Tesla Model S: 2000 kilometer i elbil-sensasjonen
Trygg helårsbil? Her får du svaret.

2013 sto i elbilens tegn – og særlig fra høsten av var det Tesla Model S "alle" har snakket om. Bilen har tatt Norge med storm.
Broom har fulgt utviklingen tett – og hatt flere tester av både bilen og de gratis superladestasjonene til Tesla.
De fleste kjøreturene har imidlertid vært på sommerlig føre.
Men undertegnede har rett og slett kjøpt en Model S – og etter knappe to måneder med dette som hovedbil, og over 2.000 kilometer på veien, har jeg gjort meg en klarere formening om akkurat hvor bra denne bilen er på norske vinter.
Derfor er målet denne gangen å besvare tre spørsmål: Hvordan er den på vinterføre? Hvordan påvirkes rekkevidden i vinterhalvåret og hvilke hverdagslike gleder/utfordringer følger med en så spesiell bil?
Tesla Model S: Nå er den en bestselger

Annerledes testing
Vi snakker her om en Model S med det største batteriet, men ikke Performance-utgaven. Det vil si at effekten er 370 hk, i stedet for over 400.
Her kan du lese litt mer om hvilke forskjeller vi opplevde mellom de to sterkeste utgavene av bilen.
Men la oss et øyeblikk glemme den dyriske akselerasjonen – og komme til poenget: Hvordan fungerer dette på vinterføre?
Spent
Jeg får sjansen til å prøve meg på rundt 20 centimeter nysnø ganske kjapt. Og det skal innrømmes at det er med en god porsjon spenning at jeg legger i vei.
Siden brøytebilen ikke har vært helt i enden av gaten vi bor i, er det bare å "jekke" Model S-en opp så høyt luftfjæringen tillater, først som sist.
Så er det bare å kose forsiktig med gasspedalen og se hva som skjer ...
Tesla Model S: Smart bilkjøp – også økonomisk sett
Sniker oss ned bakken
Vi merker ganske raskt at det er befriende lett å kontrollere de tross alt overdådige kreftene som bor i bilen. Dermed kommer vi oss løs med en gang.
Og selv om bilen ikke akkurat har bakkeklaringen til en SUV, selv på høyeste nivå, gir den nødvendig klaring til å gjøre framkommeligheten enklere i nysnøen rundt oss.
Den rundt 60 meter lange oppoverbakken til boligfeltet er rimelig bratt. Så vi er forsiktige når vi sniker oss nedover. Her går det imidlertid også bra.
Det kan tidvis merkes er at regenereringen kicker inn når du slipper gassen. Etter hvert blir det klart at det kan være fornuftig å begrense den når det er ekstra glatt.
Om tre år kan det være halv pris på superelbilen
Kommer seg fram
Vel nede fra bakken er det U-sving og så skal vi forsøke oss på samme utfordring oppover. Det er jeg mer spent på.
Vi tar i vei, forsiktig, og det skal sies at den imponerer med framkommeligheten. Motbakken er ingen match, og vi kommer oss opp uten problemer.
Disse øvelsene får vi gjort flere ganger, både i denne og andre bakker, med samme resultat – den kommer seg fram! Selv da vi stoppet midt i bakken gikk det bra.
Bare en plass ble det stopp. Der var det blank is – og da jeg stoppet begynte den å sige bakover. Da er det bare å krysse fingrene og håpe at den får grep før den ligger i grøfta. Det er det slett ingen garanti for!

Godt sammenligningsgrunnlag
Vår husholdning har hatt mange bakhjulsdrevne biler – og har et godt sammenligningsgrunnlag. Vi kan slå fast at Tesla slett ikke er noe dårligere enn for eksempel BMW uten xDrive. Ja, på enkelte områder er den bedre!
Der vi merker den sliter mest er i bratte nedoverbakker på skikkelig hålkeføre. Her bidrar den betydelige vekten til at du har en utfordring med å holde farten nede.
Slaps er heller ikke det den liker best. Store felger og brede hjul gjør at den "planer" lettere enn du skulle ønske. Men mye kan styres ved å være oppmerksom på utfordringen – og avpasse farten.
Du kan leke også!
På motorvei med is/hard snø fungerer det ypperlig. ESP-en slår raskt inn og virker svært så trygg.
Og, for de av dere som kanskje liker å "leke" i snøen, du kan slå ESP-en delvis av. Ikke helt, altså, men nok til at du virkelig kan la det svinge og ha det skikkelig moro – på egnede steder, naturligvis.
Når det gjelder egenskapene på vinterføre kan vi konkludere med at dette er en bil som duger fint.
Men du bør prøve deg fram litt forsiktig – finn ut hvor grensene er og opplev hvilken effekt vekten, kreftene i elmotoren, bakhjulstrekken og de store dekkene har på kjøreegenskapene.

