få i meg maten her. Hils Knut ...

LES OGSÅ: Derfor tapte VW GTI-krigen

Toyota GT86 Benny II
Toyota GT86 Benny II

Børne? Da skal du kanskje ikke velge denne ...