Topp 10: De råeste fra Opel
Opel er et av bilmerkene med historisk sett sterkest fotfeste i Norge. Broom tar deg med på en reise til 10 av de beste.

1 Opel Ascona B

På Frankfurt-messen i 1975, presenterte Opel en bil som skulle få en gigantisk tilhengerskare i Norge. Opel Ascona B. B-en står for andre generasjon.
Produksjonen varte fra 1975 til 1981, men det var først i ettertid at det virkelig skulle ta av. Sammen med Volvo 242, er dette en av de mest ikoniske entusiastbilene i Norge. Trimmet motor, diskret styling, og et oppgradert understell fikk fram potensialet i bilen - til glede for utallige Opel-fans. Dette er en av de viktigste bilene i norsk bilkultur.
2 Opel Lotus Omega

Lotus ga 3-literen fra Omega 3000 24v lengre slaglengde og økte volumet til litt over 3,6 liter. Så puttet de på to Garret T25 turboer. Effekten av dette ble voldsom! 377 hester, for å være presis og en av de villeste personbilene noensinne. I tillegg ble kjøreegenskaper, hjul og bremser kraftig oppgradert.
Med en toppfart på 285 km/t skapte bilen politisk furore. Opel ble kalt uansvarlige som satte noe sånt i produksjon.
3 Opel GT

Nür flügen ist schöner - bare det å fly er bedre, var Opels slagord om sin GT. Veeel, med brorparten av de mekaniske delene hentet fra datidens Kadett, var det vel kanskje ikke egenskapene som lokket mest. Men Opel GT var eksepsjonelt god i en annen viktig avdeling når det kommer til sportsbiler: Nemlig design. Bilen ser ut som en krympet Chevrolet Corvette C3, og gjør det med stil. Den vakreste Opel noensinne.
4 Opel Manta 400

Etter å ha vunnet rally-VM med Ascona 400, kom etterfølgeren Manta 400. Den bakhjulsdrevne bilen ble ikke noen gigantsuksess i VM, der firehjulsdriften hadde gjort sitt inntog - men den gjorde det bra i nasjonale mesterskap. Det er likevel ikke rallysuksessene Manta 400 blir husket mest for, men utseendet! Voldsomme skjermbreddere langs hele siden, et panser perforert med utallige luftinntak og utslipp. Og fire runde lykter, i stedet for to firkantede. Dette er den mest brutalt utseende Opel i historien.
5 Opel Kadett GSI 16v

Da GTI-kampen sto på som aller verst, var det Fiat Abarth 130 TC, Golf GTI 16v, Peugeot 205 GTI 1,9, og Opel - med sin GSI som konkurrerte. Den første Kadett GSI hadde en åtteventilert motor på 130 hester, men bilen oppnådde ikke virkelig glans før den ble byttet ut med en 2 liter 16v. 150 hester ut av den legendariske motoren gjorde at 0-100 km/t gikk unna på under åtte sekunder. Bilen skilte seg fra sin tregere forgjenger ved spredere i frontfangeren, og firkantede eksosrør.
6 Opel Corsa OPC

I likhet med Opel Corsa A GSI, er det en 1,6-liters motor under panseret på Corsa OPC. Men der stopper de fleste likheter. For i den moderne reinkarnasjonen, har bilen blitt større, tyngre, og mye sterkere - takket være turbo. 0-100 km/t på 7,2 sekunder, og toppfart som garanterer et lengre opphold på Illseng. Av alle OPC-modellene jeg har kjørt, er det Corsa OPC som har gjort størst inntrykk. En historisk morsom liten handlevogn.
7 Opel Calibra

Noen ganger klaffer det på uventet måte for Opel. Dette var faktum med Calibra. En superaerodynamisk coupé der den enkle mekanikken er skjult av et vakkert ytre. Mekanikken var denne gang signert Vectra. Modellene varierte fra en 115 hesters innstegsmodell, som med en cd-verdi på 0,26 var verdens mest aerodynamiske produksjonsbil, til den ble slått av Honda Insight og Audi A2 ti år senere. 150-hesteren fra Kadett- og Astra GSI var den mest vanlige motoriseringen, men den kunne også fås med turbo og firehjulstrekk, samt en V6-variant. Etter GT, er dette Opels nest vakreste.
8 Opel Speedster

Av alle Opels sportslige biler, er dette den sportsligste. Chassiset er hentet fra Lotus Elise, og satt på et nytt karosseri signert Opel. Motoren er Opels egen 2,2-liters Econetic. Lett vekt og et bra dreimoment gjør bilen raskere enn det meste annet på veien. Det eneste som begrenser den, er utrolig smale forhjul. I Mercedes A-klasse-ånd, er de der for å hindre at klønete sjåfører roter seg inn i ville sladder.
9 Opel Corsa GSI

865 kilo, en åtteventilert 1,6-liter på 100 hester, og skjermbreddere fra Audi Ur-quattro. Den lille loppa hadde en toppfart på 186 km/t, og tok på mange måter GTI-bilene inn i et nytt segment. Bilen var et yndet objekt for fortkjørere, både på veien, bane og i rallyløypene. Artikkelforfatteren rallydebuterte i en Corsa GSI. På veien ble den ofte senket og stylet. Alt dette - og naturlig bortgang - gjør at det er få biler av denne typen igjen. Av alle Opel-modeller det er verdt å samle på, er dette en av de billigste.
10 Opel Monza
