Tesla Roadster: Med denne startet eventyret

– Du kommer til å le som en ape!

Den åpne toseteren Roadster, var starten på elbileventyret til Tesla. På bruktmarkedet kan du nå sikre deg de ekstreme og miljøvennlige ytelsene til lavpris ...
Den åpne toseteren Roadster, var starten på elbileventyret til Tesla. På bruktmarkedet kan du nå sikre deg de ekstreme og miljøvennlige ytelsene til lavpris ...

Tesla har vært i vinden de siste årene, med sin nye, store familiebil, Model S. Bilen kan bestilles som sjuseter og har en rekkevidde på nesten 500 kilometer.

Men det er en helt annen bil som var starten på elbileventyret som Tesla har rukket å bli – nemlig den lille, toseters sportsbilen Roadster.

Ny kostet den fra rundt 750.000 kroner – nå kan du få en knallrød 2009-modell for 459.000 kroner med bare 17.000 kilometer på samvittigheten.

LES OGSÅ: Så billig blir super-elbilen i Norge

Eksteriøret bygger mye på Lotus Elise. Og det er jo ikke dumt.
Eksteriøret bygger mye på Lotus Elise. Og det er jo ikke dumt.

Apelatter

Roadster er basert på Lotus Elise – men har naturligvis elmotor. Og den går som ei kule. 0–100 km/t er unnagjort på under fire, lydløse sekunder.

Derav sitatet hentet fra daglig leder ved Ferdinand Motor, Gunnar Birkenfeldt, den gangen Broom skulle teste Roadsteren som nybil:

– Første gang du trør gassen i bånn, kommer du til å le som en ape, mente Birkenfeldt.

Brooms utsendte kunne raskt slå fast at han hadde helt rett. En ting var akselerasjonen fra stillestående, men enda mer imponerende var skyvet i fart, fra for eksempel 60 til 100 km/t.

Klikk her for å se hele annonsen

Full "tank" for 30 kroner

I vår test kunne vi også slå fast at kjøreegenskapene er ypperlige, selv om bilen veier en del mer enn Lotusen den bygger på.

Faktisk veier Roadsteren 1.200 kilo – og det merkes at den er litt baktung, ettersom både motor og batteri sitter bak føreren.

Rekkevidden som ny ble oppgitt til i underkant av 40 mil – og det opplyses i annonsen at full "tank" koster omtrent 30 kroner ...

Interiøret i Tesla Roadster er rimelig spartansk - og du får ingen 17
Interiøret i Tesla Roadster er rimelig spartansk - og du får ingen 17

LES OGSÅ: Tesla S: Dette kan bli en revolusjon

Slipper å dra til Danmark

I tillegg til de lave driftskostnadene vil du naturligvis kunne dra nytte av en masse andre insentiver for elbiler; lav årsavgift, gratis parkering og ferger og fri tilgang til kollektivfeltene.

Dessuten er det jo nå Tesla-forhandlere og verksted på vei rundt om i alle de største norske byene, slik at du slipper å reise til Danmark for service og reparasjoner.

Les hele testen av Tesla Roadster her

Store prisforskjeller

Broom sin konklusjon etter testperioden i 2009 var følgende: Fristende? Absolutt. Og slett ikke ille for en revolusjon på bilfronten.

Akkurat nå ligger det 14 Tesla Roadstere til salgs på bruktmarkedet. Prisene varierer fra rundt 450.000 kroner til i underkant av en million.

LES OGSÅ: Har solgt Tesla S for 50 millioner – nå er det slutt