Topp 12: Disse bilene stopper mest

Denne listen kan overraske deg...

Her er listen over bilene som kommer dårligst ut av ADACs store kvalitetsundersøkelse. Illustrasjonsbilde. (Foto: ADAC)
Her er listen over bilene som kommer dårligst ut av ADACs store kvalitetsundersøkelse. Illustrasjonsbilde. (Foto: ADAC)

Vi har tidligere bragt vinnerne i tyske ADACs store kvalitetsundersøkelse, basert på deres utrykninger.

Nå er turen kommet til de som kommer dårligst ut.

Her kan det nok hende du får deg en overraskelse eller to.

LES OGSÅ: Dette merket har de mest fornøyde kundene

Del med Facebook-vennene dine

Grundig statistikk

ADAC er den tyske utgaven av vårt hjemlige NAF, og de er kjent for svært grundig statistikkjobbing.

Organisasjonen har 16 millioner medlemmer, og denne undersøkelsen bygger på analyser av bergingsoppdrag og fire millioner assistanser.

Undersøkelsen viser at det er elektriske problemer, og da helst knyttet direkte til batteriet, som er årsaken til desidert flest utrykninger.

LES OGSÅ: Her er SUV-ene som stopper mest

Familiebiler som sliter

To av Fords mest populære familiebiler, Mondeo og S-Max, er blant modellene som havner langt nede på listen denne gangen.

De må finne seg i å bli merket som "høy risiko"-biler, med tanke på å måtte ringe etter hjelp.

Og blant de tolv bilene i denne kategorien finner vi også en annen familiebilfavoritt, nemlig Opel Zafira.

Overraskende

Overraskende er det kanskje også at vi finner japanske biler som Honda Jazz, Hyundai i20 og Hyundai i30 på listen.

Dette er normalt merker vi forbinder med svært høy driftssikkerhet. Men unntak finner åpenbart her også.

– Det er også viktig at vi ikke snakker om feilstatistikk her, men nødstopp. Det er ikke nødvendigvis slik at disse bilene har mest feil, men de er betydelig mer utsatt enn snittet når det kommer til behovet for veihjelp, påpeker Brooms bilekspert, Benny Christensen.

Hyundai i20. (Foto: Hyundai)
Hyundai i20. (Foto: Hyundai)

LES OGSÅ: Dette er bruktbilene fra helvete

Batterifeil

Det som i overlegent størst grad er årsak til at ADAC har måttet rykke ut, er elektriske feil. Og da spesielt direkte knyttet til batteriet.

I forbindelse med at flere og flere modeller har start-stop-teknologi er det blitt større sjanse for slike problemer.

LES OGSÅ: Disse familiene er mest fornøyde med bilen sin

Representativt

ADAC representerer omtrent halvparten av de rundt 30 millioner privateide bilene i Tyskland.

De ulike merkene har også sine egne mobilitetsgarantier eller veihjelpsordninger, men disse er ikke med å danne grunnlaget for undersøkelsen.

Målet er at det skal være et så objektivt utgangspunkt som mulig, slik at ingen blir favorisert gjennom egne ordninger.

Ingen av bilene som er representert på listen er over seks år gamle, og antall nyregistrering per modell per år og kjørte kilometer er også hensyntatt.

Totalt består statistikken av 93 modeller, der 21 utmerker seg positivt og 12 negativt.

Dette er bilene med størst sjanse for at du vil trenge veiassisstanse:

Dette er bilene med størst sjanse for at du vil trenge veiassisstanse:

Smart fortwo Chevrolet Matiz Fiat Punto Ford Mondeo Ford S-Max Honda Jazz Hyundai i20 Hyundai i30 Opel Zafira Peugeot 308 Seat Ibiza/Cordoba WV Eos

Kilde: ADAC

Chevrolet Matiz

Fiat Punto

Ford Mondeo

Ford S-Max

Honda Jazz

Hyundai i20

Hyundai i30

Opel Zafira

Peugeot 308

Seat Ibiza/Cordoba

WV Eos

Kilde: ADAC

LES OGSÅ: Kvalitetsundersøkelse: Dette er SUVene med flest feil og problemer