Her finner du en oversikt over en rekke Tesla-saker fra 2013
Rekkevidde:
Rekkevidde, har det også vært et usikkerhetsmoment. Nå har det så langt i vinter ikke vært temperaturer under 10 minus i området der vi er bosatt, så skikkelig vinterkulde har vi ikke fått testet i enda.
Men vi kan slå fast at det er lavere rekkevidde enn på sommertid. Det har ikke bare med at temperaturen synker, men også at det klimaanlegg, varme i seter og ruter brukes mer, i tillegg til at det blir tidlig mørkt og at lysene brukes mer aktivt.
I hverdagen er det slik at du ikke skal lade batteriet mer enn ca. 80 prosent fullt, fordi dette sliter mindre på kapasiteten på sikt.
I teorien skal rekkevidden ved 80 prosent være ca. 400 kilometer. Det klarer du neppe vinterstid. Det skal faktisk noe til at du klarer en slik distanse selv med fulladet batteri.
Tesla Model S: Dette er en helt spesiell bilbrann

Rekkeviddeangst
Vår bil ble aldri fulladet – så erfaringene er basert på det som Tesla mener er optimal lading – altså 80 prosent.
Bilen er i utgangspunktet kjørt som om den var en "vanlig" bil. Og den typen kjøring har gitt et snittforbruk på rundt 215 kWh.
Det er helt klart mulig å gjøre turen langt mer effektiv, både gjennom å legge om kjøremønster og å slå på "range mode".
Men vi ville likevel vegret oss for å legge i vei på langtur over 320–400 kilometer, selv med fulladet batteri. Da kan det plutselig snike seg inn litt eller til og med mye, av denne såkalte rekkeviddeangsten.
Skal du over en fjellovergang, må du være ekstra oppmerksom på værmeldingen. Kolonnekjøring er slett ikke ideelt når du kjører elbil.
Imponerende likevel
Når det er sagt, så må dette sies å være en imponerende rekkevidde på vinterstid – og naturligvis en helt annen liga enn noen av de andre elbilprodusentene kan vise til.
Det er dessuten dokumenterte rapporter fra dem som har klart 375 km på norske vinterveier.
Vi tror nok det er teoretisk mulig å komme lenger også – vi tviler ikke på at noen har testet ut hvor langt det var mulig å komme før batteriet måtte gi tapt.
Men en ting er sikkert, skal du komme lengst mulig er det bare å være forsiktig med gassen, planlegge kjøringen godt slik at du slipper å bruke bremsen men i stedet får regenerert strøm ved å slippe gassen og til slutt: Ligg heller litt under fartsgrensen enn litt over ...
Tesla Model S: Her er han på ferjetur – helt uten å betale
GENERELLE ERFARINGER:

Halvannen måned inn i elbileierskapet, er jeg noen andre erfaringer rikere også.
For eksempel har det gått noen sikringer både hos meg selv og svigers, før jeg fant ut av dette med lading. Det gjelder å sjekke hvilke sikringer du har, og justere ladingen til bilen tilsvarende.
Det er ikke uvanlig å ha 10A-sikringer i garasjer, men nå har en elektriker sørget for litt mer trøkk i vår garasje – nemlig 16A. Da lades det 16 kw/timen. Ikke superlader-fart akkurat, men bedre enn før ...
Mange velger også å legge opp ny trafo og få sin egen "superlader" hjemme. Det koster penger – men gir i alle fall svært gode lademuligheter.
Men et så stort batteri krever likevel mange timer for å lades. Ikke minst gjelder det om du skal ha det helt fulladet. De siste 20 prosentene tar nesten like lang tid som de første 80 ...
Tesla-sjef mener det bare er tull staten sponser Tesla-kjøpere
Hyggelige på hotline
Mange har opplevd problemene rundt lading. Og da kommer Teslas egen hotline godt med. Den er bemannet også på kveldstid, selv om du må være beredt på å snakke engelsk av og til.
Jeg har benyttet denne ved flere anledninger – og møtt imøtekommende og hyggelig folk hver gang.
Og dette med å spørre og grave blir du raskt erfaren med som eier av en Model S.
Dette er nybrottsarbeid i praksis – og det dukker stadig opp en ting eller to du ikke finner ut av på egen hånd.
Gode råd på Facebook
Det fine er at det ikke bare er hos Teslas egen hotline du møter velvillige medhjelpere – det samme kan du oppleve både på elbilforumet og ikke minst om du blir medlem av en egen gruppe for Tesla-eiere på Facebook.
Og siden vi er flere i samme båt, har alliansene via Internett og sosiale medier vært både nyttig og hyggelig.
Det er også helt i high tech- og Tesla-eventyrets ånd! Selvsagt skal det skje på Internett ...
Nordmenn i kø for å teste drømmebilen i 10 minutter
Stiller opp for hverandre
Det er for øvrig ikke bare gode råd og svar på spørsmål du finner blant "vennene" i Facebook-gruppen. I flere tilfeller har helt ukjente personer stilt opp for andre i form av å låne bort ladekabel, tilby nødladning hjemme hos seg selv eller på andre måter aktivt hjulpet andre Tesla-eiere i "nød".
Dette må sies å være helt unikt – denne måten å "organisere" seg på har i alle fall vist seg å være svært nyttig for de snart 900 medlemmene.
Noe av det samme skjedde for øvrig i høst, da det skulle kjøpes vinterdekk til Model S. Hundrevis av kunder gikk sammen og ble en kjøpesterk gruppe som forhandlet fram gode priser. Les mer om dette her.
Men det hjelper ikke alltid
Jeg hadde imidlertid en episode som verken elbilforumet, hotlinene til Tesla eller Facebook-gruppa kunne hjelpe med. Lokket til laderen hadde satt seg fast.
Den ville rett og slett ikke opp. Jeg forsøkte alle tyvtriksene som ble foreslått på Facebook: Bruke et bankkort til å vippe ut, presse på den ene siden, trykke litt hardt et annet sted, presse fra innsiden via en åpning i bagasjerommet. Ingenting hjalp.

