Test: BMW 530d
Les hva vi mener er utrolig bra med denne bilen (og den éne tingen vi absolutt ikke liker!)
Golsfjellet. Vinter. Telehiv og en kombinasjon av issvuller og asfalt. Deilig! Bilen frakter meg framover, som om jeg skulle ha vært passasjer ombord på et flygende teppe. Selv dumpene som er så store at jeg strammer musklene mine og forbereder meg på Det Store Smellet, blir tatt så lett og effektivt at jeg begynner å lure på om det er synet mitt det er noe galt med.
5-serie er på mange måter selve arvesølvet i BMW. Det er her de til fulle får vist hva de er bilverdens beste på: Nemlig å kombinere luksus og komfort - med en spennende kjøreopplevelse.
Nå er det den sjette generasjonen som melder sin ankomst, og vi skal sjekke om den har det som trengs for å nedkjempe konkurrentene fra Audi og Mercedes-Benz.
Kjøreglede 6/6
Her vil jeg først og fremst presisere at testbilen er utstyrt med Adaptive Drive og Integral Active Steering. Dette er ekstrautstyr. Jeg vil anmode deg på det STERKESTE om å krysse av nettopp disse valgene når du skal bestille din 5-serie. Du MÅ ha med det justerbare understellet hvis du skal nyte denne bilen til det fulle!
BMW kan understell. Det har de vist i flere tiår. Men de er ikke så gamle i gamet når det kommer til justerbart understell.
(Testen fortsetter under bildet.)

Første gangen jeg prøvde et slikt system der man har metallpartikler i støtdemperolja, og setter strøm på den for å forandre viskositeten, var i en Volvo V70R. Jeg ble frelst. Et enkelt tastetrykk, og bilen forvandlet seg fra komfortcruiser til racerbil. Siden har jeg prøvd systemet i mange biler. BMW 5-serie er en av de hittil mest imponerende.
For å få til gode kjøreegenskaper så er det tre faktorer som er ekstra viktige: Uavfjæret vekt, vektfordeling, og fjæringsvei.
Uavfjæret vekt vil si all den vekt som sitter på "den andre enden" av støtdemperen. Dette innebærer felger, dekk, bremser, og de delene av understellet som fester hjulet til bilen. Her jobber BMW mye for å gjøre disse delene så lette som mulig. Blant annet ved ustrakt bruk av aluminium i for- og bakstilling. Det hjelper!
Vektfordeling betyr hvordan massen, eller de tunge delene, er fordelt i bilens chassis. BMW jobber for å ha en jevn vektfordeling mellom for og bakhjul, men ikke bare det. De trekker motoren tilbake, og får da den største tyngden bak senteret i forakselen. Før du sovner på grunn av at dette blir i overkant teknisk, så skal du tenke på en hammer!
(Testen fortsetter under bildet.)

Hvis du kaster en hammer vil det tunge hodet havne foran. Hadde du montert hammerhodet midt på skaftet, ville hammeren kunne skifte retning raskere (kanskje ikke opptimalt for en snekker, men bli med litt til!) I BMW 5-serie betyr det at bilen svinger inn veldig bra, og unngår de tendenser til understyring konkurrentene fra Audi har vært plaget med - fordi motorene der henger foran framakselen.
Comfort, Normal, Sport og Sport Plus er de fire innstillingene man kan velge på det justerbare understellet. Det er markante forskjeller, og alle har sitt bruksområde.
På Riksveg 7 fikk jeg kjenne hvor utrolig stille og behagelig denne bilen tar seg fram over normal norsk asfalt. Tilbake på Golsfjellet kjørte jeg deler av Mountain-etappen fra Mountain Rally - og ble ikke mindre imponert. Denne ganske digre bilen krymper rundt deg, og med antispinn koblet helt ut, er det en lek å sladde seg fram med den.
Du synes kanskje det å sladde på en rallyetappe virker som en unødvendig harry måte å teste bil på, men en ting skal du vite. Hvis JEG sier at denne bilen har bra kjøreegenskaper, og er lett å håndtere på grensen (les: sladd), så betyr det at DU trygt kan utføre en unnamanøver uten noen skumle overraskelser i vente.
Når det gjelder kjøreglede er dette en soleklar sekser!
Interiør/plass 6/6

BMW 5-serie har fått åtte centimeter lengre akselavstand, noe som gjenspeiler seg i interiøret. Dette er den første BMW 5-serie det er nok benplass bak for hankjønn over 13 år. En markant forbedring.
BMW har tviholdt på prinsippet om god kjøredynamikk og perfekt vektfordeling. Det betyr at motoren blir trukket tilbake, noe som igjen fører til at det blir mindre plass i kupeen. Nå kombineres vektfordeling og plass, og bilens kanskje eneste virkelige svakhet har blitt rettet opp i.
Interiøret ellers er preget av sober eleganse. Det er tydelig at BMW retter kanonen mer mot Mercedes-Benz enn Audi. Her er det mer luksus enn design, mer komfort enn sport. Noe som kanskje er en liten motsetning, siden bilen har klassens mest sportslige kjøreegenskaper.
Da iDrive ble lansert for en del år tilbake, var jeg på lansering av BMW 7-serie. Da spurte jeg en av ingeniørene bak dette infosystemet om han kunne finne fram noe til meg jeg ikke klarte selv. For å bevise hvor dum jeg var, og hvor lett dette systemet egentlig var å finne fram i, hev han seg på. Da han etter 15 minutter, med assistanse fra ytterligere to systemutviklere, ikke hadde klart å finne fram. Da gikk jeg.
(Testen fortsetter under bildet.)

