Tesla: Her kan du sjekke om naboen har kjøpt seg ny bil
Og det er det mange nordmenn som har gjort!

Årets mest myteomspunnede bil må være elbilen Tesla Model S. Den amerikanske luksusbilen som kommer så gunstig ut i det norske avgiftssystemet.
Og responsen har heller ikke latt vente på seg. I løpet av året vil tusenvis av nordmenn ha lagt inn bestilling på sin bil – og alt før nyttår var 1.000 forhåndsbestilt. Og det uten at bilen var ferdig.
Nå går det an å sjekke nøyaktig hvor disse som har lagt inn bestilling bor.
Klikk her for å se kartet og hvor de som har bestilt Tesla er bosatt
Fått bil?
På en amerikansk nettsiden er det nemlig laget en løsning der de registrerer hvor kjøperne deres bor - på kartet.
Og ikke bare det. Her skiller de også mellom om kjøperne bare har reservert bilene - eller om de også har fått dem. Dessuten hvilken modell det er snakk om.
Ambisiøs satsing
Tesla skaffet seg først erfaring med bygging av elbiler med den lille og kjappe Roadster-modellen.

Den har også banet vei for nye og mer ambisiøse satsinger. Først ut er altså Model S – en diger bil, som på mange måter snur opp ned på det en vanligvis tenker på som en elbil.
Ikke bare er den lekker å se på og går som et børseskudd, den er dessuten romslig og full av nymotens utstyr og luksus. Mottagelsen har de også vært meget god.
LES OGSÅ: Tesla S: Dette er en julegave fra norske politikere
Perfekt for Norge
For Tesla er Norge et viktig marked. Vi er nemlig det eneste landet i verden som har så mange frynsegoder koblet opp mot det å kjøre elbil. Tesla S er nemlig ingen billig bil i noen andre land enn Norge.
Det viser seg naturligvis også på fordeling av bestillinger på verdenskartet – for eksempel er både Finland, Danmark og Sverige svært underrepresentert på antall bestillinger, sammenlignet med Norge.
Vi har testet Norges mest solgte elbil – les hva vi synes her

Billig å kjøpe
Først og fremst er det avgiftssystemet at bilen blir så gunstig å kjøpe her hjemme. Og med det mener vi at grunnmodellen av Model S kommer på 446.000 kroner.
Det er med den minste batteripakken du får i Norge – 60kWh – og en rekkevidde på knappe 370 kilometer.
Ytelsene er imidlertid sterke alt på det rimeligste alternativet. 0–100 km/t er unnagjort på 5,9 sekunder.
LES OGSÅ: Topp 3: Biler som smisker med Greenpeace
Mye krefter
Videre kan du velge 85 kWh – som har rekkevidde på 480 kilometer – og gjør 0–100 km/t på 5,6 sekunder. Prisen på denne er 506.700 kroner.
Men vil du virkelig slå på stortromma tar du Performance-modellen som har samme rekkevidde – men gjør 0–100 km/t på bare 4,4 sekunder. Prisen her er 595.000 kroner – men det er likevel langt mindre enn BMW, Audi eller Mercedeser med tilsvarende plass og ytelser.

LES OGSÅ: Denne bilen har en motor for hvert hjul
Billig å eie
I tillegg til prisene ved innkjøp gjør også de norske særreglene for elbiler at det er både billigere og mer praktiske å bruke i hverdagen.
Spesielt er det mye å hente om du bor i nærheten av større byer, der du kan kjøre forbi køen i kollektivfeltet, parkere på egne elbilparkeringsplasser og slipper bomavgifter.
Norsk forhandler har solgt Tesla for 50 millioner kroner – nå er det slutt
El-SUV
I karttjenesten vi viser til i denne saken finnes også oversikt på alle de som har forhåndsbestilt Teslas kommende modell, nemlig Model X.
Det er en SUV med firehjulstrekk eller bakhjulsdrift – og prisene skal etter planen ligge på noenlunde samme nivå som Model S. Også i X-en blir det tre seterader og plass til sju. Batteriene skal ha samme kapasitet som Model S.
Og hør bare her – denne får måkevingedører! Ja, det stemmer. På en SUV!
Levering av de første bilene er ventet å skje i 2014.


Her kan du lese mer om Tesla X