Test Jeep Wrangler: Folk gjemmer seg nesten når du kommer kjørende!

En ekstrem SUV har blitt enda mer ekstrem.

Jeep Wrangler er bilen som har røtter tilbake til krigens dager og som er kjent som noe av det råeste til å ta seg fram i terrenget med på fire hjul.

Vi snakker om et ekte bilikon – både når det gjelder utseende og framkommelighet.

Men noen har enda større behov for enten å bli sett, eller å komme fram. Eller begge deler. Og det finnes håp for disse også ...

I fjor ble nemlig Jeep importøren RSA og ombyggeren Arctic Trucks enige om et offisielt samarbeid om skreddersøm av enda råere varianter av den ikoniske bilen.

Det er en av disse vi har testet. Nemlig en Jeep Wrangler i Rubicon utgave, ombygget til 37-tommer. Sistnevnte siffer er hjuldimensjonen!

Les vår test av Jeep Wrangler i standard utgave her:


Hva er dette?

Den er egentlig bygget for kjøring på snø og isbre, men fungerer greit i bushen også... (Foto: Benny Christensen)
Den er egentlig bygget for kjøring på snø og isbre, men fungerer greit i bushen også... (Foto: Benny Christensen)

Man tar altså en stykk Jeep Wrangler Rubicon varebil, en stor vinkelsliper og går i gang med å kappe bort innerskjermer. Så tar man et sveiseapparat og sveiser det hele sammen igjen slik at det blir plass til større hjul.

Det alene holder ikke. Bilen må også heves 75 millimeter ved hjelp av nye fjærer og støtdempere. Etterpå skrur man av og kaster de originale skjermbredderne – og setter på nye og større. Da er det plass til de brutale hjulene på 37 tommer, som er montert på 17-tommers felger.

Videre monteres modifiseret forstilling, bakstilling og styring, samt en ny styredemper. Mesteparten av den omfattende jobben er under bilen og syns ikke. Men den merkes der veien tar slutt ...

Nye braketter til sidespeilene må på plass på grunn av bilens økte bredde. Frontbøyle, vinsj og ekstralykter kan også monteres.

På testbilen er også en matt oransje folie lagt på – bare sånn for å være helt sikker på at den ikke blir oversett i trafikken.

Etter forvandlingen har bilen ekstremt høy bakkeklaring og man kan utfordre den med virkeølig krevende terrengkjøring. Med firehjulsdrift og sperrene inne tar bilen seg fram nesten over alt.

Regnestykket ser slik ut: Jeep Wrangler Rubicon varebil. Kr 464.900,- + komplett ombygging til 37 tommer hos Arctic Trucks. Kr 156.000,- (da kommer folie, vinsj og ekstralykter i tillegg), så da lyder sluttsummen på kr 620.900,-

Jeep: Dette er bestefaren til de sporty SUV-ene


Hvordan er den å kjøre?

Knall oransje, høy og med gedigne hjul så ser ALLE mår denne Jeepen kommer... (Foto: Benny Christensen)
Knall oransje, høy og med gedigne hjul så ser ALLE mår denne Jeepen kommer... (Foto: Benny Christensen)

Man skulle jo tro at en bil som blir så høy og som har så store og grove hjul blir en stor utfordring på vanlig vei.

Men slik er det ikke. Den er overraskende støyfri, retningsstabil og lettkjørt, selv på motorveien i tillatt hastighet og vel så det.

Riktignok oppleves den som litt løs i fisken i hastigheter opp til ca. 60 km/t, noe som er helt vanlig med et så brutalt offroadoppsett. Det er heller ikke så ille at det er noe å klage over.

Store hjul er synonymt med høy rullemotstand. Dette merkes litt i motbakke. Da hadde det ikke gjort noe om det var litt mer futt i 2,8-liters dieselen på 200 hk da.

Man kan vel med hånda på hjertet si at spesielt sprek er den ikke, men så er det heller ikke bygget for å spinne rundt gatehjørnene. Men for all del – den går greit nok.

Les vår test av Jeep Cherokee her:

Hvordan er plassen?

Den særnorske skilleveggen til tross - man sitter godt og har god plass i forsetene (Foto: Benny Christensen)
Den særnorske skilleveggen til tross - man sitter godt og har god plass i forsetene (Foto: Benny Christensen)

Dette er jo en varebil, så bagasjeplassen er det svært lite å utsette på. Her får man med det meste og volumet er på 935 liter, mens nyttelasten er på rett over 500 kg.

Varerom med tilhørende skillevegg og plassen i forsetene kan være en utfordring i en del mindre varebiler, men ikke her.

Selv langbeinte på godt over 190 cm på sokkelesten sitter helt godt i Wrangler. Setene er gode og sittestillingen i selve setene er relativt høy. Bilen er også oversiktlig og lett å plassere, enten det er i veibanen eller i trange parkeringshus.

Video: Denne Jeepen er også ombygget:

Finest utenpå eller inni?

Jeep-Weangler-AT37---02bakf (Foto: Benny Christensen)
Jeep-Weangler-AT37---02bakf (Foto: Benny Christensen)

Fin og fin, fru Blom ... Pen, søt, fin eller andre lignende superlativer er ikke det rette å bruke her. Vi er mer over imot tøff, brutal, macho og den greia der.

