ATTRAKTIV: Mazda CX-5 får usedvanlig mye skryt fra sine eiere. Her et sommerlig motiv med en 2019-modell. Foto: Frank Williksen
ATTRAKTIV: Mazda CX-5 får usedvanlig mye skryt fra sine eiere. Her et sommerlig motiv med en 2019-modell. Foto: Frank Williksen

– Topp bil og noe av det beste jeg har eid

Eierne av Mazda CX-5 skryter veldig av bilen sin.

Første generasjon av Mazda CX-5 var en stor suksess fra første dag. I Norge kom modellen i grevens tid. Her hadde både importør og forhandlere hatt noen knalltøffe år, med lite oppdatert modellprogram og tilsvarende dårlig salg. Dersom ikke CX-5 hadde truffet så godt da den kom i 2012, kunne problemene blitt veldig krevende for mange av forhandlerne.

Men plutselig hadde de en virkelig bestselger å by på. CX-5 var fabrikkens bestselger hvert år fra 2014, med nesten 450.000 eksemplarer solgt globalt i toppåret 2019.

Frem til 2022 var det solgt mer enn 3,5 millioner Mazda CX-5 totalt. Derfor levde modellen godt uten store ytre og innvendige forandringer, men den fikk stadige forbedringer og oppgraderinger teknisk.

Har vært en kjempesuksess i Norge. Så billig får du den nå

Fra 50.000 og oppover

Den største oppdateringen kom med andre generasjon, i 2017. Senere er det pusset litt videre her og der, og fortsatt er det ingen utdatert bil vi snakker om – selv om fabrikken nå kommer med nye og til dels større SUV-modeller, også med alternative drivlinjer som ladbar hybrid og fullhybrid.

Første generasjons modeller fra 2012 til 2016 ligger nå ute med priser fra 50.000 kroner og opp til rundt 270.000 kroner på bruktmarkedet, avhengig av kjørelengde og tilstand. Dette betyr at Mazda CX-5 er innen rekkevidde for svært mange, og utvalget av biler er bra.

OVERSIKTLIG: En ryddig og godt tilrettelagt førerplass. Foto: Frank Williksen
OVERSIKTLIG: En ryddig og godt tilrettelagt førerplass. Foto: Frank Williksen

De nyeste koster mye

For den som ser etter nyere modeller, er det også godt med biler å velge blant, men prisene blir selvsagt høyere. Biler av andre generasjon fra 2017 og videre finnes det også til priser godt under og like over 200.000 kroner, men da er gjerne kjørelengden noe lengre. Ser du etter de nyeste årgangene – 2021/2022 – må du regne med opp mot 550.000 – 570.000 kroner for biler med spesielt lav kjørelengde.

Så er spørsmålet om tidlige årganger av bilen kan sies å være et smart kjøp brukt?

TOPP BIL: – Noe av det beste jeg har eid, skriver en fornøyd Mazda CX-5 eier. Foto: Skjermdump
TOPP BIL: – Noe av det beste jeg har eid, skriver en fornøyd Mazda CX-5 eier. Foto: Skjermdump

Hva mener eierne?

For å finne ut litt mer om det, har vi gått til seksjonen her på Broom som heter «Eierne mener».

Her har mer enn 11.000 norske bileiere lagt igjen en vurdering av sin bil. Noen med korte kommentarer i tillegg – andre igjen utdyper mer om hvordan eierforholdet har vært.

Hva mener så de som eier første generasjon Mazda CX-5 om bilen sin? De aller fleste er svært godt fornøyde – unntakene er små, og svært få. Første generasjon av bilen oppnår nemlig en gjennomsnittskarakter på hele 8,2 av 10 oppnåelige poeng, mens andre generasjon øker dette ytterligere til 9,0.

KJEDELIG: Selv om rosen hagler, synes enkelte eiere at bilen har et litt kjedelig design. Foto: Frank Williksen
KJEDELIG: Selv om rosen hagler, synes enkelte eiere at bilen har et litt kjedelig design. Foto: Frank Williksen

Fornøyde!

«Dette er den tredje utgaven vi har av denne bilen. Det forteller vel det meste om hvor fornøyd vi er.»

«Kongebil.»

«Er meget fornøyd totalt sett. Kvaliteten er meget høy.»

«Topp bil som anbefales på det sterkeste. Positivt overrasket over å kunne få slik kjøreglede i en SUV.»

«Veldig fornøyd med bilen. Føles kompakt uten støy eller ulyder.»

«Dieselen er ikke død! Et solid stykke arbeid av fabrikken i Hiroshima. Utrolig komfortabel og lettkjørt. Anbefales!»

«Usedvanlig fornøyd i forhold til pris. Har 2,5 bensin med 194 hk. Ny motor med sylinderkutt. Går bra og rimelig.»

«Topp bil og noe av det beste jeg har eid. Kan ikke påpeke noen negative sider med den.»

GODKJENT: Bagasjerommet får også godkjent karakter, men noen synes dybden er litt snau. Foto: Frank Williksen
GODKJENT: Bagasjerommet får også godkjent karakter, men noen synes dybden er litt snau. Foto: Frank Williksen

Få innvendinger

Negative kommentarer er det svært lite av om Mazda CX-5, og det meste handler om mindre ting. Noen eksempler:

«Stort sett fornøyd, men elektronikken i parkeringssensorene synes jeg er mye tregere enn i min 2014-modell VW Passat.»

«Her er det meste standard og det virker som det skal, det eneste er at cruisecontroll ikke leser fartsskilter og avpasser farten etter disse.»

«Litt kjedelig, men ellers en bra bil. Altfor støyende i kupeen. Meget fremtredende dekkstøy. Intervallviskeren lever sitt eget liv.»

«Minusene er litt dårlig svingradius og dekkstøy.»

klikk her for å lese hva alle eierne av Mazda CX-5 mener

Setter stor pris på

Signaturen Oystein har gått ekstra detaljert til verks i sin omtale av bilen:

«Totalt sett fremstår dette som en kvalitetsbil med gjennomtenkte løsninger på alle områder. Kjøreegenskapene er strålende. Tre ting jeg etter kjøpet setter spesielt stor pris på:

A) De adaptive LED-lysene som justerer dekningsgrad og tilpasser seg fart/vinkler samt motgående trafikk, i tillegg til generelt å gi godt lys.

B) Når en setter «lane department assist» på maks følsomhet, gjør filholder-systemet at bilen nesten blir selvkjørende, den sentrerer plassering i veibanen i svinger slik at jeg som sjåfør får mye hjelp. På langturer avlaster og hjelper dette systemet mye.

C) Den adaptive fartsholderen fungerer meget godt, og ikke som i enkelte andre modeller, der det blir mye gass og brems.

Forbruket er ca. 0,8 liter på mila med blandet kjøring. Med bensin/automat/takboks er det ok, men kunne vært bedre. Samlet vurdert godt fornøyd med bilen.»

Her kan du lese mer om Mazda CX-5 i Brooms bruktbilguide

Nå håper vi du vil dele dine bilerfaringer med Brooms lesere. Klikk her – så får du se hvordan du gjør det

Video: Se brukttesten vår av CX-5 under