Bloodhound SSC skal nå en toppfart på nærmere 1.700 km/t.  (Foto: Bloodhound Project )
Bloodhound SSC skal nå en toppfart på nærmere 1.700 km/t. (Foto: Bloodhound Project )

Toppfart: 1690 km/t!

Fly? Rakett? Nei, denne farkosten skal gå på land!

Du skal høre mye før ørene faller av. Det spørs om ikke øynene faller ut om du er på plass og ser Bloodhound SSC skyte fart i 2011. For makan til råskap skal man lete lenge etter, skriver siste.no/motormagasinet.

«The Bloodhound Prosject» er godt i gang med det som skal bli verdens raskeste kjøretøy på land. Raketten veier 400 kilo, er 45 centimeter i diameter og måler 4,25 meter. Plusser man på den enorme jetmotoren, en EJ200 hentet fra jagerflyene Eurofighter Typhoon, vil jetbilen yte småpene 135.000 hestekrefter. Ja, du leste riktig. Kraften tilsvarer 180 formel 1-biler.

2.600 skoler

Verdens raskeste kontor er designet av Andy Green. Den tidligere jagerpiloten har brukt kunnskapen fra flycockpiter samt hans verdensrekordbil Thrust SSC, bilen som i dag har verdensrekorden på 1.223 km/t.

Men han er ikke alene om jobben. Langt derifra. Prosjektet har et utdanningsprogram som nå teller 2.410 grunnskoler, 178 videregående skoler og 33 universiteter i England og Wales. Til og med en barneskole er med på prosjektet.

– Våre elever er fra seg av begeistring av å få delta i dette prosjektet, og jentene er like entusiastiske som guttene. De syns matte er morsomt uten å skjønne at de faktisk har lært noe, sier lærer Siobain Barns i grunnskolen i Bolton.

Romfart

Dette skal bli verdens raskeste kjøretøy, jetbilen Bloodhound SSC.  (Foto: The Bloodhound Prosject )
Dette skal bli verdens raskeste kjøretøy, jetbilen Bloodhound SSC. (Foto: The Bloodhound Prosject )

Jetbilen Bloodhound SSC (Super Sonic Car) har gjennomgått ti forskjellige designsteg siden arbeidet begynte. Den opprinnelige planen var å plassere den 200 kilo raketten oppå den 1.000 kilo tunge jetmotoren, noe som var utgangspunktet i 18 måneder.

Så ble det klart at jetbilen ikke ville fungere i den enorme hastigheten som er planlagt, og ingeniørene bygget om raketten og plasserte jetmotoren øverst.

Lørdag 17. oktober ledet den 25 år gamle rakettingeniøren Daniel Jubb den første testen av raketten i Mojava-ørkenen i USA. Testen var vellykket.

For å finne noen som kunne lage hjul som kunne håndtere en 6,5 tonn jetbil som går i 1.690 km/t måtte «The Bloodhound Project» nok en gang se mot flyindustrien. Og Lockhead Martin UK tok imot utfordringen, og har laget hjul i en diameter av 90 centimeter som består av romfartsmatriale i aluminium.

Rekordforsøket skal gjennomføres i 2011, og finner sted på en uttørket innsjø i Sør-Afrika. Grunnen til at toppfarten er satt til 1.690 km/t er at den dermed også bikker 1.000 miles.

Se flere bilder hos siste.no/motormagasinet.