Toyota Corolla V8: Hva tror du Biltilsynet ville sagt om denne?

Vårt tips er at du måtte tatt bussen hjem...

v8 corolla 6
v8 corolla 6

Hva man enn måtte mene om USA: Det er der man finner både det beste, det verste, det råeste og det villeste i hele verden.

Denne bilen passer inn i opptil flere av de kategoriene.

3.200 dollar ikke nok

Nylig var Corollaen til salgs på eBay, og interessen var stor. 15 bud kom inn, den rundet 3.000 dollar med god margin, men det var ikke nok til at selgeren i Phoenix, Arizona ville la den gå.

v8 corolla 5
v8 corolla 5

Det kan muligens forklares med affeksjonsverdi, eller at kostnaden for byggingen ble så høy at det sved litt å innse hva markedet var villig til å betale.

For oss som har et mer nøkternt ståsted virker 3.000 dollar som en noenlunde grei pris for en GM big block-motor og automatkasse - som er "pakket inn" for enkel levering i en stakkars intetanende, liten Corolla.

Les også: Denne Granadaen hadde V8 originalt

For heller ikke i knusktørre Arizona kan vi forestille oss at dette bygget kan brukes til noe særlig annet enn å ha det gøy, selv om bilen muligens har større sjanse for å kunne registreres der enn den ville hatt på våre breddegrader. Det henger fremdeles et skilt på den, men det antydes ikke noe om den har vært innom teknisk kontroll etter at den "profesjonelle ombyggingen" ble utført.

v8 corolla 2
v8 corolla 2

Den medførte altså at en GM big block V8 på 454 kubikktommer, eller 7,4 liter, og en tilhørende TH-400 automatgirkasse ble klemt inn under panseret og torpedoen. Det er altså samme motortype som blant annet ble levert i de aller råeste Corvettene mellom 1970 og 1974!

Original bakaksel

På bildene ser det ut til å være overraskende god plass i motorrommet, der det ikke er gjort særlig annet enn å bygge ut kjølekapasiteten for den nye kraftkilden og sette inn noen avstivinger.

Det nevnes ikke noe om hvorvidt bremsene er oppgradert, men vi føler oss ikke uten videre overbevist når vi leser at bilen fremdeles har sin orignale bakaksel i behold. Eller, for den saks skyld, at de profesjonelle ombyggerne ser ut til å ha latt clutchpedalen leve videre inne i coupeen til tross for at den skulle ha blitt temmelig overflødig med automatkasse...

v8 corolla 3
v8 corolla 3

Nå ble riktignok de amerikanske big block-motorene levert med hk-effekt som ikke alltid var ekstrem, litt avhengig av hvilke biler de var ment for i utgangspunktet. Men uansett hk-effekt vil vi tro det er momentet fra denne kraftpakken som er utfordringen for Corolla-akselen, og den antydes da også å være moden for utskiftning.

Originalutvekslingen er 4,10, noe som i kombinasjon med de originale 13-tomshjulene gjør at den runder 4.000 omdreininger allerede ved 105 kilometer i timen. Dermed er den heller ikke særlig aktuell for kjøring på vei, påpeker selgeren, som anbefaler høyere utveksling i kombinasjon med 14-tomshjul for den som eventuelt skal ta over eierskapet.

Skremmende rask...

Bilen er SKREMMENDE rask, og tegner striper på asfalten selv når man trår pedalen i bunnen i 65 kilometer i timen, lover selgeren i annonsen. Vi tror det så gjerne - ikke minst det der med "skremmende", når vi ser hva som er gjort av ekstra oppstiving og "forankring" i motorrommet.

v8 corolla 1
v8 corolla 1

Blant annet stusset vi over en noe fremmedartet kjetting, som er sveiset fast mellom motoren og chassiset. En eBay-budgiver har spurt hva den skal være til, og selgeren svarer like ærlig som uhøytidelig at "hvis ikke den var der ville antagelig motoren velte hele bilen dersom den vred seg løs fra motorfestene".

Glem forresten det vi sa innledningsvis, om at du antageligvis måtte ta bussen hjem hvis du dukket opp med noe slikt på Biltilsynet.

Du ville mest sannsynligvis bli hentet av politiet...

Del med vennene dine på Facebook

Andre kreative hjemmebygg: Her er en Corvette