Topp 3: Dette burde ikke amerikanerne funnet på

Her er tre som det er liten grunn til å feire på 4. juli.

Lincoln Blackwood er et sjeldent syn   og som du skjønner: Det har sine grunner! (Foto: wikipedia.org)
Lincoln Blackwood er et sjeldent syn og som du skjønner: Det har sine grunner! (Foto: wikipedia.org)

Det er vanskelig å tenke seg noe annet land der bilproduksjon er en like stor del av kulturen som i USA. Amerikanere elsker bilen, og friheten den gir. Det har gitt bilene stor plass i populærkulturen, og mangt et ikon har vokst frem.

Men sannelig har amerikanerne også bommet og gjort seg skikkelig bort noen ganger også. Her ser vi nærmere på tre eksempel:

Lincoln Blackwood

Lincoln Blackwood er et sjeldent syn - og som du skjønner: Det har sine grunner! (Foto: wikipedia.org)
Lincoln Blackwood er et sjeldent syn - og som du skjønner: Det har sine grunner! (Foto: wikipedia.org)

Hos Lincoln fikk man trolig litt sjokk da man fant ut at hovedkonkurrent Cadillac hadde på gang en åpen pick up-versjon, basert på litt halv-spesielle Chevrolet Avalanche. Men de visste råd. Man tok en Ford F-150, satte på snutepartiet fra SUV´en Lincoln Navigator, og så gikk man totalt bananas i utstyrskatalogen.

Dessverre tok man i litt for mye. For der hvor Avalanche-baserte Cadillac Escalade EXT var en luksuriøs, men fullt brukbar pick up, hadde Lincoln-folket bygget en pick up med teppelagt lasteplan (!), under et motordrevet lokk. Ikke akkurat noe sted å oppbevare oljekanner og sementsekker. Og pick up-kjøperne vendte unisont tommelen ned. Dermed ble Lincoln Blackwood et ettårig fenomen, med drøyt 3.300 produserte biler.

LES OGSÅ: Maken til Tors Lincoln Continental får vi neppe se

Chevrolet fra Sør-Korea

Nei, det er ikke feil logo i grille her. Dette ER en Chevrolet - som startet livet sitt som en Daewoo.
Nei, det er ikke feil logo i grille her. Dette ER en Chevrolet - som startet livet sitt som en Daewoo.

Da Daewoo var i ferd med å gå under som bilprodusent, sikret GM seg kontroll over merket og gjorde noe amcar-fans over hele verden først trodde måtte være en slags aprilspøk. De omdøpte Daewoo til Chevrolet - og begynte å selge hele modellutvalget under dette navnet.

Det mest komiske eksempelet var minibilen Matiz. Lenge Norges billigste småbil - plutselig trillet den rundt og het Chevrolet Matiz! Maken til Chevrolet hadde verden aldri sett og her hjemme dro blant annet bladet Autofil på amcar-treff i en Matiz og laget reportasje på det.

For GM var dette en av mange innersvinger. For de som elsket Chevrolet både som bil og merkevare, var det nesten uhørt.

Strategien var enkel: Chevrolet-navnet kunne hjelpe GM til å selge billige Korea-biler i en rekke markeder, da fikk man heller tåle at det var en solid utvanning av et navn man hadde brukt tiår på å bygge opp.

Fortsatt grøsser mange Chevrolet-elskere ved synet av "sin" logo på biler som først og fremst er laget for å være billige - og som har fint lite med det stolte slagordet "The heartbeat of America" å gjøre.

LES OGSÅ: Daewoo forsvinner for godt

Cadillac BLS

Ikke akkurat verdens peneste stasjonsvogn - men slik er i alle fall resulatet når Cadillac av alle ting skulle ha sin egen versjon av Saab 9-3.
Ikke akkurat verdens peneste stasjonsvogn - men slik er i alle fall resulatet når Cadillac av alle ting skulle ha sin egen versjon av Saab 9-3.

Cadillacs Europa-satsing de siste årene har i det minste vært gjennomført. Men dessverre har den vært gjennomført mislykket. De har lansert den ene modellen etter den andre som endelig skulle ta opp kampen mot de europeiske statusmerkene - og gått på trynet.

Cadillac BLS står som det store skrekkeksemplet på dette. Her hadde noen i GM-ledelsen fått for seg at det var en god ide å lage Cadillac-versjon av Saab 9-3, en god stund etter at den modellen ble lansert og dermed allerede var på vei ned.

GM fikk aldri til Saab, og de fikk definitivt ikke til denne modellen. For hvorfor skulle man egentlig kjøpe en Saab 9-3 med merkelig styling og Cadillac-emblemer? Det hjalp fint lite at amerikanerne dyttet inn litt ektstra støydemping og tok et par andre snarveier for å gjøre bilen mer "amerikansk".

Hele prosjektet skal ha kostet over en milliard kroner. Det ble til sammen solgt noen få tusen eksemplarer, blant dem en liten håndfull her i Norge.

Eneste grunn til å kjøpe BLS er hvis du finner et eksemplar på bruktmarkedet som ingen andre vil ha og som derfor er råbillig. Men vær forberedt på at du skal slite tungt å bli kvitt den selv når den dagen kommer.

SE OGSÅ: Dette Cadillac-interiøret må du være fargeblind for å like

Del med Facebook-vennene dine

LES OGSÅ: Topp 5 - disse kan du hive på St. Hans-bålet