SENKET PRISENE: Tesla tok konkurrentene på senga denne uken, med et kraftig priskutt på Norges mest solgte bil. Nå er spørsmålet hvordan de de øvrige konkurrentene vil svare på dette.
SENKET PRISENE: Tesla tok konkurrentene på senga denne uken, med et kraftig priskutt på Norges mest solgte bil. Nå er spørsmålet hvordan de de øvrige konkurrentene vil svare på dette.

Tesla-kutt kan gi priskrig på nybil i Norge

Fredag morgen sprakk nyheten: Tesla senket startprisen på sin Model Y med hele 120.000 kroner, til 399.990 kroner.

Et så stort priskutt på en bilmodell er mildt sagt uvanlig. Det blir ekstra spesielt når nettopp Model Y med stor margin ble Norges mest solgte bil i fjor. Her er det altså ikke snakk om et forsøk på å gi nytt liv til en bilmodell som er på vei ned, slik vi noen ganger ser når priser blir redusert.

Model Y er i en bilklasse med svært mange konkurrenter. Blant dem er biler som VW ID.4/ID.5, Ford Mustang Mach-E, Hyundai Ioniq 5, Kia EV6 og Skoda Enyaq for å nevne noen.

Kaller det dramatisk

Det store spørsmålet nå blir hvordan konkurrentene vil reagere på Tesla-kuttet. Sitter de stille i båten og opprettholder dagens priser, risikerer de nok å miste mye salg til Model Y.

Robert Næss er investeringsdirektør i Nordea. Til Bergensavisen (bak betalingsmur) kaller han priskuttet dramatisk:

– Og det kan få konsekvenser for konkurrentene. Det er en stor risiko for at andre bilfabrikanter må sette ned prisene for å kunne konkurrere mot Tesla. De som er i samme segmentet, har egentlig ikke mye valg, sier Robert Næss.

Broom var først med nyheten om priskuttet, les mer her:

SVARE? Hva gjør de andre merkene når Tesla kutter prisene så mye? Det er et spørsmål mange stiller seg nå. Illustrasjonsfoto.
SVARE? Hva gjør de andre merkene når Tesla kutter prisene så mye? Det er et spørsmål mange stiller seg nå. Illustrasjonsfoto.

Tatt på senga

Så langt har det ikke kommet reaksjoner på de nye Model Y-prisene fra andre bilimportører. Men det var nok hektisk aktivitet hos mange importører og forhandlere fredag morgen, da dette ble kjent:

Atle Falch Tuverud er sjefredaktør i bransje-nettstedet BilNytt.no. Han sier dette til Broom:

– Det har vært ventet at Tesla ville presentere prisbomber i 2023 blant annet på grunn av nye og mer effektive produksjonsmetoder. Tidspunktet og størrelsen på prisnedgangen kommer imidlertid brått på mange bilimportører. Vi i BilNytt.no har vært i kontakt med flere importører og bilforhandlere som bekrefter at de ble tatt på senga av Teslas store priskutt.

Tesla knuste alle konkurrentene i juleinnspurten

Påvirke nyere bruktbiler

Timingen kunne nok definitivt også vært bedre for mange:

OVERRASKET: Sjefredaktør Atle Falch Tuverud i BilNytt.no forteller at mange i bransjen ble tatt på senga av Teslas store priskutt.
OVERRASKET: Sjefredaktør Atle Falch Tuverud i BilNytt.no forteller at mange i bransjen ble tatt på senga av Teslas store priskutt.

– Flere aktører har akkurat vært i forhandlinger om prisøkninger på mellom 5 og 10 prosent, og kommunisert dette til sine forhandlere – så kommer prisbomben fra Tesla.

– Tilbakemeldingene fra bransjen er at dette kommer til å påvirke markedet. Det kan til og med påvirke prisene på Finn.no på nyere elbiler. Det er høy aktivitet hos norske bilimportører nå. Det blir spennende å se om noen svarer, sier BilNytt.no-sjefen.

Ordrereserven har «smeltet»

– Hva med dem som kjøpte Model Y til gammel og høyere pris?

– Tesla har nok ikke gjort seg populære hos ferske kunder ved å senke prisen så drastisk, akkurat 14 dager etter siste store utlevering. Det vil si rett etter at fristen for å heve kjøpet løp ut, sier Falch Tuverud og legger til:

– Der andre bilmerker har hatt lange ventelister, har Tesla i stor grad tømt ordrereserven hvert kvartal, og fortløpende funnet nye kunder på imponerende vis i Norge. Globalt har Teslas ordrereserve «smeltet», noe som også var en av grunnene til aksjekursens nedgang. Det hører med til historien at den aggressive prisreduksjonen kommer etter at Tesla ikke oppnådde Wall Street-estimater for leveranser i fjerde kvartal.

Ikke lenge siden Tesla-krise – nå tjener de milliarder

KUTTET KOSTNADER: Tesla har jobbet hardt for å effektivisere måten de produserer biler på. Det blir forklart som en medvirkende faktor til at de nå kan kutte prisene så mye. Foto: NTB
KUTTET KOSTNADER: Tesla har jobbet hardt for å effektivisere måten de produserer biler på. Det blir forklart som en medvirkende faktor til at de nå kan kutte prisene så mye. Foto: NTB

Gammel moro

Etter rekordhøyt antall utleverte biler de siste to årene, regner mange med en kraftig nedkjøling i år. Desember i fjor ble all time high. Nå går det mot stillere tider hos norske bilforhandlere:

– Rekordvolumene vi så i desember – med ny månedsrekord – var i stor grad gammel moro. Det var utleveringer av gammel ordrereserve, og ikke nye kontrakter på tampen av året, selv om noen også løp og kjøpte før elbilmoms og vektavgift.

– Norsk bilbransje har rapportert til BilNytt.no at mange nybilkunder i stor grad gjemte seg under et ullpledd innerst i hjørnesofaen fra midten av oktober. Strømpriser og krympflasjon innhentet også nybilkundene etter tre gullår. Når det er sagt, tror vi fortsatt på et relativt godt nybilår også i 2023, men første kvartal blir magert. sier Falch Tuverud.

Priskutt og rabatter

Broom publiserte tidligere denne uken en undersøkelse fra Sparebank 1 Østlandet der det fremkommer at antallet som planlegger å kjøpe ny bil er halvert fra i fjor til i år. Det er en klar indikator på at strammere tider økonomisk vil gå ut over bilsalget.

Med dette som bakteppe, er det klart at situasjonen for mange av Teslas konkurrenter blir enda tøffere nå. Derfor er det nok også gode muligheter for at vi vil se prisreduksjoner og rabatter i en helt annen grad fremover, enn vi har gjort de siste årene.

Så mye mer må svenskene betale for en Model Y

Video: Denne er akkurat kåret til Årets bil 2023