To av verdens rikeste erklærer krig mot elbilen
Skal bruke store summer i ny kampanje.

Haters gonna hate, sies det. Det gjelder også kjøretøy kalt elbiler. Som mange nok har lagt merke til på ulike forum, så er det av og til skarpe motsetninger mellom de som kjører elbil, og de som absolutt ikke vil gjøre det.
Blant sistnevnte gruppe finner vi de stryrtrike Koch-brødrene. David og Charles Koch driver det mektige Koch Industries, som er det nest-største privateide firmaet i USA (med årlige inntekter på 977 milliarder kroner). Deres far Fred Koch grunnla oljeraffinerings-selskapet som senere ble til Koch Industries, og det er nettopp olje som er grunnlaget for den enorme formuen som selskapet har bygd opp.
Koch-brødrene er kjent for å ha et stort nettverk av konservative kandidater, donorer og andre som sammen med brødrene pusher på for frihandel, og mange ser på dem som en trussel mot den etablerte delen av det republikanske partiet. Ifølge Greenpeace har Koch-brødrene influert over 400 kongressmedlemmer til å stemme mot klimaforandrings-lover.

Slått seg sammen med ringrev
Det er altså ikke smågutter vi snakker om, og de to brødrene (som representeres utad av James Mahoney fra styret i Koch Industries) har nå slått seg sammen med den drevne lobbyisten Charles Drevna, som inntil nylig var president for AFPM (American Fuel and Petrochemical Manufacturers). AFPM representerer de amerikanske produsentene av bensin, diesel og fyringsolje, og jobber for å fremme deres interesser.
Her er bilen som skjønner norsk
Drevna har over 40 års erfaring med lobby-virksomhet, samt alt som har med lovgivning og reguleringer å gjøre på energi og miljø. Sammen med Koch-brødrene danner han derfor en solid pro-olje base, og det nye teamet er klar for å bruke store summer på å angripe sitt hovedmål: Elektriske biler.
Må samle støttespillere
Men før de kommer så langt trenger de også mye støtte, og Mahoney og Drevna har hatt flere møter rundt omkring i USA for å samle støttespillere som kan backe opp den nye pro-olje gruppen. Få detaljer er kjent, men regn med at alt fra ulike raffinerier til diverse politikere kontaktes for å få dem med på laget.
Nå sliter mange med å få solgt dieselbilen
Ifølge Huffington Post vil gruppen bruke 85 millioner kroner årlig på å støtte oljebasert transport, og samtidig angripe regjerings-subsidier på elektriske kjøretøy. Dette vil mest sannsynlig gjøres gjennom ulike PR og reklame-kampanjer, for å hamre gjennom pro-olje-budskapet. Timingen er nok ikke tilfeldig, da elektriske biler har fått innvilget mange subsidier under Obamas regjeringstid, og enkelte stater har også innført enkelte insentiver for elbiler.

Hva vil en republikansk president gjøre?
Elektriske biler (herunder også ladbare hybrider), utgjør bare 1 prosent av det amerikanske bilmarkedet, men noen analytikere tror de kan nå 5 prosent i 2025. Skal dette tallet nås, må imidlertid skattelettelser og subsidier fortsette, og der ligger hovedgrunnen til at Koch-brødrene nå har våknet opp.
Den elektriske bilen har hatt gode kår i USA de siste årene, men med Koch-brødrenes elbil-korstog kan det bli vanskeligere. Det vil også bli spennende å se hva den neste presidenten i USA vil satse på.