Flere hundre tester gikk forut for lanseringen av kollisjonsputen hos Mercedes-Benz. Foto: Mercedes-Benz AG - Mercedes-Benz
Flere hundre tester gikk forut for lanseringen av kollisjonsputen hos Mercedes-Benz. Foto: Mercedes-Benz AG - Mercedes-Benz

Testet og testet – så kom gjennombruddet

Kanskje det viktigste som har skjedd på sikkerhet i bil.

Kollisjonsputer, eller airbager som de også er kjent som på grunn av sin amerikanske opprinnelse, har reddet tallrike liv siden de første frontkollisjonsputene dukket opp i Mercedes S-Klasse i 1980. Jeg kjenner selv en restaurantvert som er rimelig sikker på at han ville omkommet i en frontkollisjon i 1982 – dersom ikke bilen hadde hatt kollisjonspute.

Men hva er en kollisjonspute, og når dukket den opp for første gang?

Veldig kort beskrevet snakker vi om en innretning som består av en sensor og en pute som fylles med lut eller en annen gass når sensoren registrerer en kollisjon. Puter blåser seg opp i løpet av ca. 25 – 30 millisekunder, og klapper samme igjen etter 0,3 sekunder.

Først i fly

Innretningen er gjemt i rattnav eller i dashbordet for passasjer foran. I tillegg har de fleste biler nå også hode- og sidekollisjonsputer, og noen har dessuten pute for knebeskyttelse og lignende. Kollisjonsputene er utviklet for å forhindre alvorlige skader, eller redusere skadeomfanget ved kollisjoner, og de utløses ved en øyeblikkelig hastighetsreduksjon på minst 20 km/t.

Selv om kollisjonsputer for alvor gjorde seg gjeldende først utover 1980- og 1990-tallet, er fenomenet eldre enn som så. Allerede på 1940-tallet ble kollisjonsputer brukt i fly, og det er nå 70 år siden de første patentsøknadene for slike beskyttelsesinnretninger for kjøretøy ble innlevert.

Blir først i verden med dette - nå avslører de flere detaljer

En slik Mercedes-Benz S-Klasse var først i Europa med kollisjonspute for føreren. Foto: Mercedes-Benz AG - Mercedes-Benz
En slik Mercedes-Benz S-Klasse var først i Europa med kollisjonspute for føreren. Foto: Mercedes-Benz AG - Mercedes-Benz

Dukket opp i bil i 1974

En av dem som registrerte en slik innretning ved det tyske patentkontoret, var oppfinneren Walter Linder. Det var «en oppblåsbar sammenfoldet container, som blåser seg opp automatisk i tilfelle fare.

Dessverre fantes det ikke tidlig på 1950-tallet teknologi som kunne gi kort nok reaksjonstid for systemet.

Professor Guntram Huber tok over der Linder ga opp: «Vi visste at vi kunne gjøre det, vi visste bare ikke når vi ville ha det klart til praktisk bruk.»

Hos flere bilprodusenter ble det jobbet videre, ikke minst hos GM I USA. Det var også i GM-biler – modeller fra Buick, Cadillac og Oldsmobile – kollisjonsputer først dukket opp i 1974. Først og fremst ble systemet tilbudt som ekstrautstyr. Den eneste modellen jeg har klart å finne med kollisjonspute i rattnavet som standard utstyr på den tiden, var Oldsmobile Toronado.

Kollisjonspute-feil: Måtte tilbakekalle 14.000 biler i Norge

Slik kan det se ut etter en kollisjon der kollisjonsputene utløses. Foto: Shutterstock.
Slik kan det se ut etter en kollisjon der kollisjonsputene utløses. Foto: Shutterstock.

To-trinns utløsning

GM hadde imidlertid allerede i 1973 en løsning med kollisjonsbeskyttelse for forsetepassasjerene i et begrenset antall av en spesialutgave av Chevrolet Impala. Siden mange av de amerikanske modellene på denne tiden hadde plass til tre personer foran, var passasjerkollisjonsputen tilpasset for å dekke begge passasjerer på høyre side. GM-systemet den gangen hadde to-trinns utløsning, en for mindre uhell og en for større kollisjoner.

