Toyota Auris: Blir helt ny – og billigere

Nye VW Golf får en tøff utfordrer, og den er ikke langt unna.

Om et par måneder er den her   Toyotas helt nye Auris.
Om et par måneder er den her Toyotas helt nye Auris.

Klasselederen og opphavet til navnet på hele bilklassen, Volkswagen Golf, har akkurat debutert i sjuende generasjon. Og det går ikke lenge før en av erkerivalene også er her i helt ny drakt.

Nå er nemlig produksjonen av andre generasjon Toyota Auris i gang.

Den debuterte på bilutstillingen i Paris i høst – og nye Auris er på plass her hjemme allerede i januar.

Høyere utstyrsnivå

Designet har blitt mye strammere enn på første generasjon. Toyota lover høyere interiørkvalitet, bedre kjøreegenskaper og mer effektive drivlinjer

Dessuten blir Auris billigere, samtidig som utstyrsnivået blir høyere.

Bakgrunnen for det er lavere vekt, lavere luftmotstand, mer effektive motorer og lavere utslipp, noe som gir reduserte avgifter.

Nå kommer Auris også som stasjonsvogn - det betyr garantert mersalg for denne modellen.
Nå kommer Auris også som stasjonsvogn - det betyr garantert mersalg for denne modellen.

Erkerival Golf er dyrere - les mer her:

Fra 208.000,-

Den antatte besteselgeren Auris Active Hybrid prises til kr 251.000 med blant annet Toyota Touch & Go navigasjon og DAB+ radio. Innstegsmodellen ”Sense” med 1,33 VVT-i bensinmotor starter på kr 208.000. Det forteller Toyota i en pressemelding.

Nye Auris kommer med følgende motor- og girkassealternativer: 1,33 VVT-i bensin (manuell), 1,6 Valvematic bensin (manuell og Multidrive S), 1,4 D-4D diesel (manuell og MultiMode) og 1,8 Hybrid (trinnløs automat E-CVT).

LES OGSÅ: Lexus knuser alle konkurrentene:

Standardutstyr

Toyota tilbyr tre forskjellige utstyrsgrader i kombinasjon med bensin- og dieselmotorer og to ulike utstyrsgrader med hybrid drivlinje.

Rimeligste utgave har nå standardutstyr som LED kjørelys, ”Følg-meg-hjem” hovedlysfunksjon, automatisk klimaanlegg, CD/audioanlegg med AUX-og USB-inngang, bakkestarthjelper og 7 kollisjonsputer.

Nye Auris byr på et mer førerorientert interiør, mer sporty kjøreegenskaper og bedre opplevd kvalitet.
Nye Auris byr på et mer førerorientert interiør, mer sporty kjøreegenskaper og bedre opplevd kvalitet.

Toyota Prius: Denne campingbilen har du ikke sett maken til:

Også stasjonsvogn

Den innvendige plassen har vokst. Blant annet er det noe bedre beinplass i baksetet og bagasjerommet har vokst til 360 liter og er hele 9 centimeter lengre.

Toyota forventer globalt en miks på rundt en tredjedel av nye Auris som hybrid, diesel og vanlig bensin. Her hjemme tror Toyota Norge at hybridandelen blir enda høyere.

Auris kommer nå også som stasjonsvogn, den skal være klar til sommeren 2013. Og også den utgaven kommer som hybrid.

Les vår test av sporty Toyota GT86 her:

Bilen har vokst noe og byr på bedre plass enn forgjengeren
Bilen har vokst noe og byr på bedre plass enn forgjengeren

Dette er de 3 år gamle bilene eierne er mest fornøyde med: