Tidlig ute blant de «nye» merkene – denne har havnet litt i skyggen

Nå får Marvel R også tøffere konkurranse internt.

FRONT: MG Marvel R er ikke elbilen som gjør mest utav seg, den har også svært mange tøffe konkurrenter.
FRONT: MG Marvel R er ikke elbilen som gjør mest utav seg, den har også svært mange tøffe konkurrenter.

De siste årene har vi nordmenn måttet lære oss navnet på rekordmange nye bilmerker. De aller fleste av dem fra Kina – og med fokus på elbiler.

MG var tidlig ute i denne bølgen. Det er snart tre år siden de gjorde comeback i Norge, med den kompakte crossoveren ZS.

Den fikk en knallstart her hjemme, der særlig lav pris var et viktig salgsargument for ZS.

MG fulgte opp med den ladbare hybriden EHS. Så kom den elektriske SUV-en Marvel R på markedet i fjor.

Midt i bestselger-klassen

Det ruller en del eksemplarer av den på norske veier, men suksessen til ZS har den ikke klart å følge opp. Samtidig lanserer MG i disse dager en helt ny crossover: Den heter passende nok MG4, og ambisjonene for denne er store.

Dermed skal nok Marvel R få slite litt mer om oppmerksomheten rundt om hos MG-forhandlerne – og i konkurransen mot stadig flere utfordrere i denne klassen.

Med lengde på 4,67 meter plasserer Marvel R seg midt i det norske bestselger-segmentet. Bilen har en batteripakke på 70 kWt og offisiell rekkevidde på 370 kilometer.

Klikk her for å lese den første testen vår av MG ZS:

FAMILIEKLASSEN: Med lengde på 4,67 meter er MG Marvel R solid plantet i familiebilklassen.
FAMILIEKLASSEN: Med lengde på 4,67 meter er MG Marvel R solid plantet i familiebilklassen.

Solid overraskelse

Størrelsesmessig snakker vi bil på nivå med konkurrenter som VW ID.4, Skoda Enyaq, Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6, for å nevne noen. MG priser aggressivt. Toppmodellen Performance med mye utstyr og 4x4 starter på 440.900 kroner. Luxury-utgaven starter på sin side på strategiske 399.900 kroner.

Det er flere positive ting å si om MG ZS, men da den kom til Norge første gang var det en bil som gjenspeilet at prislappen var lav. Slik sett kan du få deg en ganske solid overraskelse når du setter deg inn i Marvel R.

MG4 kan komme til å bite godt fra seg i Norge

SKJERMFAKTOR: Interiøret er et trivelig sted å være, med overraskende høy kvalitetsfølelse. MG har også dratt på med en diger skjerm i midten.
SKJERMFAKTOR: Interiøret er et trivelig sted å være, med overraskende høy kvalitetsfølelse. MG har også dratt på med en diger skjerm i midten.

Irriterende treghet

Det første du legger merke til er infotainmentskjermen. Den er på hele 19,4 tommer og dekker hele midtre del av dashbordet. Grafikken er god og løsningen ser påkostet ut.

Plasseringen blir vi imidlertid ikke helt fortrolig med. Når skjermen er så stor, mener vi den burde vært plassert litt lenger fram. Nå kommer den veldig nært, det gjør at du må flytte blikket ekstra mye når du ser på den.

Det er også litt irriterende treghet her. Skjermen bruker ganske mye tid på å komme i gang når du starter bilen, det går innimellom også sakte å skifte mellom ulike funksjoner. Men selve oppsettet er intuitivt, selv om det krever mye trykking.

I tillegg til den store skjermen er det et 12,3-tommers informasjonsdisplay, foran rattet.

Les mer om vårt første møte med MG ZS her:

NUMMER TO: Mavel R var den andre elbilen fra MG i Norge, nå har også MG4 kommet til.
NUMMER TO: Mavel R var den andre elbilen fra MG i Norge, nå har også MG4 kommet til.

Elbil-bortskjemt

MG følger opp skjermløsningen med fine materialer i interiøret. Dette ser bra ut og alt du tar på gir også god kvalitetsfølelse. Her setter MG flere av konkurrentene i skyggen. Går du rett fra Marvel R til for eksempel en VW ID.4, er forskjellen påtagelig. Her presser de beste kineserne konkurrentene hardt nå.

Ute på veien noterer vi god støydemping. På fin landevei er dette en komfortabel bil. Når underlaget blir dårlig, merkes det imidlertid at Marvel R ikke er en veldig kostbar bil. Hull og ujevnheter forplanter seg merkbart i hele bilen.

Understell og styring innbyr heller ikke til veldig aktiv kjøring. Men kvikk er den virkelig! 0-100 km/t går unna på 4,9 sekunder. Vi har blitt temmelig elbil-bortskjemte på dette området de siste årene, men blir likevel imponert over MG-en på dette området. Her har du virkelig alle kreftene du kan ønske deg.

Én dårlig nyhet

Hva med plassen? Her er det én god og én dårlig nyheter. Det positive er god familiebilplass i kupéen. To voksne sitter bra i baksetet, det går også bra med tre unger. Helt flatt gulv bidrar til gode plassforhold her.

Bagasjerommet er imidlertid skuffende lite. Det rommer ikke mer enn 357 liter, ikke overraskende er høyt gulv «synderen» her. Dette er en liten gjenganger i enkelte elbiler. Når bilen er nesten 4,70 meter lang og dessuten høyreist, er det merkelig at ikke MG har klart å gjøre bagasjerommet større. For familier med behov for å ha med seg ganske mye, blir nok dette i snaueste laget. Utgaven med 4x4 har heller ingen frunk foran.

Redningen da kan bli en takboks, her kan du laste inntil 75 kilo. Maks hengervekt er for øvrig 750 kilo,

– Derfor gikk Rover konkurs

TRANGT: Bagasjerommet imponerer ikke, dette kan nok bli snaut for mange.
TRANGT: Bagasjerommet imponerer ikke, dette kan nok bli snaut for mange.

Ingen vinner på hurtiglading

Apropos takboks: Det vil naturligvis gå ut over en fra før ikke veldig imponerende rekkevidde.

Det offisielle forbruket er oppgitt til 20,9 kWt/100 kilometer. Som på elbiler flest er det mye som påvirker dette.

I høye hastigheter bruker Marvel R en god del mer strøm. Når vi tester drøyt 20 mil med mest motorvei, ender vi på et snittforbruk på 23,6 kWt/100 km. Mens roligere landevei og småkjøring gir oss 17,3 kWt/100 km. Som vanlig er kjørestil, temperatur og topografi også viktig.

På hurtiglading er ikke dette noen vinner. Maks 94 kW er det du får her, mange konkurrenter er betydelig bedre.

En smart løsning: Du kan hente ut inntil 2.500 watt fra batteripakken og f eks lade elektriske apparater. Det tipper vi er obligatorisk i de fleste elbiler om ikke veldig lenge.

MOMSFRI: Med startpris godt under 500.000 kroner, vil Marvel R unngå moms fra årsskiftet. Det kan nok komme godt med i en tøffe konkurransen vi har fått i denne klassen.
MOMSFRI: Med startpris godt under 500.000 kroner, vil Marvel R unngå moms fra årsskiftet. Det kan nok komme godt med i en tøffe konkurransen vi har fått i denne klassen.

Verdt å se nærmere på

I sum er Marvel R en bil med mange styrker – og noen svakheter. Det positive er først og fremst pris, interiørkvalitet og komfort. Her får du rett og slett mye bil for pengene.

Det negative er bagasjerom, rekkevidde og hurtiglading. Har du for eksempel lang vei til hytta og trenger å ha med deg mye – da skal du nok heller vurdere en annen bil.

Vi kommer heller ikke utenom at Marvel R har veldig mange konkurrenter. Slik sett hadde ZS det mye enklere da den ble lansert.

For et merke som nok fortsatt oppleves som ganske nytt, blir det da tøft å kjempe om kundene. Men samtidig er dette en elbil det kan være verdt å se nærmere på for mange.

Den klassiske bilen sto lagret i 41 år

MG MARVEL R PERFORMANCE 4WD

Motor og ytelser:

Motor: Elektrisk, to motorer

Effekt: 288 hk / 655 Nm

0-100 km/t: 4,9 sekunder

Toppfart: 200 km/t

Batteri/lading:

Batteripakke: 70 kWt

Rekkevidde strøm: 370 kilometer

Forbruk (WLTP): 20,9 kWt/100 kilometer

Ombordlader: 11 kW

Hurtiglading: 70 kW

Mål, vekt og volum:

Lengde x bredde x høyde: 467 x 192 x 161 cm

Bagasjerom: 357/1.396 liter

Vekt: 1.920 kilo

Tilhengervekt: 750 kilo

Talkast: 75 kilo

Pris:

440.900 kroner

Video: Her er splitter nye MG4