Det ble forsket målrettet på kollisjonsputer også hos store europeiske bilprodusenter. Mercedes-Benz leverte sin patentsøknad 23. oktober 1971. Da hadde konsernets ingeniører jobbet med å finne en løsning som fungerte siden 1966. Det skulle likevel gå mange år før systemet ble å finne i bilene deres.

Først kom Mercedes med kollisjonspute for føreren i rattnavet, og fra 1987 kom også passasjer-kollisjonspute i høyre del av dashbordet. Foto: Mercedes-Benz AG - Mercedes-Benz
Først kom Mercedes med kollisjonspute for føreren i rattnavet, og fra 1987 kom også passasjer-kollisjonspute i høyre del av dashbordet. Foto: Mercedes-Benz AG - Mercedes-Benz

Kollisjonspute og setebelte redder liv

Etter 250 krasjtester og tusenvis av komponenttester, ble den første kollisjonsputen i en Mercedes installert i en S-Klasse i desember 1980, sammen med beltestrammer. Denne bilen ble vist offentlig førte gang på den internasjonale bilutstillingen i Amsterdam 5. – 15. februar 1981.

Et helt avgjørende poeng med den nye «kollisjonsbeskyttelses-innretningen for personer i et motorkjøretøy» var at kollisjonsputen var et fantastisk supplement til bruken av setebeltet. Brukt samtidig har disse systemene reddet tallrike liv og hindret enda flere alvorlige skader.

Kollisjonsputen utløses på brøkdelen av et sekund - og faller sammen igjen like raskt. Foto: Mercedes-Benz AG - Mercedes-Benz
Kollisjonsputen utløses på brøkdelen av et sekund - og faller sammen igjen like raskt. Foto: Mercedes-Benz AG - Mercedes-Benz

Stadig nye versjoner

Dette føyde seg inn i rekken av viktige innovasjoner på både aktiv og passiv sikkerhet, og hos Mercedes-Benz er man ikke i tvil om at de mange nye aktive og passive sikkerhetssystemene i bilene har gitt et avgjørende bidrag til økt sikkerhet på veiene. I Tyskland, for eksempel, omkom 2.719 personer i trafikkulykker i 2020. I 1971 var det tilsvarende antallet 18.753 – og det med langt færre biler på veiene!

Fra 1992 var kollisjonspute for både fører og passasjer foran standard utstyr hos Mercedes-Benz, og denne løsningen ble et lovkrav i USA i 1997.

I 1995 kom sidekollisjonsputen, i 1998 fulgte hodebeskyttelse og i 2001 kom kollisjonsputen for hode og bryst. Senere er flere varianter plusset på, blant annet for kne, bryst og bekken, kollisjonsgardin og belteairbag. I 2020 rullet de første S-Klasse modellene med frontkollisjonsputer for de ytre baksetepassasjerene ut fra fabrikken i Sindelfingen.

Flere dødsfall linket til kollisjonspute-feil

Amerikanerne var tidlig ute med kollisjonspute, for eksempel i denne Cadillac 1976-modellen. Foto: GM
Amerikanerne var tidlig ute med kollisjonspute, for eksempel i denne Cadillac 1976-modellen. Foto: GM

Sjåførene fikk mindre skader

Etter debuten i S-Klasse i 1980, dukket kollisjonsputene raskt opp også hos andre bilprodusenter, og ble snart en selvsagt del av bilens passive sikkerhetsutrustning. Nyheter kom jevnlig, og japanske Toyota var blant dem som var særlig aktive på innovasjonssiden. I 2003 var Toyota Avensis den første bilmodellen på det europeiske markedet med knekollisjonspute på førerplassen, og i 2009 dukket lille Toyota IQ opp med kollisjonsgardin også over bakvinduet, slik at faktisk hele kupéen var dekket av puter – 360 grader.

Den første kjente større kollisjonen mellom to biler med kollisjonsputer, skjedde for øvrig mellom to Chrysler LeBaron i 1990. Begge bilene ble totalvrak, mens sjåførene bare fikk mindre skader...

Nei, noen varsellamper kan du ikke bare overse

Video: Her smeller bilen i bakken – fra 30 meters høyde