Denne krasjtesten har mange ventet på
Veiassistanse
Dermed var det bare å kontakte bilberging. Og da NAF-bilen trillet inn i oppkjørselen, klarte jeg ikke helt å fri meg fra tanken at noen satt og gned hendene sine et sted: Se der ja, sånn går det med elbil.
Jeg har jo hatt veihjelp i oppkjørselen i forbindelse med elbil en gang før også ... Les mer om den opplevelsen her.
Heller ikke Rolf Erik Fossum fra NAF/Falck klarte å få åpnet dekselet. I alle fall ikke i starten. Men så, like før vi ga opp, gikk det! Herlig!
Forklaringen var like banal som den er logisk: Dekselet var frosset fast. Litt smøring med silikon har sørget for at det ikke skjer igjen!

Heldig ...
Så langt er altså dette den eneste gangen det har vært nødvendig med assistanse. Og jeg må således sies å være fornøyd.
Jeg vet jo at andre har hatt større problemer: Ladekabler som ikke virker, 12-volts batteri som går tomt, bil som nekter å starte – ting som kan gjøre hverdagen rimelig slitsom og lett kan bygge opp betydelig frustrasjon.
For øvrig er ikke fjernlysene like bra som en skulle ønske. Her kunne det gjerne vært mer "trøkk". Særlig når det ikke er snø og alt lyset spises opp av sort asfalt og mørk skog.

Tesla Model X: Ser du hva som mangler her?
"Småproblemer"
Mine problemer er at DAB-radio, FM-radio og Internett-radio ikke fungerer tilfredsstillende. Akkurat det samme var utfordringen på testbilene våre.
Kartet på navigasjonen bruker tidvis litt lang tid på å oppdatere seg, men dette har blitt bedre gjennom softwareoppdateringer.
Da vi ringte Tesla ble vi også lovet at radioproblemene skulle bedre seg etter hvert.
Annet "pirk" jeg har opplevd:
– Parkeringssensoren har vært litt til og fra.
– Vindusspyleren sender en stråle som treffer for langt ned på ruta. Løser seg med det gode gamle "nåletrikset", som gjør at du kan justere strålen selv.
– Tidvis litt problematisk å få kontakt med bilen via appen.
Nå er de verdt 120.000.000.000 kroner
KONKLUSJON:
Vi har altså testet kjøreegenskaper, komfort, plass og utstyr tidligere. Det sto til toppkarakter.
Men nå ville vi altså svare på spørsmålet: Er dette en fullgod vinterbil også i Norge? Svaret når det kommer til rekkevidde og framkommelighet vil være ja, for svært mange.
Den kommer seg opp og ned de bakkene de fleste andre biler med bare forhjulstrekk eller bakhjulstrekk gjør.

Og Appen er genial. Men den kan du forvarme bilen din når det passer – og kommer på plass i god og varm bil når du vil. Med appen kan du også sjekke hvordan det går med ladingen, rekkevidde, hvor bilen er parkert – eller, hvis du låner bort bilen – hvor fort den kjører og hvor den reiser ...
Men ...
Det er nok ikke så mye dette med vinter eller sommer som er spørsmålet – men om du er beredt på å være med i en gruppe av pionerer på det som på mange måter er bil i ny drakt. Du må være forberedt på å hanskes med noen utfordringer som følge av at dette er et helt nytt bilmerke, som baserer seg på ny teknikk og tenker annerledes på svært mange områder enn andre bilmerker.
Hvis du kan leve med dette, så er det følgelig få grunner til å være skeptisk til Model S. De som er avhengig av 4x4, men likevel ønsker 4x4, må vente ett år til – så kommer Model X.
Vi må også ta et foreløpig forbehold med tanke på hvilke effekt temperaturer ned mot 20-30-40 minusgrader vil ha. Den slags vinter har vi så langt ikke fått oppleve ...


Tesla Model S: Gir full støtte til statens "millionsponsing" av luksusbil