Test: Volvo V50 DRIVe: Gammel - men overraskende god

Volvo V50 har blitt seks år - og feirer med ny sparebøsse-motor.

Volvo V50 er slett ikke noen ny bil. Den har faktisk rukket å bli seks år allerede, den fikk en facelift for et par år siden og man skulle tro at tiden for utskiftning av V50 nærmet seg.

Og det gjør den vel i og for seg også. Men faktum er at bilen fortsatt selger godt. Svært godt faktisk.

Suksess

V50 er en kompakt, romslig og pen bil (Foto: Benny Christensen)
V50 er en kompakt, romslig og pen bil (Foto: Benny Christensen)

Men om ”skallet” begynner å dra på årene, så har den i det minst fått ny motorer. Vi har blitt utstyrt med minstemann i V50 familien, nemlig en DRIVe-utgave med den minste dieselmotoren som kalles D2.

En stor del av suksessen til V50 må nok tilskrives de små, gjerrige dieselmotorene. De har gjort at bilen har fått humane priser – selv med norske avgifter som jo nettopp baserer seg på blant annet CO2-utslipp. Prisene på V50 starter på 267 900 kroner.

Testbilen, som er en godt oppjålet versjon i Summum-utgave, krever at du graver 365 000 kroner opp av lommeboka. Da begynner det å bli dyrt, men det er skikkelig fin bil som gir deg en god dose premium-følelse.

Les vår stortest av Volvo V50 her:


Motor:

Den nye D2-motoren er den største nyheten på V50 (Foto: Benny Christensen)
Den nye D2-motoren er den største nyheten på V50 (Foto: Benny Christensen)

Da V50 ble lansert i 2004-05 med 1,6-liter dieselen på 109 hk, ble jeg imponert. Forbruket var på bare 0,49 l/mil og CO2-utslippet på bare 139 g/km. Det var kjempebra – vi snakker tross alt Volvo stasjonsvogn. Biler som tradisjonelt har vært ganske grådige ved drivstoff-fatet...

Men det er jo sånn i denne verden at ikke noe er så bra at det ikke kan bli bedre. Så nå har de altså stappet en ny motor inn. Fortsatt en diesel og fortsatt på 1,6-liter. Effekten har økt med 6 hk til 115 hk, men viktigere er det at momentet har økt til 270 Nm fra 240 Nm i den gamle motoren. Girkassa har fått et ”hakk” til og er nå sekstrinns.

Resultatet er et CO2-utslipp på bare 99 g/km og et forbruk ved blandet kjøring på bare 0,38 l/mil og som for seks år siden – jeg er imponert!

0 -100 km/t går unna på 11,5 sekunder. Du mister ikke hatten av det akkurat, men det holder for de fleste.

De det ikke holder for, kan velge V50 med ny D3-motor på 150 hk eller D4 - som også er ny - på 177hk. I tillegg får du den med bensinmotorer fra 100 - 230 hk. Noe for enhver smak og lommebo,k med andre ord. Men det er V50 med D2-motoren som ventes å bli bestselgeren i Norge.

Les også: Helt ny og billigere SUV fra Volvo:


På veien:

Forsetene er som alltid i Volvo knall-gode. Tofarget skinn er heller ikke å forakte... (Foto: Benny Christensen)
Forsetene er som alltid i Volvo knall-gode. Tofarget skinn er heller ikke å forakte... (Foto: Benny Christensen)

Det er heldigvis ikke bare tørre fakta på et spesifikasjonsark som imponerer. Jeg må si at forandringen på veien også er påtagelig. Den nye motoren er mye sprekere enn den gamle og bilen oppleves som betydelig raskere og mer sporty, selv om noe av fleksibiliteten på lave turtall (under 1500 o/min) har blitt noe dårligere. Sekstrinns-girkassa gjør også at du kan forflytte deg i høy hastighet med minimalt av motorstøy.

Kjøreopplevelsen er som du forventer i en Volvo, trygg, komfortabel og forutsigbar.

Bilen går faktisk utrolig stille, og i motsetning til den splitter nye VW Passaten jeg kjørte forrige uke, er det helt tyst inne i Volvoen. At man i tillegg sitter i noen av verdens beste bilseter gjør heller ikke saken dårligere. Det minimalistiske dashbordet og den slanke midtkonsollen med alle de (litt) for små knappene er som resten av bilen – likt seg fra tidligere.

Den slanke midtkonsollen har blitt et typisk Volvo kjennetegn.  (Foto: Benny Christensen)
Den slanke midtkonsollen har blitt et typisk Volvo kjennetegn. (Foto: Benny Christensen)

Likt seg fra tidligere er også at jeg skifter radiokanal når jeg girer til enten første, tredje eller femtegir. Jeg har nok arvet litt av de store tømmerhugger-nevene til bestefatter`n og knokene mine kommer ofte borti knappene på midtkonsollen når jeg girer.

Noen plassorgie er dette på ingen måte, i alle fall ikke hvis du sammenlikner den med de tradisjonelle ”Herregårdsvognene” fra Volvo. Den hører hjemme i Opel Astra og Ford Focus-klassen og kan nok bli litt snau for familier med et stort plassbehov. Men på den annen side, det er en praktisk og fin bil i kompaktsegmentet.

Konklusjon:

En allerede god bil har blitt enda bedre. .

V50 er fortsatt en praktisk og fin bil i kompaktsegmentet og den nye motoren gjør at V50 bør ha livets rett i noen år til. Den har aldri vært bedre, den bærer alderen godt. Vi kan trygt si at den eldes med stil.

Del med Facebook-vennene dine

Utrolig men sant: Denne Volvo-en går på luft:


V50 holder seg forsatt godt til tross for at den begynner å oppnå en anstedig alder (Foto: Benny Christensen)
V50 holder seg forsatt godt til tross for at den begynner å oppnå en anstedig alder (Foto: Benny Christensen)

Volvo V50 bakfra (Foto: Benny Christensen)
Volvo V50 bakfra (Foto: Benny Christensen)
V50 holder seg forsatt godt til tross for at den begynner å oppnå en anstedig alder (Foto: Benny Christensen)
V50 holder seg forsatt godt til tross for at den begynner å oppnå en anstedig alder (Foto: Benny Christensen)
DRIVe er betegnelsen på Volvos miljøbil serie (Foto: Benny Christensen)
DRIVe er betegnelsen på Volvos miljøbil serie (Foto: Benny Christensen)
V50 er en kompakt, romslig og pen bil (Foto: Benny Christensen)
V50 er en kompakt, romslig og pen bil (Foto: Benny Christensen)
Den nye D2 motoren er den største nyheten på V50 (Foto: Benny Christensen)
Den nye D2 motoren er den største nyheten på V50 (Foto: Benny Christensen)
Forsetene er som alltid i Volvo knall gode. Tofarget skinn er heller ikke å forakte... (Foto: Benny Christensen)
Forsetene er som alltid i Volvo knall gode. Tofarget skinn er heller ikke å forakte... (Foto: Benny Christensen)
Den slanke midtkonsollen har blitt et typisk Volvo kjennetegn.  (Foto: Benny Christensen)
Den slanke midtkonsollen har blitt et typisk Volvo kjennetegn. (Foto: Benny Christensen)
Dashbord og midtkonsoll på typisk Volvo vis (Foto: Benny Christensen)
Dashbord og midtkonsoll på typisk Volvo vis (Foto: Benny Christensen)
Helt grei plass i baksetene (Foto: Benny Christensen)
Helt grei plass i baksetene (Foto: Benny Christensen)