Tesla-nyhet knuser alle – her bikker vi 300 (!) km/t!
– Skal nesten ikke være mulig i en familiebil. Se video:
Normalt er jeg ikke spesielt nervøs på vei til en billansering. Men i dag kjenner jeg faktisk litt på det.
Flyet peker snuten sørover – på vei til Frankrike, Marseille og legendariske Circuit Paul Ricard. Formel 1-banen, hvor Max Verstappen kjørte inn til seier i fjor.
Om bare et par timer er det min tur til å kjøre på den ekstreme banen – i verdens raskeste (akselererende) serieproduserte bil.
Det hevder i alle fall Tesla selv om sin Model S Plaid – familiebilen med over 1.000 hestekrefter.
I dag skal jeg ikke bare kjøre fartsmonsteret på bane. Vi skal også gjøre et forsøk på å nå toppfarten. 322 km/t!
– Er du gal!? Det får du ikke lov til, sier mamma på telefon dagen før.
Se vårt vanvittige møte og rekordforsøket øverst i saken.
Kritiserer ny Tesla-SUV: – Dette er for knotete!
Nyhet – offisiell i dag
Bilen jeg straks skal kjøre er ikke en «vanlig» Model S Plaid. I dag har nemlig Tesla sluppet en brennhet nyhet.
For første gang får du nå «Track Package» på Model S Plaid. Det er nettopp dette vi i Broom er blant de første i verden til å teste på Paul Ricard.
Som navnet hinter om, handler dette om å gjøre den ekstreme bilen enda villere. Og ikke minst perfeksjonere bilen for høyhastighet og banekjøring.
Slik sett er dette en bil som nå går rett i strupen på Porsche Taycan Turbo S.
Kort oppsummert innebærer Track Package i hovedsak to ting: Et helt nyutviklet dekksett og for første gang kan du få karbonkeramiske bremser på Model S.
Tesla har også utviklet en helt ny software som påvirker flere elementer. Vi tar deg gjennom alle endringene i videoen øverst i saken.
Test Tesla Model S Plaid: Her stemmer det meste
Risikabelt
Øvelsen jeg straks skal i gang med, er ikke helt uten risiko.
Instruktørene, som er flydd inn fra Teslas hovedkvarter i Texas, er tydelig på at marginene er små – i det vi skal forsøke å bikke 300 km/t på langsiden.
Bremser vi ikke på et nøyaktig punkt, som er siste sjans, kan dette rett og slett gå ganske dårlig.
I tillegg er det en rekke andre faktorer som påvirker resultatet. For eksempel temperatur på batteripakken, vindforhold og mye mer.
Få med deg alle inntrykkene, banekjøring, det vi ikke liker og ikke minst: Hvor fort klarer vi å pushe bilen? Alt ser du i videovinduet øverst i saken eller her:
Tesla Model S Plaid, Track Package
Karbon keramisk bremsesett
• 2x 410 x 40mm fremre karbon-silisiumkarbid bremseskiver
• 2x 410 x 32mm bakre karbon-silisiumkarbid bremseskiver
• 2x 6-stempel i ett stykke bremsekalipere foran med bremseklosser for høy ytelse
• 2x 4-stempel i ett stykke bremsekalipere bak med bremseklosser for høy ytelse
• Bremsevæske for høy temperatur
• Oppdatert fastvare tilpasset for topp ytelse
Zero-G felg og dekksett
• 2x 20X10J, Zero-G dekk med 285/35R20 Goodyear Supercar 3R dekk (fremme)
• 2x 20X11J, Zero-G dekk med 305/30R20 Goodyear Supercar 3R dekk (bak)
• TPMS, Zero-G senterkopper, ventilhetter og hjulboltdeksler
PRISER:
Track Package: 194.755 kroner
- Track Package inkluderer pakkene med keramiske bremser og Zero-G felg og dekksett.
Keramiske bremser: 146.050 kroner
- Pakken med keramiske bremser kan kjøpes separat som et eget produkt.
Felg- og dekksett: 58.475 kroner
- Felg- og dekksett med Zero G-felger og Goodyear Supercar 3R-dekk kan også kjøpes separat som et eget produkt.