Tør du å kjøpe denne?
Lekker bil med masse krefter og firehjulstrekk. Men - det er et men...

De fleste er enige om at nye Saab 9-5 er en svært stilig bil. Den har dessuten fått god mottakelse i motorpressen, og er et syvmilssteg videre fra forrige generasjon.
Da Spyker tok over, vokste optimismen igjen, etter en lang periode med usikkerhet. Nå er imidlertid optimismen snudd til realisme for mange, og framtiden er igjen usikker. Det er trist at det karismatiske bilmerket står i fare for å bukke under.
Men med tanke på usikkerheten er kanskje ikke en Saab som selges for 1,15 millioner kroner det som er lettest å kvitte seg med om dagen. Men det er i alle fall én i Norge som prøver:

Å kjøpe en Saab som koster like mye som en pent hus i distrikts-Norge er trolig ikke det som står øverst på lista over viktige gjøremål de neste ukene. Det kan vi i tilfelle skjønne.
Vi er nok litt skeptiske til at det blir et raskt salg av den lekre bilen.
Riktignok har den en råsprek motor på 300 hestekrefter og firehjulstrekk, en tilsynelatende uendelig liste med ekstrautstyr og kan med rette kalles sjeldent eksemplar. Problemet er at det finnes såpass mange sterke konkurrenter i dette prissegmentet.
Et kupp?
Hvis en skal forsøke å selge en 9-5 av den nye typen, tror vi nok denne blir solgt først:

Den er priset ”for å selges”, har dieselmotor og nok utstyr for folk flest. Og til denne prisen får kunden en bil naboen ikke har – og som dessuten byr på imponerende komfort og et tøft utseende. Fargen er populær, og ser bra ut i kombinasjon med lyst interiør. Hvor praktisk det er kan selvsagt diskuteres.
Selger mener den er et kupp, og har kanskje rett. Men et sjansespill vil det jo uansett bli så lenge Saab-situasjonen er som den er.
Godt kjøp
Her har du et annet interessant Saab-prospekt:

De litt eldre bilene har mer reservedeler på markedet og har alt hatt det største prisfallet. Det betyr at en som er ute etter å kjøpe kan gjøre et bra kjøp nå mens situasjonen er usikker.
Saab har lang tradisjon for å lage cabriolet – og denne er kanskje den mest vellykkede. Designet er råtøft - både med og uten taket oppe. Aero-modellen har dessuten bra med fartsressurser, uten at den er noen rakett.
Denne bilen er i tillegg fullpakket med utstyr, som navigasjon, telefon og stort stereo. Det er viktig utstyr på disse bilene. Bildene og det faktum at bilen er Ditec-behandlet, tilsier at den er godt ivaretatt.
Svenskene lager dessuten toppløse biler som tåler vinterens harde klima også - så her har du helårsbil om du vil.
Klassiker med kraft
En klassiker som har noen vintre på samvittigheten er denne:

Igjen er det en Aero, men denne gangen anno 1995. Å finne et så velholdt og pent eksemplar som dette hører til sjeldenhetene. Her kan en Saab-entusiast sikre seg en ekte godbil. Bra på vinterføre og masse plass. Og sjekk setene!
Vi håper den får en eier som vil ta godt vare på den - og kan slå fast at bilverden blir fattigere hvis vi mister Saab.