Toyota FJ-Cruiser: Denne bilen skulle aldri vært bygget
Men det ble den – og jammen finnes det ikke noen i Norge også

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.
Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:
Hei Benny.
Jeg var i Stockholm forrige helg. Der så jeg en bil jeg bare falt pladask for, selv om den bare kjørte forbi på gata og jeg følgelig så den i bare rundt 10 sekunder.
Den var stor og så ut som noe midt imellom Jeep og Hummer - men den hadde Toyota-emblemer, tror jeg.
Har du noe idé om hva dette var? En ny tøffere "Landcruiser-utgave"? Kan man eventuelt få kjøpt den i Norge også?
Hilsen Finn
Benny svarer:
Hei Finn!
Uten å kunne være skråsikker på hva du har sett – så føler jeg meg rimelig trygg på at det er en Toyota FJ-Cruiser.
Den passer i alle fall godt til beskrivelsen du gir, nemlig en mellomting mellom Jeep og Hummer.
Den har også klare aner av en gammel Landcruiser – nemlig FJ-modellen. Derav navnet! Særlig fronten med grill, lamper og ikke minst det karakteristiske taket.
FJ-Cruiseren ble aldri tatt inn til Norge på ordinær import. Men det finnes likevel minst en håndfull av disse bilene her i landet. Det var nemlig et firma i Bærum – som ikke eksiterer mer – som tok inn noen av disse. Hvor mange vet jeg ikke.

De er som du sier ganske barske å se på, men jeg har dessverre aldri hatt gleden av å kjøre en slik selv. Jeg kan derfor ikke by på noe kjøreinntrykk av din nye drømmebil.
Rå i terrenget
Ettersom det er både år og dag siden jeg så en av de få norske bilene til salgs, tør jeg heller ikke ha noen sterk formenig om prisbildet på disse nå.
FJ-Cruiser bygger på samme plattform som den populære pickupen HiLux. Den er derfor ganske så rå i terrenget også. Det bærer den også preg av innvendig, der det meste er gummiert for enkel rengjøring etter kjøring i eventuelle gjørmehull etc.
Motoren er en 4-liters V6 bensin på 237 hk. Diesel tror jeg ikke fantes i det hele tatt på denne.
Den har også en litt spesiell bakdør-løsning. De åpner "feil vei" og bilen har dermed ingen tradisjonell B-stolpe, men veldig lett ut- og innstigning.
Det var – i følge rykter jeg har hørt – aldri meningen at den skulle bygges. Den ble vist som et konsept i 2003, og publikums elleville begeistring gjorde at Toyota valgte å lage den. Den kom i 2006 og bygges fortsatt. Men nå sies det at 2014 blir siste produksjonsåret.
Nå har den Toyotaen blitt en kultbil
Stort arkiv
Alle spørsmål Benny svarer på, legger seg automatisk inn under de ulike bilmerkene her på broom.no.
Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen
Velkommen – og lykke til!
Topp 5: Disse kræsjtestene glemmer du ikke så lett
Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: