Testsjåførene gikk på McDonald's – da slo Erik til

Ny versting-SUV fra Mercedes i Halden.

BURGERPAUSE: Her står to splitter nye versting-modeller fra Mercedes. Mens testsjåførene tok seg en burger på McDonald’s i Halden, fant Erik frem mobilkamera. Foto: Erik Lindbergsengen
BURGERPAUSE: Her står to splitter nye versting-modeller fra Mercedes. Mens testsjåførene tok seg en burger på McDonald’s i Halden, fant Erik frem mobilkamera. Foto: Erik Lindbergsengen

– De dukket opp på McDonald's i Halden, helt tydelig på vei nordover da bilene ikke bar preg av snøforhold. Jeg så test-sjåførene satt inne og spiste. Da benyttet jeg muligheten, forteller Erik Lindbergsengen.

Broom-leseren var kjapt oppe med mobilkameraet og fanget et par bilder av to svært hotte Mercedes-nyheter.

– Det var installert masse teknisk utstyr i de kamuflerte bilene, legger Erik til.

Basert på bildene er dette snakk om nyeste generasjon av SUV-en GLC, i to ulike AMG-utgaver.

TØFF I TRYNET: Selv med litt folie er det ikke vanskelig å se at den kommende AMG-modellen er sinna. Foto: Erik Lindbergsengen
TØFF I TRYNET: Selv med litt folie er det ikke vanskelig å se at den kommende AMG-modellen er sinna. Foto: Erik Lindbergsengen

680 hestekrefter

Den blå ser ut til å være kommende GLC 43 4Matic, mens den hvite bilen med mest dekor er toppmodellen som trolig blir hetende AMG GLC 63 S E Performance Coupé.

Tidligere har GLC 63 S vært utstyrt med en 4-liters V8-motor. Den skrotes nå og erstattes av hybrid drivlinje, bestående av en 2-liters turbomotor og elmotor. GLC følger dermed samme oppskrift som nyeste generasjon C 63 S E Performance.

Det er nærliggende å tro at modellene får samme effektuttak. Det vil si solide 680 hestekrefter og hele 1.020 Nm.

Topp 3: Disse bilene gjorde mest inntrykk i 2022

VERDENSREKORD: Bensinmotoren i GLC 63 S E Performance er verdens kraftigste serieproduserte 2-liters turbomotor. Den yter hele 476 hestekrefter alene. Foto: Erik Lindbergsengen
VERDENSREKORD: Bensinmotoren i GLC 63 S E Performance er verdens kraftigste serieproduserte 2-liters turbomotor. Den yter hele 476 hestekrefter alene. Foto: Erik Lindbergsengen

Den snille versjonen

Det som blant annet avslører at den blå bilen er lillebror GLC 43, er utformingen av pottene bak. Her er de runde i motsetning til AMGs toppmodeller som har rektangulære potter.

Selv om GLC 43 blir den «snille» utgaven, er det slett ingen bil du bør kødde med av den grunn. 2-literen her vil trolig levere samme effekt som AMG C 43, altså 408 hestekrefter. De finner du helt oppe på 6.750 omdreininger.

De nye AMG-versjonene av GLC, er som nevnt ikke lansert riktig ennå. Ryktene skal ha det til at det ikke er alt for lenge til.

Det kan bildene til Erik også tyde på.

Mange bilprodusenter gjør ofte de siste testene i vinterlige strøk. Vi tipper bilene er på god vei nord i landet – eller kanskje nabolandet vårt Sverige, som også er et yndet mål for heftige vinterøvelser.

Nye C 63 har aldri vært heftigere

DIESEL: Slik ser nyeste generasjon ut i vanlig dieselutgave.
DIESEL: Slik ser nyeste generasjon ut i vanlig dieselutgave.

Test G 63: Derfor blir dette nesten for mye av det gode: