Tesla Model 3: Denne bilen har ingen nøkkel
SAN FRANCISCO (Broom / TV2): Tusenvis venter på den. Se hva vi tror ALLE vil bestille! Se video:

Da er altså utleveringene sparket i gang. Akkurat nå får de 30 første- og tilsynelatende ekstatiske kundene bilene sine. Nå skal det sies at det ble bestemt at de 30 første bilene skulle gå til Tesla-ansatte. Dermed er kanskje ikke entusiasmen helt overraskende.
Overleveringene skjer i forbindelse med et heftig show på fabrikken. Med Elon Musk hjertelig til stede, full av entusiasme og helt tydelig lettet over å endelig kunne vise fram volummodellen.
Formidabel produksjonsøkning
Vi har kjørt bilen, og førsteinntrykket kan du lese om her. Nå skal vi ta for oss litt av nyhetene rundt bilen.
Produksjonen er så smått i gang, og takten skal tilta drastisk utover høsten og vinteren. Innen utgangen av året skal det pøses ut 5.000 biler i måneden.
I 2018 er målet å produsere en halv million biler! Det er en formidabel økning fra dagens rundt 100.000, som forøvrig er fordelt 50/50 mellom Model S og Model X.
Solgte over 200.000 biler – på ett døgn!

To batteripakker
Model 3 kommer i to versjoner: Standard Range og Long Range. La oss ta den første først.
Standard Range:
Rekkevidde: 345 km (EPA-målestokken, som generelt er noe mer restriktiv enn NDEC-målingen. Med andre ord ville den hatt bedre rekkevidde måt i NEDC-tall).
0-97 km/t (60 mph): 5,6 sek.
Toppfart: 208 km/t
Pris: Fra 35.000 dollar / 270.000 kroner (NB: Norske priser ikke fastlagt).
Long Range:
Rekkevidde: ca 500 km (EPA).
0-97 km/t (60 mph): 5,1 sek.
Toppfart: 224 km/t.
Pris: Fra 43.000 dollar / ca 345.000 kroner (NB: Norske priser ikke fastlagt)

Standardutstyr
Begge bilene får 15" infotainmentskjerm som standard. Det er også eneste skjerm i bilen. Tosoners klimaanlegg, FM + internettradio, seter i stoff og midtkonsoll med to USB-porter er også standard.
Navigasjon, WIFI, nøkkelfri adgang og -start, stemmestyring, bluetooth, ryggekamera og elektriske vinduer er også med.
Apropos nøkkelfri adgang. Hvis du tror du får en kul liten mini-versjon av bilen som nøkkel, så tar du feil. Du får faktisk ingen nøkkel i det hele tatt. Det er styrt gjennom bluetooth og en smarttelefoner.
Men du kan dele den digitale nøkkelen med andre, om du ønsker det. Og du slipper å lure på hvor du la nøkkelen!
Alarm er også på plass, og det er 4 år / 80.000 garanti på bilen – i USA. Batteriet har en egen garanti på 8 år / 160.000 km (ca 190.000 km på Long Range-modellen).

– Sikkerhet viktig
Under pressemøtet understreker Elon Musk at sikkerhet er et svært viktig poeng. Han viste krasjetest-sammenligninger med Volvo S60.
– Bildene viser tydelig at ved en sidekollisjon ville du vært knust i Volvoen. Ikke i Model 3, kommenterte han.
Bilen har ikke blitt krasjtestet enda. Men Tesla har ambisjoner om at det skal bli klassens tryggeste bil.
For øvrig er alle Model 3 utstyrt med nødvendig hardware for å kjøre autonomt. Det betyr syv kamera, radar og tolv ultrasoniske sensorer. Disse gjør det blant annet mulig med automatisk nødbrems og unnamanøver i kritiske stuasjoner.
Tesla Model S: Neida, den er ikke perfekt

Utstyret du vil ha
Du får velge mellom seks ulike farger, standard er sort. De andre er Midnight Silver Metallic, Deep Blue Metallic, Pearl White Metallic og Red Multi-Coat.
Det du ikke får, er den matt grå lakken som noen håpet skulle bli et tilvalg etter at bilen ble vist første gang...
Dekkene leveres som 18" som standard. 19" er tilvalg.
En pakke som garantert blir populær i Norge, er Premium Upgrades Package. Den tror vi mer eller mindre alle vil bestille. Prisen på denne i USA er 5.000 dollar. Den inkluderer blant annet oppgradert interiør, varme i setene, USB-kontakt for baksetene, stor surround stereo, takluke, LED-tåkelys og midtkonsoll med dockingstasjon for to smarttelefoner.
Autopilot ytterligere 5.000 dollar (ca 38.500 kroner) – og skal du ha så nært autonom kjøring som Tesla kan tilby, må du ut med ytterligere 3.000 dollar (ca 23.000 kroner).
Les hvorfor det kan bli rettssak om Tesla-dørene
Spørsmål/svar fra Facebook
Vi spurte leserne våre på Facebook om de hadde noen spørsmål vi skulle stille på pressemøtet. Og her er et utvalg av spørsmål og svar som flere lurte på, som ikke allerede er besvart i teksten over:
Får den hengerfeste? Nei. Ingen planer om det.
Får Model S Hengerfeste? Nei. Ingen planer om det.
Kommer det en Performance-versjon av Model 3? Nei.
Kommer det head up display? Nei, ingen planer om det.
Når kommer Model 3 med 4x4? AWD-produksjonen starter til våren i 2018.
Når begynner leveringene i Norge? Vet ikke. Men viktige markeder, Norge er helt klart i den kategorien, skal prioriteres.
Hvor lang leveringstid er det for de som bestiller nå? Rundt ett år.
Blir bakluka større enn den først så ut? Egentlig ikke. Her er det kun snakk om små forskjeller, i tilfelle. Bakruta følger ikke med opp når luka åpnes.