Innvendig er den fortsatt helt original. Tøff, retro og litt annerledes enn alt annet og med en god dose særegenhet og sjarm som man lett faller for.

Men det er klart med det eksteriøret man har her – så er det allikevel klar seier til "utvendig". Den er såpass brutal at folk nærmest løper og gjemmer seg når man kommer kjørende i den.

Dette er SUV-en Brooms bilekspert holder seg langt unna:

Går den bra?

Jeep-Weangler-AT37-siden (Foto: Benny Christensen)
Jeep-Weangler-AT37-siden (Foto: Benny Christensen)

De tørre faktaene sier som følger: Firesylindret 2,8-liters dieselmotor på 200 hestekrefter og et moment på anstendige 410 Nm.

I vår test av en ordinær Jeep Wrangler husker jeg at jeg lurte litt over hvor de 200 hestekreftene egentlig var. Det lurer jeg fortsatt på.

0–100 km/t tar 13,5 sekunder i en original bil. Med de enorme hjulene på denne bilen snakker vi nærmere 15, vil jeg anta. Pluss at det - som jeg nevnte - fort butter litt imot i motbakker.

Men. Det er absolutt et stort men her. Dette er jo ikke bilen som er bygget for å vinne lyskryssdueller. Det er når girspaken settes i lavserie, sperrene kobles inn og underlaget er stein, gjørme og røtter at denne bilen er i sitt ess og på hjemmebane.

Det den taper ved lyskrysset tar den igjen her, i rikt monn. Svært få – om i det hele tatt noen – holder følge med denne da.


... og hva er konklusjonen?

Innvendig er den ombygde  Jeepen  lik seg selv. Retro og klassisk, men samtidig moderne.  (Foto: Benny Christensen)
Innvendig er den ombygde Jeepen lik seg selv. Retro og klassisk, men samtidig moderne. (Foto: Benny Christensen)

Jeep Grand Cherokee Trailhawk II: Med denne synes du!

Dette er altså ikke den raskeste bilen som er laget. Ei heller den peneste. Men den er så proppfull av sjarm og særpreg at man ikke kan annet enn å bli glad i den.

Den er helt tå i terrenget. Samtidig er den helt klart kul nok til å cruise en tur på stripa med også, eller ned på stranda med surfebrett på taket.

Eller om du er håndverker og har lyst på noe litt annet enn VW Caddy for å kjøre rundt med verktøykasse og andre nødvendige remedier, eller om du trenger en skikkelig bil til friluftsliv og jakt.

Slik sett kan Jeep Wrangler brukes til alt. Absolutt alt. Av alle. Unntaket er hvis du ikke liker oppmerksomhet ...

Etter ombyggingen hos anerkjente Arctic Trucks blir Jeepen liksom enda litt mer Jeep. Den har mye mer av alt. Både bakkeklaring, tøft utseende, hjul, framkommelighet – ja egentlig alt du forbinder med Jeep.

Jeep Actioncamper: Med denne går ferien over stokk og stein

Bil: Jeep Modell: Wrangler Ombygget til 37-tommer av Arctic Trucks Motor: 2,8-liters diesel Effekt: 200 hk / 410 Nm 0–100 km/t: 13,5 sekunder (bil før ombygging) Toppfart: 175 km/t. Forbruk: 0,83 l/mil (standard bil) Pris fra: 399.000,- Pris testbil inkl. ombygging: 620.900,-

Les også: Test – Jeep Wrangler 2,8 CRD






De enorme og grove hjulene til tross   den er faktisk  god å kjøre og ikke er det dekkstøy heller.  (Foto: Benny Christensen)
De enorme og grove hjulene til tross den er faktisk god å kjøre og ikke er det dekkstøy heller. (Foto: Benny Christensen)
Knall oransje, høy og med gedigne hjul så ser ALLE mår denne Jeepen kommer... (Foto: Benny Christensen)
Knall oransje, høy og med gedigne hjul så ser ALLE mår denne Jeepen kommer... (Foto: Benny Christensen)
Jeep Weangler AT37 siden (Foto: Benny Christensen)
Jeep Weangler AT37 siden (Foto: Benny Christensen)
Jeep Weangler AT37   bakfra (Foto: Benny Christensen)
Jeep Weangler AT37 bakfra (Foto: Benny Christensen)
Innvendig er den ombygde  Jeepen  lik seg selv. Retro og klassisk, men samtidig moderne.  (Foto: Benny Christensen)
Innvendig er den ombygde Jeepen lik seg selv. Retro og klassisk, men samtidig moderne. (Foto: Benny Christensen)
Den særnorske skilleveggen til tross   man sitter godt og har god plass i forsetene (Foto: Benny Christensen)
Den særnorske skilleveggen til tross man sitter godt og har god plass i forsetene (Foto: Benny Christensen)
Jeep Weangler AT37   02bakf (Foto: Benny Christensen)
Jeep Weangler AT37 02bakf (Foto: Benny Christensen)
Den er egentlig bygget for kjøring på snø og isbre, men fungerer greit i bushen også... (Foto: Benny Christensen)
Den er egentlig bygget for kjøring på snø og isbre, men fungerer greit i bushen også... (Foto: Benny Christensen)