Tiguan R er et diskret råskinn

Folkelige Tiguan har blitt et råskinn.

Det er kanskje ikke så lett å se det utenpå, men denne Tiguan-utgaven er et lite råskinn.
Det er kanskje ikke så lett å se det utenpå, men denne Tiguan-utgaven er et lite råskinn.

Volkswagen Tiguan var i mange år en av Norges mest solgte biler. Den var også nærmest definisjonen på folkelig familie-SUV. Med grei plass til en familie, 4x4 og gjerne en nøysom dieselmotor under panseret.

Så endret markedet seg kraftig. Elektrifiserte biler tok stadig større markedsandeler, og Tiguan havnet litt i bakleksa.

Nå kommer den imidlertid som ladbar hybrid. Det vil garantert øke salget. Og i samme slengen lanserer VW også en ny råskinn-utgave av bilen.

Tiguan kommer nemlig nå for første gang som R-modell. Det gir den folkelige SUV-en sportsbilytelser.

Trauste og konservative linjer preger Tiguan. Men under dette panseret bor det altså over 300 hestekrefter.
Trauste og konservative linjer preger Tiguan. Men under dette panseret bor det altså over 300 hestekrefter.

0-100 km/t på 4,9 sekunder

Med 320 hestekrefter og 420 Nm dreiemoment blir Tiguan R den raskeste Tiguan-utgaven noen gang.

Bilen har syvtrinns DSG-automatgir og 4 MOTION firehjulstrekk som standard. Dermed akselererer den kompakte SUV-en fra 0-100 km/t på bare 4,9 sekunder. Toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/t. Med det er Tiguan R raskere enn det aller meste annet av ikke-elektriske SUV-er, inkludert biler som koster betydelig mer.

Noen vil kanskje steile litt over prislapp på 743.800 kroner på en Tiguan. Men ser vi på ytelser og prestasjoner, har den ikke mange konkurrenter i denne prisklassen. Samtidig er den fortsatt en praktisk og rommelig familiebil, som kan trekke tilhenger på inntil 2.200 kilo.

Legendarisk bensinbil blir ny – men salget tar neppe av

Interiøret sladrer ikke veldig mye om prislapp på tre kvart millioner kroner. Her er det først og fremst ganske nøkternt, selv om mye utstyr er på plass.
Interiøret sladrer ikke veldig mye om prislapp på tre kvart millioner kroner. Her er det først og fremst ganske nøkternt, selv om mye utstyr er på plass.

Fordeler kreftene

Firehjulstrekk-systemet i Tiguan R er nyutviklet, med en selektiv kontroll av dreiemomentet mellom bakhjulene. Volkswagen kaller det 4 MOTION med «R-Performance Torque Vectoring».

Den nye drivenheten ved bakhjulene fordeler ikke bare kreftene mellom for- og bakaksel, men også mellom bakhjulene. Opptil 100 prosent av dreiemomentet som går bakover kan ledes til ett enkelt hjul.

Dette øker de sportslige egenskapene betydelig, spesielt ved svingkjøring. Understellet er senket 10 mm og bilen har fått progressiv styring med bedre feedback.

Tiguan har fått en lillebror, les mer om den her:

De fire endrørene bak er det som mest avslører at dette er en Tiguan utenom det vanlige.
De fire endrørene bak er det som mest avslører at dette er en Tiguan utenom det vanlige.

R for Race

Tiguan R har «Race» som eget kjøreprogram. Da er alle bilens systemer innstilt for maksimal ytelse, og den elektroniske stabilitetskontrollen (EDC) kan deaktiveres. Programmet kan aktiveres med en egen R-knapp på rattet.

Utstyret inkluderer blant annet Travel Assist avanserte førerhjelpsystemer med adaptiv cruise control, IQ-Light LED Matrix dynamiske hovedlys, Innovision Cockpit med navigasjonssystem, sportsseter i R-Design, oppvarmet ratt, oppvarmet baksete, 3-soners klimaanlegg og 20 tommers felger med brede 255/40 R20 dekk, for å nevne noe.

Ny modell: Kutter prisen med hele 100.000 kroner

Video: Norske kunder klager – men det finnes ingen løsning