Paganis toppsjef, Horacio Pagani, er bestemt på at de ikke ønsker å utvikle elbiler.
Paganis toppsjef, Horacio Pagani, er bestemt på at de ikke ønsker å utvikle elbiler.

Toppsjefen er tydelig: Ser ingen fremtid for elektriske modeller

– Gir ikke den samme følelsen.

Italienske Pagani sjokkerte nærmest verden da de lanserte supersportsbilen Zonda tilbake i 1999.

Siden har italienerne bygget videre på sin lidenskap for å levere biler i verdensklasse – med spesielt fokus på design og en «ekstraordinær» og levende kjøreopplevelse.

For Pagani har V12-motoren, for øvrig levert av Mercedes, alltid vært en viktig del av identiteten.

I likhet med resten av verden, har naturligvis spørsmålet om elektrifisering også vært på bordet hos ledelsen i Pagani.

Pagani Huayra Tricolore byr på 840 hestekrefter og hele 1.100 Nm.
Pagani Huayra Tricolore byr på 840 hestekrefter og hele 1.100 Nm.

Tror ikke på elektrisk fremtid

I 2018 fikk et team hos Pagani i oppgave om å se på selskapets muligheter for å produsere elbiler.

Horacio Pagani ønsker å fortsette med bensinmotorer.
Horacio Pagani ønsker å fortsette med bensinmotorer.

Nå, etter fire år med studier, er Paganis toppsjef Horacio Pagani tydelig: Han ser ingen fremtid for Pagani med elektrisk drift.

– Etter fire år fant vi aldri noen interesse for elektrisk drift i supersportsbil-markedet, sier Pagani til britiske Autocar.

Han legger til at elektrifisering av verdens superbiler ikke vil ha noen spesiell klimagevinst:

– 90 prosent av verdens energi er skapt på en ikke-fornybar måte, så det vil være dumt å tro at noen slike supersportsbiler vil ha noen stor innvirkning på klimaet, sier han.

Pagani Huayra: Det blir ikke mye heftigere enn dette

Alt fra Pagani er ekstremt. Interiøret er intet unntak.
Alt fra Pagani er ekstremt. Interiøret er intet unntak.

Elbil blir for tungt

Horacio Pagani har flere innvendinger mot elbiler. Blant annet mener han superbilene vil bli alt for tunge.

Paganis studier viser at de må installere en batteripakke på 600 kilo – for å oppnå tilsvarende ytelser som dagens bensindrevne modeller.

Det tilsvarer faktisk mer en halve vekten på dagens Huayra R, som har en egenvekt på 1.050 kilo. Bilen har forresten en 6-liters V12-motor på hele 850 hestekrefter og et dreiemoment på 750 Nm.

V12-motorene blir levert av Mercedes-AMG.
V12-motorene blir levert av Mercedes-AMG.

Gir ikke samme følelse

Utover økt vekt, mener Pagani at en elektrisk modell ikke vil gi den samme kjørefølelsen som en bensindrevet versjon.

Ifølge toppsjefen ønsker ikke Pagani å utelukkende by på heftige ytelser. Bilene må «gi følelser til sjåføren», mener han.

– Utfordringen er å bygge en elbil som gir samme gode følelse som en ICE (Internal Combustion Engine), sier Pagani til Autocar.

Så får tiden vise om Pagani vil tviholde på bensinmotoren eller om de til slutt må bite i det som nok føles som et litt syrlig elbil-eple...

Tom Egeland klinte til med Lamborghini: – Det er viktig å unne seg drømmen!

Dette er Pagani Huayra Roadster, som ble lansert i 2017.
Dette er Pagani Huayra Roadster, som ble lansert i 2017.

Sykkelproff Alexander Kristoff hadde ett krav da drømmebilen skulle oppfylles: V12-motor!