Tesla S er en real elbil sensasjon   og spesielt attraktiv i Norge på grunn av prisene.
Tesla S er en real elbil sensasjon og spesielt attraktiv i Norge på grunn av prisene.

Tesla S: Nå tester vi elbil-revolusjonen

Tesla S er bilen vi nordmenn i praksis får kjøpe til halv pris.

Tesla S er et av de mest revolusjonerende bilkonseptene på veldig, veldig lenge. En diger familiebil som skal kunne kjøres som en sportsbil, med lavt tyngdepunkt, kraftig motor og innovativt utstyr. Og: Den bruker ikke en dråpe av verken diesel eller bensin.

Dette er nemlig en elbil – men med rekkevidde og prestasjoner som er veldig langt unna det vi vanligvis forbinder med elbiler. Hva sier du til batterikapasitet som skal kunne klare inntil 482 kilometer? Og 0–100 km/t på under fem sekunder?

Sitter på flyet

Det begynner å bli alvorlig lenge siden bilen ble vist som konsept og "nesten ferdig". Og det er også veldig lenge siden de første kundene betalte inn depositum og begynte å vente på bilen sin. Men nå skjer det endelig noe!

Knut Chr.  Hallan - her med kona Gro -  er en liten legende innenfor det meste som har med bil å gjøre i Norge. Nå er han på jobb for Broom!
Knut Chr. Hallan - her med kona Gro - er en liten legende innenfor det meste som har med bil å gjøre i Norge. Nå er han på jobb for Broom!

Akkurat nå sitter nemlig Brooms utsendte, Knut Chr. Hallan, på flyet til München og den aller første prøvekjøring av Tesla S. Hallan er selv en liten legende innenfor norsk bilbransje.

I mange år var han importør for både Morgan og Ferrari. Han er aktiv innenfor motorsport, han er dedikert bilsamler – og han har vært en svært profilert skribent i bladet Autofil. Og nå gleder han seg.

LES OGSÅ: Dette kan bli en liten revolusjon

Halv pris

– Ja – og det må jeg si: Jeg hadde aldri trodd jeg skulle si det om en elbil! Men dette ser virkelig ut til å være noe helt annet! Og for oss som har klaget over norske bilavgifter til det kjedsommelige er jo dette en liten gavepakke. Som elbil får Tesla S verken engangsavgift eller moms. Vi vet ikke eksakt pris ennå, men et sted rundt 500.000 er ventet. Og da er dette i praksis halv pris av hva det ville vært med vanlige norske avgifter, sier Hallan.

Bakgrunnen for at han skal kjøre Tesla S er også spesiell.

Futuristisk interiør og en diger skjerm i midtkonsollen på Tesla S. Her er du ikke i tvil om at dette er en bil utenom det vanlige.
Futuristisk interiør og en diger skjerm i midtkonsollen på Tesla S. Her er du ikke i tvil om at dette er en bil utenom det vanlige.




Rekordholder med elbil

– Ja, plutselig en kveld tikket det inn e-post fra Tesla Motors hovedkontor i California til bestefar Hallans Mac: "You are invited to the European Tesla Model S Launch in Munich....." Jeg måtte ringe Kjell-Arne Wold som leder Tesla Motors i Norge. "Jo da, hvis du vll, blir du første nordmann til virkelig å prøvekjøre Tesla S i Europa". Produksjonsmodellen er klare for test. Endelig!

– Men hvorfor akkurat deg?

– Tja, si det ... Kanskje er det fordi jeg er rekordholder med elbil, der strekningen Oslo – Stavanger ble tilbakelagt nesten non stop på drøye 12 timer? Kanskje er det kombinasjonen av mine erfaringer fra premium-segmentet, Ferrari og Maserati, erfaringene med både Jaguar og Aston Martin og de senere års miljøinteresse. Uansett: Her var det bare å svare JA!

LES OGSÅ: Nå kommer Tesla-eventyret til Norge

Forbeholdt de få

Tesla-eventyret startet med den lille roadster-modellen. Og Hallan har naturligvis kjørt den allerede:

– Ja, og den er faktisk et reelt alternativ til hvilken som helst åpen to-seters sportsbil. Den var lenge en av de få hel-elektriske bilene som det gikk an å bruke. Det vet jeg blant annet fra egenerfaring fra Zero Rally i Tesla, i konkurranse med bilgutta Mads Østberg og Henning Solberg og med ekteparet Stordalen som bivånere. Med Roadsteren har Tesla markert seg som ledende, men forbeholdt noen få. Den er tross alt bare en bil nummer to eller tre. Til mange hundre tusen.

Tesla S: Vi har kjørt den - men vi får ikke fortelle om det ennå.
Tesla S: Vi har kjørt den - men vi får ikke fortelle om det ennå.

LES OGSÅ: Denne elbilen er historisk

Nå det starter

– Men Tesla S er noe helt annet?

- Absolutt! Vi har sett den i blader og på video, designet er lekkert inn – og utvendig. Den skal gå som et lite hælvete (unnskyld), toppfart på over 200, plass til 7(!), bagasjeplass til hele familien og litt til (720 liter, mye bak og litt foran). Og mens vi har gått og ventet, har markedet forsynt oss med Nissan Leaf og Mitsubishi i-MiEV og en haug med hybridvarianter. I september i år ble det solgt over 600 rene elbiler I Norge. Men etter min mening er det først med Tesla S det starter!

– Hvis alt Tesla har lovet og det vi har lest stemmer, må det bli en kjempeaktuell bil for oss som liker gromme biler, sier Hallan.

LES OGSÅ: Test Nissan Leaf: Hjem fra jobben med hjertet i halsen

Kjørehansker ...

– Ok, bare et lite kontrollspørsmål til slutt: Er kjørehanskene med?

– He, he, ja klart de er! Du tester jo ikke bil uten kjørehansker. Dette blir moro!


Kjørehansker og pass - da er Knut Chr. Hallan på jobb! (Foto: Privat)
Kjørehansker og pass - da er Knut Chr. Hallan på jobb! (Foto: Privat)


Vi kommer naturligvis tilbake med rapport så snart Hallan har fått testet bilen.


Model S blir den store prøvesteinen for Tesla - både i Norge og resten av verden.
Model S blir den store prøvesteinen for Tesla - både i Norge og resten av verden.




LES OGSÅ: Tesla vant miljøkampen