Tor-Erling sparer tusenvis av kroner på service i Sverige

Men du må kjenne til lovverket – ellers kan det plutselig bli dyrt!

Det kan være mye å spare på å ta servicen på bilen i Sverige. Tor Erling Hauge fra Fredrikstad har gjort det med bilene sine side 2008, nå sist med sin VW Touran.   Det har jeg spart mange tusen kroner på, sier han.
Det kan være mye å spare på å ta servicen på bilen i Sverige. Tor Erling Hauge fra Fredrikstad har gjort det med bilene sine side 2008, nå sist med sin VW Touran. Det har jeg spart mange tusen kroner på, sier han.

Harryhandelen i Norge blomstrer som aldri før – og det er ikke bare flesk, snus, alkohol og godteri vi sparer penger på. Stadig flere setter kursen østover for å levere bilen sin på service.

Flere verksteder langs grensen har spesialisert og basert seg på norske kunder. Et av disse stedene er Nilsson Bil på Skee, like utenfor Strömstad.

De er autorisert verksted for Audi, VW og Skoda – og har hver eneste dag 15–20 nordmenn innom – som utgjør 70–80 prosent av kundene på deres verksted.

LES OGSÅ: Disse bilene bryter sammen når garantien er over

Opptil 80 prosent fra Norge

– Økningen har vært tydelig det siste tiåret. Andelen nordmenn har økt fra rundt halvparten til 80 prosent av kundegrunnlaget, forteller servicemarkedssjef Arlo Lacabanne.

En av kundene som benytter seg av svensk service på bilen sin, en VW Touran, er Tor Erling Hauge fra Fredrikstad.

Han har tatt turen til Nilsson Bil siden 2008.

Tor Erling Hauge er fornøyd med både beløpet på fakturen og servicen han får hos Nilsson Bil i Skee, like utenfor Strömstad. Her med kundebehandler Ole Haugeby.
Tor Erling Hauge er fornøyd med både beløpet på fakturen og servicen han får hos Nilsson Bil i Skee, like utenfor Strömstad. Her med kundebehandler Ole Haugeby.

LES OGSÅ: Derfor er det viktig å ta service på bilen

Sparer tusenvis av kroner

– Det tar bare 40 minutter å kjøre, og det er jo ganske mye å spare på å ta servicer og reparasjoner i Sverige. Sånn sett er det ikke noe å lure på når vi bor så nært.

– Hvor mye sparer du på dette?

– Det er snakk om flere tusen kroner hver gang – men akkurat summen avhenger naturligvis av hvor mye som skal gjøres.

LES OGSÅ: – Slike timepriser er en hån mot vanlige arbeidsfolk

– Ingen overraskelser

– Det er dessuten veldig ryddig opplegg her, du får et kostnadsoverslag og avtalt pris i forkant. Ingen overraskelser. Jeg er veldig fornøyd med både service og oppfølgingen vi har fått her, sier Hauge.

– Hvordan ble du først oppmerksom på dette med å ta service i Sverige?

– Jeg hadde noen kolleger som snakket varmt om det, og dermed prøvde jeg selv også. Jeg jobber turnus, og da er det ikke noe problem å sette av en dag til å levere bilen og handle litt.

For det er naturligvis mange som kombinerer serviceturen med handling. Nilsson Bil har en leiebilavtale. Du får leiebil for 250 kroner – og kan kjøre til Strømstad og shoppe.

Kan spare opptil 40 prosent

Lacabanne forteller at det kan være opptil 40 prosent å spare på å ta servicen hos dem, kontra merkeforhandler i Norge.

Det er imidlertid verdt å merke seg at hvis du reparerer bilen din for mer enn 3000 kroner, er du pliktig til å opplyse dette ved passering av grensen til Norge. Da skal du få igjen den svenske momsen, og betale norsk moms.

Er du borte i mer enn ett døgn, er grensen hevet til 6000 kroner.

Hvis du går rundt og kikker på bilene som står utstilt i bruktbilhallen, så styr unna fristelser som denne. Lusne 395.000 svenske kroner er altså prisen svenskene må betale for en nesten ny  Ford Mustang Shelby 500 GT! Slikt kan ødelegge dagen til hvem som helst ...
Hvis du går rundt og kikker på bilene som står utstilt i bruktbilhallen, så styr unna fristelser som denne. Lusne 395.000 svenske kroner er altså prisen svenskene må betale for en nesten ny Ford Mustang Shelby 500 GT! Slikt kan ødelegge dagen til hvem som helst ...

LES OGSÅ: Kan jeg prute på verkstedet?

Betaler tilbake

Her syndes det nok en hel del – og mange unnlater å betale momsen. Men det trenger ikke å være noe å tape på å følge regelverket.

