Testene er i gang: Går rett i strupen på Audi og BMW

PORTUGAL (Broom/TV 2): Vi kjører helt nye Mercedes EQE SUV.

FØRSTE TEST: Akkurat nå er Brooms Mats Brustad i Portugal for å kjøre nye Mercedes EQE SUV for første gang.
FØRSTE TEST: Akkurat nå er Brooms Mats Brustad i Portugal for å kjøre nye Mercedes EQE SUV for første gang.

Mercedes er i full gang med sin elektriske offensiv – og byr på et ganske bredt utvalg av elektriske modeller.

Bilen mange nordmenn venter på nå er EQE SUV.

Som navnet tilsier er dette SUV-utgaven av EQE, som igjen er det elektriske motstykket til legendariske E-Klasse.

I sommer kommer de første eksemplarene av bilen på norsk jord. Og akkurat nå er vi i Broom på den internasjonale lanseringen av nykommeren.

Brooms Mats Brustad har tatt turen til Ericeira i Portugal for å kjøre EQE SUV for første gang.

UNDER MILLIONEN: EQE SUV 350 4Matic begynner PÅ rundt 860.000 kroner. Her er rekkevidden 549 kilometer.
UNDER MILLIONEN: EQE SUV 350 4Matic begynner PÅ rundt 860.000 kroner. Her er rekkevidden 549 kilometer.

Tur langs Atlanteren

Vi tar en telefon, for å høre hva Mats kan fortelle om bilen:

Ring, ring.

– Hei, Knut!

– God dagen! Jeg kan omtrent høre palmesus gjennom telefonen her. Du har kommet deg vel frem?

– Absolutt! Dette stedet er helt magisk. Vi har akkurat kjørt forbi Portugals vestligste punkt og har tilbakelagt kilometer på kilometer langs Atlanterhavet. Her er det 20 varmegrader og sol, så klimaanlegget i bilen får kjørt seg.

– Godt å høre. Hvordan er EQE SUV?

NYHET: For å spare strøm, kan driften på fORhjulene kobles helt ut ved lav belastning. Denne løsningen er EQE SUV først ute med hos Mercedes.
NYHET: For å spare strøm, kan driften på fORhjulene kobles helt ut ved lav belastning. Denne løsningen er EQE SUV først ute med hos Mercedes.

I strupen på BMW

– Jeg tenker at dette kanskje er den mest interessante elektriske SUV-en til Mercedes så langt. Den plasserer seg mellom EQC og den digre storebroren EQS SUV. Det er åpenbart en viktig modell, som konkurrerer direkte mot både BMW iX og nye Audi Q8 e-tron, forteller Mats.

Til Norge kommer EQE SUV først i tre ulike versjoner: EQE SUV 350, 500 og AMG 43. Alle bilene har 4Matic firehjulsdrift som standard.

– Bilen jeg kjører i dag er innstegsmodellen, altså EQE SUV 350 4Matic, med 292 hestekrefter og en rekkevidde på inntil 549 kilometer.

MER SKJERM: Du får også den store skjermenheten 'Hyperscreen' i EQE SUV, men det er ekstrautstyr.
MER SKJERM: Du får også den store skjermenheten "Hyperscreen" i EQE SUV, men det er ekstrautstyr.

Overraskelse

– Ettersom dette er en internasjonal prøvekjøring, gjetter jeg på at du ikke får si noe om kjøreinntrykk ennå?

– He he, du er en erfaren mann, Knut. For det er helt riktig. Men jeg gleder meg veldig til å fortelle mer nærmere påske. Jeg har fått mange mil bak rattet langs kysten her i Ericeira. Også kan jeg avsløre én ting til: Vi skal straks få se en svært spennende nyhet fra Mercedes.

– Å?

– Vi er blant de første i verden som får se helt nye Mercedes-Maybach EQS SUV. Den er foreløpig kun vist som konseptbil, så dette blir ekstremt spennende! Vi snakker trolig om verdens mest luksuriøse elektriske SUV, så langt, forteller Mats.

Den offisielle verdenspremieren for den bilen er i Shanghai 17. april. Frem til da får vi ikke dele noe mer om Maybachs første helelektriske bil.

RIKELIG UTSTYRT: EQE SUV har et høyt nivå av standardutstyr inkludert. Blant sikkerhetselementene finner du adaptiv cruisecontrol, speilpakke med blindsonevarsling, parkeringspakke med 360-graders kamera og LED High Performance hovedlys.
RIKELIG UTSTYRT: EQE SUV har et høyt nivå av standardutstyr inkludert. Blant sikkerhetselementene finner du adaptiv cruisecontrol, speilpakke med blindsonevarsling, parkeringspakke med 360-graders kamera og LED High Performance hovedlys.

Til Norge i sommer

Tilbake til nye EQE SUV: Versjonen som heter 500 4Matic har en rekkevidde på opptil 550 kilometer. Den byr på 408 hestekrefter og solide 858 Nm.

Går du for den foreløpige toppmodellen, AMG EQE 43 4Matic, øker effekten til 476 hestekrefter, mens rekkevidden reduseres til 445 kilometer.

– Startprisen på bilen jeg kjører er 864.000 kroner. Det inkluderer også en god del ekstrautstyr. Går du for EQE 500 4Matic begynner den på 935.000 kroner, forteller Mats.

Alle versjonene kan hurtiglades på 170 kW. De første eksemplarene kommer til Norge i sommer.

– Nå er det like før vi skal inn på et lukket område for å se på Maybach EQS SUV. Det er superstrengt, vi får ikke ha med telefonene inn. Så jeg tror dessverre det er best jeg runder av nå. Men jeg lover: Det kommer nye mer om den så fort jeg kan dele, avslutter Mats.

Broom kommer tilbake med test og video av EQE SUV.

STERK: Selv innstegsmodellen byr på 765 Nm og gjør 0-100 km/t på 6,6 sekunder.
STERK: Selv innstegsmodellen byr på 765 Nm og gjør 0-100 km/t på 6,6 sekunder.

Her er vårt førsteinntrykk av storebror EQS SUV: