Topp 5: Disse bilene vil vi se i ny utgave

Klassikerne fra Porsche, Chevrolet, Saab, Ferrari og Citroën fortjener et nytt liv.

Ljuva 70 tal: Med Saab eiet av en sportsbilfabrikant burde vel alt ligge til rette for en skikkelig retro utgave?
Ljuva 70 tal: Med Saab eiet av en sportsbilfabrikant burde vel alt ligge til rette for en skikkelig retro utgave?

Det har vært litt stille på retro-fronten når det gjelder bildesign de siste årene. Selv nostalgi er ikke lenger det det en gang var, kan det virke som.

Noe av grunnen kan selvsagt være at enkelte biler har floppet - tildels skikkelig. New Beetle, som var blant de tidligste, er et eksempel, mens det har gått langt bedre for Mini. Begge henger dog med fremdeles - fordelen er jo at en retro-bil, hvis man har gjort jobben sin skikkelig, aldri behøver å gå av moten (igjen).

Retro-bølgen på vei tilbake?

Amerikanerne ser ut til å ha truffet best. Hele den gamle gullrekka med Challenger, Camaro og Mustang ser i dag ut som sandblåste utgaver av de samme modellene rundt 1970, og gir i tillegg til selve salget også bra PR for produsentenes øvrige modellutvalg. Andre retro-skapninger som Chrysler PT Cruiser, Plymouth Prowler og Chevrolet HHR har sett varierende suksess, trolig fordi de ikke er ment å ligne på noe bestemt - bare å se ubestemmelig gammeldagse ut.

I redsel for at hele retro-fenomenet er i ferd med å forsvinne har vi plukket ut noen biler vi gjerne skulle sett gjenfødt i retro-versjon. Noen var i sin tid så tidløse at det bør være en forholdsvis "enkel" jobb å oppgradere dem, andre har egentlig aldri vært helt i tråd med tiden - men hadde særpreg nok til å kunne få en ny sjanse!

Disse har vi plukket ut. Har du flere forslag? Bruk kommentarfeltet under!

Porsche 928 - den misforståtte Porschen

Porsche 928S. Litt misforstått, og ganske undervurdert da den var ny. Men så tidløs i designet at det burde vært mulig å lage en hypermoderne versjon nesten identisk?
Porsche 928S. Litt misforstått, og ganske undervurdert da den var ny. Men så tidløs i designet at det burde vært mulig å lage en hypermoderne versjon nesten identisk?

Den var hypermoderne, og både rask og luksuriøs da den kom på markedet i 1977, for å ta over etter steingamle 911. Men puristene mente det skulle være et fysisk slit å kjøre sportsbil, og at det å skrape is på begge sider av frontruta på vinteren hadde sin helt egne sjarm.

Dermed ble 928 sett på som litt posør-bil, selv om den strengt tatt matchet 911 også målt ut fra rene sportsbil-kriterier.

Designet hadde ingen sett maken til. Bilen var glatt, bred og voldsom, og ble ertet for å ha mindre luftmotstand bakfra enn forfra - noe Mythbusters på TV nylig har motbevist i et ganske spektakulært show.

Vi har sett flere moderne designstudier som liksom skal vise veien for en ny supertourer a´la 928, men alle bruker litt for mye av Porsches moderne, runde formspråk. La oss i stedet få en minimalt forandret, men likevel oppgradert retro-928, takk!

Del med Facebook-vennene dine

Les også: 928 var Årets bil i Europa i 1978

Chevy El Camino - en usannsynlig kombinasjon

1977 Chevrolet El Camino SS - en usannsynlig kombinasjon av diger familiebil og pickup, med særpreget og overraskende vellykket design. Noe å gjenskape på Insignia-plattformen?
1977 Chevrolet El Camino SS - en usannsynlig kombinasjon av diger familiebil og pickup, med særpreget og overraskende vellykket design. Noe å gjenskape på Insignia-plattformen?

På slutten av 50-tallet fant en eller annen på at det kunne være smart å lage en pickup også for de som ikke hadde behov for så stor totalvekt, men som gjerne ville opprettholde komforten fra en vanlig, diger, amerikansk familiebil. Det resulterte i konkurrentene Ford Ranchero og Chevrolet El Camino, som fikk følge hverandre helt fra halefinne-epoken og helt frem til 70-tallets downsizing, da Chevroleten ble alene igjen.

Det må ha vært en utfordring for designerne å forene to så vidt forskjellige biltyper, men likevel klarte de det godt. Både Ford og Chevrolet solgte bra av disse bilene så lenge de var i produksjon, og stadig hadde de ganske oppsiktsvekkende og lekkert design.

Den siste El Camino-generasjonen fra 80-tallet klarte kunststykket å bli særbehandlet av norske bilavgifts-myndigheter. Til tross for at den hadde åpent plan, og derfor automatisk kom inn under varebil-definisjonen, mente noen at den var "for pen" til å være hovedsaklig innrettet for næring, et utspill som vakte oppsikt og stor fornøyelse langt utenfor Norges grenser.

I dag er biltypen borte i USA, men det australske GM-merket Holden holder tradisjonene i hevd. Kanskje kunne man tatt utgangspunkt i en slik, eller brukt Insignia-plattformen, til å lage en ny El Camino - med flytende takprofil og frontlykter stablet i høyden?

Les også: Tom Einar har en skikkelig tøff Ranchero

Saab Sonett - tidenes særeste svenske bil?