– Når det gjelder svensk moms, så betaler vi tilbake den til våre kunder så fort de har betalt den norske momsen. Det løses enklest ved at kunden betaler hos Tollen på grensen. Våre kvitteringer er tilpasset med de opplysningene tollvesenet trenger. Det trenger altså ikke å være noe å tape på å følge regelverket, forteller Lacabanne.

LES OGSÅ: Verkstedbesøket ble et mareritt

Egen klubb

For dem som liker å spare penger på å dra til Sverige og handle, finnes det en egen klubb. Ikke overraskende heter den Harryklubben.

Denne forbrukerklubben har over 26.000 medlemmer – og ledes av Hampus Söderstrøm.

Harryklubben har blant annet inngått avtaler med flere verksteder og butikker for å gi medlemmene tilbud og fordeler gratis.

Blant annet kan norske kunder få gratis overnatting på hotell i forbindelse med å ta service hos enkelte verksteder hos söta bror.

- Det finnes dessuten kun ett verkstad i Sverige som kan tilby momsfri service til privatpersoner. Det er vår samarbeidspartner Turessons i Årjäng, sier Söderstrøm.

LES OGSÅ: Service i Sverige: – Gjør de en like bra jobb på verkstedet?

Broom bilekspert, Benny Christensen, skjønner at mange nordmenn drar til Sverige for å ta service på bilen. Men minner om at det er et par ting å passe på ...
Broom bilekspert, Benny Christensen, skjønner at mange nordmenn drar til Sverige for å ta service på bilen. Men minner om at det er et par ting å passe på ...

– Ikke vanskelig å forstå

Brooms bilekspert, Benny Christensen, har ingen problemer med å skjønne de som drar til Sverige for å spare penger på servicen på bilen.

– Det er klart det er fristende når det kan være tusenvis av kroner å spare. Og slik blir det jo når blant annet timeprisene er flere hundre kroner høyere i Norge. Det er ikke så lett for norske verksteder å konkurrere på det området, sier han.

LES OGSÅ: Bruktimport: Her er fallgruvene

Garanti

– Men det er vel noen ulemper med dette også?

– Joda, du bør for eksempel sjekke hvilke forutsetninger som gjelder med tanke på garantien på bilen. Det kan være lurt å bruke merkeforhandler av den grunn. Det er også litt plunder om det skulle være noe som ikke blir ordnet som avtalt. For mange er det jo ikke akkurat bare å stikke innom en tur etterpå om det er noe som mangler, for å si det sånn.

– Også gjelder det altså å kjenne til regelverket med tanke på momsen. Ellers kan du gå på en lei smell der.

LES OGSÅ: Verkstedtur kan gi avgiftssmell

Slik unngår du moms

Slik unngår du moms

* Større reparasjoner er det mulig å dele opp i flere etapper for å innfri reglene. * Tollvesenet stiller krav til deg som bilist om du skal fikse bilen i Sverige. Alt er avhengig av hvor lenge du oppholder deg i nabolandet. * Hvis du har vært utenfor Norge i mer enn 24 timer, kan du ta med deg varer for inntil 6.000 norske kroner uten å betale toll og avgifter. Denne verdigrensen er den totale summen på varene du har handlet. * Er utenlandsoppholdet kortere, kan du ta med deg varer for 3.000 kroner toll- og avgiftsfritt. Dersom verdien på reparasjonen overstiger verdigrensen (6.000 kroner), må du betale merverdiavgift på 25 prosent på reparasjonskostnaden.

* Tollvesenet stiller krav til deg som bilist om du skal fikse bilen i Sverige. Alt er avhengig av hvor lenge du oppholder deg i nabolandet.

* Hvis du har vært utenfor Norge i mer enn 24 timer, kan du ta med deg varer for inntil 6.000 norske kroner uten å betale toll og avgifter. Denne verdigrensen er den totale summen på varene du har handlet.

* Er utenlandsoppholdet kortere, kan du ta med deg varer for 3.000 kroner toll- og avgiftsfritt. Dersom verdien på reparasjonen overstiger verdigrensen (6.000 kroner), må du betale merverdiavgift på 25 prosent på reparasjonskostnaden.

Nilsson bil er autorisert verksted for Audi, VW og Skoda. Tor Erling Hauge har nettopp hatt sin VW Touran på service, og tidligere var det en Passat han leverte til Nilsson bil.
Nilsson bil er autorisert verksted for Audi, VW og Skoda. Tor Erling Hauge har nettopp hatt sin VW Touran på service, og tidligere var det en Passat han leverte til Nilsson bil.

LES OGSÅ: Hvorfor tar samme verksted forskjellig pris?