Tesla: Bil i innbytte? Nei det kan du bare glemme!

Tesla-kjøperne har en ekstra utfordring ...

Det er full fart hos Norges første utsalgssted for Tesla som ligger på Alnabru i Oslo. Her hjemme er det heller ingen regler som sier at en bilprodusent ikke kan selge bilene sine direkte til kundene.
Det er full fart hos Norges første utsalgssted for Tesla som ligger på Alnabru i Oslo. Her hjemme er det heller ingen regler som sier at en bilprodusent ikke kan selge bilene sine direkte til kundene.

Tesla er bilprodusenten som gjør ting annerledes enn de fleste andre.

Elbilprodusenten med base i California har på rekordtid snudd opp-ned på de flestes oppfatning av hva en elbil kan være.

Kombinasjonen voldsomme krefter, god plass og rekkevidde på inntil 500 kilometer gjør at deres Model S appellerer til kjøpere som aldri ville vurdert elbil tidligere.

Mest solgte

Her i Norge nyter bilen også godt av en rekke særordninger og fordeler. Som at den hverken har avgifter eller moms. Dessuten lavere årsavgift, gratis parkering en rekke steder og også gratis passering gjennom bomringene.

Så har da også bilen blitt en stor suksess. I september var Model S Norges mest solgte nybil, med 616 registrerte eksemplarer.

Suste forbi Golf - les hvor mange Model S som ble registrert

Selge selv

Men det er ikke bare bilen som skiller seg fra konkurrentene. Tesla skiller seg også fra samtlige volummerker, ved at de ikke tar biler i innbytte.

Når du kjøper en ny Tesla, kan du altså ikke levere inn bilen du har. Den må du pent selge selv - eventuelt beholde den sammen med Teslaen.

Vårt førsteinntrykk: Dette er en julegave fra politikerne

Skal legge til rette

- Ja, det er riktig. Vi har rett og slett ikke kapasitet til å håndtere innbyttebiler, derfor må vi si nei til det. Det vil si: Vi gjør unntak for de som ønsker å bytte inn en Tesla Roadster, sier Kjell Arne Wold som er Teslas salgssjef i Norge.

- Etter hvert ønsker vi imidlertid å kunne legge til rette for kundene våre og bidra til videresalg av den gamle bilen. Men vi har ikke rukket å komme i gang med noen ordning for dette ennå, sier Wold.

Kjøpesterke kunder

Men i praksis ser det altså ikke ut som dette er egnet til å skremme bort Model S-kundene. Tvert imot, interessen for bilen er enorm i Norge.

Model S koster i praksis fra en halv million kroner. Da har vi å gjøre med kjøpesterke kunder - og kunder som gjerne eier minst en kostbar bil fra før. Broom vet at blant annet BMW-eiere er sterkt representert blant de som kjøper Tesla.


Brooms bilekspert: Kvaliteten kommer til å bli helt avgjørende


Vil påvirke prisbildet

- Når Tesla skal levere et par tusen biler - minst - til norske kunder i høst, er det klart at dette vil gjøre noe med bruktmarkedet. Svært mange privatpersoner skal nå ut og selge bilene sine. Når mange av disse er både dyre og eksklusive, vil det nok påvirke prisbildet i denne delen av markedet, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

- Samtidig har det nok være en litt glidende overgang særlig i starten, fordi mange har ventet lenge på Teslaene sine. Da har de også hatt god tid til å selge "gamlebilen". Nå er det imidlertid ikke så lang ventetid - dermed vil det nok også haste mer for mange å få solgt bilen sin, mener Benny.

Koppholder? Det blir 21.000 kroner, takk!

Gol er et av stedene i Norge der Tesla har satt opp sine superladere. Her er det bare å fylle opp med strøm - helt gratis.
Gol er et av stedene i Norge der Tesla har satt opp sine superladere. Her er det bare å fylle opp med strøm - helt gratis.


LES OGSÅ: Vi kan få et prisras på elbil