1970 Saab Sonett III. Sonett var aldri i noen av sine tre versjoner moderne, men alltid outrert. Altså har den særtrekk i bøtter og spann som man kan lage retrodesign med.
1970 Saab Sonett III. Sonett var aldri i noen av sine tre versjoner moderne, men alltid outrert. Altså har den særtrekk i bøtter og spann som man kan lage retrodesign med.

Den var liksom aldri helt på nett, Saab Sonett. Produsenten i Trollhättan var fast bestemt på å redde verden ved hjelp av forhjulstrekk, og i en av de minneverdige annonsene for sportsbilen Sonett i USA brukte man en hel side på å forklare "why a sports car with front wheel drive makes sense".

Det var det jo ingen som tok særlig alvorlig. Og "sportsbil", tja, den ble vel ikke tatt så veldig på alvor i så henseende, heller. Men den ble tatt for det den var, en ganske kjøreglad, liten "raring" fra et eksotisk land langt mot nord. Der man på sin side lot kritikk og latter prelle av, og lanserte versjon etter versjon - tre totalt mellom 1955 og 1974 - åpenbart etter mottoet "dare to be different".

Også Sonett har vi sett flere designstudier på opp gjennom årene, men felles for dem alle er at de var nettopp moderne designstudier uten annet forhold til den tradisjonelle Sonetten enn at de lånte navnet fra den. De originale Sonettene - og da først og fremst versjon II og III, som var de som ble produsert i særlig antall - hadde virkelig særpreg nok til at det burde være mulig å gi dem en ny sjanse i gjenkjennelig form.

Når de aldri var helt i takt med tiden den gang, burde de kunne bli ganske tidløse nå også.

Les også: Dette er de kuleste Saabene gjennom tidene

Ferrari 400/412 - et understatement på fire hjul

DETTE er en coupé. En Ferrari 400 viser hvor lekker en ekte coupé faktisk kan være. Og det burde skremme alle produsenter av firedørsbiler fra å prøve å maskere og trikse seg frem til et like lekkert resultat...
DETTE er en coupé. En Ferrari 400 viser hvor lekker en ekte coupé faktisk kan være. Og det burde skremme alle produsenter av firedørsbiler fra å prøve å maskere og trikse seg frem til et like lekkert resultat...

Oppsiktsvekkende, brutale superbiler som virkelig tar pusten fra deg er morsomme. Men de som slår deg helt ut uten at du helt skjønner hvorfor; det er de som er de virkelige klassikerne.

Undertegnede oppdaget Ferrari gjennom 308 GTS, takket være "Magnum" på TV på 80-tallet. Jeg lot meg blende av Testarossaen litt senere, og har etter hvert mistet litt oversikten etterhvert som den ene super-Ferrarien har avløst den andre. Stadig rundere i formene, og stadig råere i uttrykket.

Tidligere, antagelig rundt 1976, da den kom, hadde jeg sett Ferrari 400. Men først mange år senere fikk jeg vite hva det var for en bil. Og da den oppdaterte 412-modellen gikk ut rundt 1991 var det stadig den jeg drømte om å eie.

Den ser ikke ut som en superbil - ikke direkte. Men make no mistake; den er det. Samtidig som den er en super-tourer, en Mercedes SEC i håndsydd og tidløs, italiensk dress. Du bare vet det når du ser det nærmest evigvarende designet som definerer ordet "understatement".

Du har kanskje gjettet det, men Ferrari 400/412 er på vår ikke-rangerte liste over verdens fem vakreste biler. Og den er så tidløst elegant at den burde kunne gi opphav til en bare litt forsiktig justert, retro-Ferrari. En som ikke var rund og storkjeftet, slik de øvrige modellene er i dag.

Del med Facebook-vennene dine

Les også: Miami Vice-Ferrarien som egentlig var en Corvette...

Citroën H-serie - "den stygge van-ungen"?

Citroëns H-serie levde fra 1947 til 1981 med et utseende som kun en svært overbærende mor kunne elske. Er verden klar for en stygg-pen oppfølger?
Citroëns H-serie levde fra 1947 til 1981 med et utseende som kun en svært overbærende mor kunne elske. Er verden klar for en stygg-pen oppfølger?

Første gang jeg så en Citroën HY var jeg bare to-tre år, og jeg ble skikkelig skremt. Jeg var sikker på at dersom Pompel og Pilt hadde bil, så måtte det være en slik.

Det var ikke mange årene som gikk før de forsvant helt fra trafikkbildet. Den siste "bølgeblikk-containeren" jeg så dukket opp langs veien like ved Hønefoss på en hyttetur for noen år tilbake, og det ble nesten basketak i bilen da det øvrige reiseselskapet nektet å stoppe "på grunn av noe så stygt".

Pen var den aldri, men den må ha hatt kvaliteter likevel. H-serien, som fantes i mange forskjellige utgaver, skal ha vært på markedet helt fra 1947 til 1981, og dermed må det ha vært flere enn undertegnede som etterhvert har fått litt udefinerbar sans for den trubbete skapningen.

Jeg ville aldri tatt sjansen på å kjøre langs offentlig vei i en slik blikkboks, men ser for meg at en sikker og moderne bil med mest mulig av design-trekkene bevart ville kunne bli en slager i varebil-verdenen.

VWs "ny-gamle" Microbus ser ut til å bli en litt halv-fjern retrobil i forhold til den opprinnelige Transporteren. Her kan Citroën ta innersvingen og stjele hele showet...

Les også: Slik blir VWs Microbus Bulli