Tester million-SUVen – så skjer dette

Noe sånt vil eierne forhåpentligvis aldri gjøre. Se video:

Mercedes sikter høyt, når de lanserer sitt nye elektriske flaggskip – EQS SUV. Her står luksusfølelse, komfort og god plass i høysetet.

Men de har også et rykte å ta vare på, når det kommer til offroad-egenskaper.

Det har de ikke tenkt å skusle bort med el-SUVen. Snarere tvert imot.

Og for å virkelig understreke at de har tatt akkurat denne delen av bilen på alvor også, inviterer de til en helt spesiell testtur.

Etter mange timer på motorvei og svingete fjellveier i Rocky Moutains, utenfor Denver, er det duket for en skikkelig utfordring.

Denne offroad-løypa har garantert aldri sett maken til luksusbil bli satt på prøve.
Denne offroad-løypa har garantert aldri sett maken til luksusbil bli satt på prøve.

ATV-løype

Vi blinker av til høyre, og ser skiltet ATV Tours Colorado. Men det er ikke ATV-er som skal ut og prøve seg på de utfordrende og bratte fjellveiene i dag.

I stedet står en svart og en sølv metallik EQS SUV – med offroad-aktige dekk – klar til disposisjon. Det ser nesten komisk ut med slike dekk på en EQS SUV.

Og det er jo litt forskjell på en lett og smidig ATV – og tre meter lang akselavstand og egenvekt på 2,8 tonn!

Norske kunder står i kø for denne millionbilen

Avansert

Til gjengjeld har EQS en luftfjæring som gir økt bakkeklaring, bakakselstyring, kamera som lar deg se "gjennom panseret" og ulike kjøreprogram tilpasset underlaget.

Dessuten har 4Matic firehjulsdriften et såkalt Torque Shift-system. Det fordeler kontinuerlig momentet mellom for- og bakakselen. Slik sikrer systemet at den mest effektive motoren brukes, og gir en raskere respons enn med mekanisk firehjulstrekk. Motorene kan reguleres uavhengig av hverandre.

En rekke offroad-spesifikke instrumenter gir deg blant annet informasjon om krengingsvinkel, hvilke hjul som jobber mest og hvor mye fjæringsvei som benyttes på de ulike hjulopphengene.

Drømmebil for familier med god råd

Brooms utsendte illustrerer at det er en litt over middels humpete testløype.
Brooms utsendte illustrerer at det er en litt over middels humpete testløype.

Varierende erfaring

Vi har vært i ulike offroad-løyper tidligere – med både Mercedes og andre merker. Det er ikke alltid vi har blitt like imponert. En middels norsk hyttevei, kvalifiserer vanligvis ikke til å teste skikkelige offroad-egenskaper.

Men Mercedes har som regel ikke skuffet. De har heller brukt tid på å finne løyper som virkelig lar bilen presses opp mot grensene. Noen ganger farlig nær å bikke over, også. Se mer her.

Nå ser de ut til å leve opp til ryktet sitt, her også.

Prisen er klar: Det er kanskje ikke gode nyheter...

Stålsetter meg

Vi hopper inn i bilen, og setter kusene oppover fjellene. Guiden som sitter i passasjersetet forklarer hva vi skal gjennom. Det er ikke småtteri: Svært bratte motbakker, vanskelige svinger gjennom tett skog, sideveis krenging, "trekkspill-løype" og noen nedoverbakker som vil få det til å krible i magen.

Jeg stålsetter meg – og forsøker å ikke tenke på at jeg sitter i en elektrisk luksus-SUV. Det hele føles ganske bisarr.

Bli med på en kjøretur som eierne av en EQS SUV neppe ikke vil utsette bilen sin for ...

Video: Se testen av EQS SUV her:

Her møtte vi EQS SUV for aller første gang