Nå er iDrive perfeksjonert, og fremstår slik det burde ha vært fra starten av. Kjempelett å bruke. Du finner fort frem i menyene, og det er enkelt å navigere. Selv instruksjonsboka er det lett å finne fram i på dataskjermen, og da har man kommet langt.
Interiøret og plassen i den nye BMW 5-serie får beste karakter, men et lite minus for at designet ikke er moderne nok.
Motor 6/6
Det er 520d som kommer til å bli volummodellen av 5-serie i Norge. den bilen finnes ikke enda, så Broom måtte "ta til takke" med å teste storebror 530d.
Jeg vet ikke helt hva jeg skal si. Med 245 hester og 540 Newtonmeter fra en treliters turbodiesel, så har du liksom det du trenger. Når motoren i tillegg er paret opp med en åttetrinns (!) girkasse som girer mer diskret enn
Bilen er bjørnesterk i hele registeret. 1790 kilo bil blir dyttet kraftig fram, og du når 100 km/t fra stillestående på herlige 6,3 sekunder. Og det med et forbruk ned mot 0,5 liter på mila. Da er det egentlig full strike, Yatzy og fjers i spar ess i min verden.
Ønsker du enda mer motor? Les test av BMW 5-serie her.
Design 4/6

Den utgående 5-serien er et stilikon, en designklassiker, et mesterstykke. Den nye er ingen av delene. den ser faktisk eldre ut enn den "gamle" 5-serien.
I tillegg er det helt åpenbart at BMW skifter retning. Kromdetaljene, blant annet med noen stygge lister på dørhåndtakene, viser samme barokke stil Mercedes-Benz har kjørt med i noen år.
Fra siden har BMW 5-serie en del likheter med 3-serien, da spesielt linjen som skyter bakover gjennom dørhåndtakene. Bilens karosseriside er ganske ren, men i front skjer det for mye. Her er det masse linjer hit og dit. Dette virker uproporsjonalt.

Fronten i profil heller innover, slik som BMWene gjorde før i tida. På BMW 1-serie lyktes de delvis med å ta igjen dette grepet, på BMW 5-serie ser det ikke helt bra ut. Man mangler fangeren, eller spoileren, som gjorde at BMW 3,0 CSL så så vanvittig tøff ut.
Den nye E-klasse er et stort steg i riktig retning for Mercedes-Benz, så den er i seg selv en verdig utfordrer til 5-serie. Men med tanke på den designmessige storformen Audi befinner seg i for tiden, er jeg redd en ny A6 vil trampe fullstendig over den alt for snille BMWen.
Fireren er svak.
Miljø/økonomi 4/6
Med en dieselmotor på 2 liter og 163 hester, kommer 5-serien til å starte på 474 000 kroner. Men testbilen kjører på med langt mer hedonistisk motor og utstyrspakke.
530d med automat starter på heftige 741 300 kroner. Testbilen har ekstrautstyr for nærmere 200.000 kroner, så vi snakker en bil til rundt millionen. Det er dyrt, men på en måte billig.
Hvis du aldri har kjørt en bil av dette kaliberet, og ikke kan forstå at noen er villige til å betale slike summer for et framkomstmiddel, så anbefaler jeg deg at du sniker til deg en prøvetur. Dette er noe mer enn bare en bil, det er en opplevelse.
BMW 5-serie går i retning av å bli mer komfortabel, mer voksen, og større - samtidig som den beholder kjøreegenskapene. Den gjør jobben så godt at 7-serien blir totalt overflødig. Derfor er dette faktisk ganske mye bil for pengene - og en av de fineste bilopplevelsene du kan ha.
Blir ny BMW 5-serie i dyreste laget? Du får en grei 1997-modell fra 60 000 kroner.
Konkusjon 5/6

Så til spørsmålet om dette er verdens beste bil? Den har overlegne kjøreegenskaper (da snakker vi fortsatt om Adaptive Drive og Integral Active Steering), en enorm motor, vanvittig komfort, og en grei pris, men designet er en liten skuffelse.
Allikevel må vi konkludere med at hvis vi tar størrelse, kjøreegenskaper, comfort og motor i betraktning - så kommer den veldig høyt oppe på lista. Det er liksom ikke sååå mye mer man kan ønske seg av en bil.
For denne biltesteren er det derimot egenskapene, og ikke utseende, som teller mest. Derfor får den en sterk femmer.
Bilen for deg hvis: Du har god økonomi, og vil unne deg en av de fineste kjøreopplevelsene på markedet.
Ikke bilen for deg hvis: Du må pansette hus, hytte, sølvtøy og svigermor for å få råd.
Prøv også:
Ettersom BMW går mer i retning av Mercedes-Benz E-klasse med sin nye 5-serie, får A6 sin egen nisje. Her er det et sylskarpt og moderne design som gjelder. Denne bilen blir yngre i formen enn 5-serie.
Komfortcruiser nummer én. Du setter deg ikke bak rattet i en E-klasse for å få den ultimate styrefølelsen, men derimot for å fjerne deg mest mulig fra verden utenfor. Mercedes-Benz kan komfort, og dette er en av deres beste gjennom tidene.