LYD: Ferrari er kjent for sitt ekstreme lydbilde. Det vil de ta med seg videre, også når de skal lage elbil. Nå har laget et eget system som de vil ta patent på.
LYD: Ferrari er kjent for sitt ekstreme lydbilde. Det vil de ta med seg videre, også når de skal lage elbil. Nå har laget et eget system som de vil ta patent på.

Tar patent: Slik skal Ferrari gjøre kundene glad i elbil

Snart gjør de det «utenkelige».

Enzo Ferrari grunnlag superbilmerket som skulle bære hans eget navn tilbake i 1929. Merket med den steilende hesten har siden satt sitt tydelige preg på bilverden.

Nå nærmer det seg en helt ny tidsepoke. Dagens toppsjef, Benedetto Vigna, bekrefter nemlig det som for noen år siden var nærmest utenkelig: I 2025 kommer de med en elektrisk bil. Innen 2030 skal 40 prosent av salget være rene elbiler.

Nå har vi riktignok fått en forsmak på elektrifisering – blant annet med den ladbare hybriden SF90. Men i den er det tross alt en buldrende V8-motor som gjør hovedjobben.

I 2025 kommer altså den første rene el-Ferrarien. Men hvis du trodde den blir lydløs, tar du trolig grundig feil.

Spontantur ble knallsuksess

Lyd viktig

Vigna har som ventet vært svært tilbakeholden med informasjon om nykommeren. Det er tross alt en god stund til 2025, fortsatt.

Men han har uttalt at bilen skal være unik – og en ekte Ferrari. Videre har han understreket at økt vekt, som følge av batteripakken, ikke skal bli et problem.

Men en utfordring de har helt åpenbare og konkrete planer om å løse, er lydbildet. Ferrari er selvsagt klar over at mange vil være skeptiske til en lydløs, elektrisk Ferrari. Og er altså i full gang med å finne løsninger som de tror kundene vil sette pris på.

EL-LYD: Målet er å foredle lyden av elmotorene – og la lydbildet gi sjåføren et inntrykk av hvordan drivverket jobber.
EL-LYD: Målet er å foredle lyden av elmotorene – og la lydbildet gi sjåføren et inntrykk av hvordan drivverket jobber.

Patenter

Det var det amerikanske nettstedet Carbuzz som først fikk tak i patentpapirene til Ferrari, som ble sendt inn til US Patent and Trademark Office (USPTO).

Målet er å få et lydbilde som samsvarer med hvordan motorene jobber. Omtrent som på en bensinbil.

Det er altså ikke snakk om et kunstig lydbilde som skal spilles via høyttalerne i bilen. Slik blant annet BMW har på sine elbiler.

Patentpapirene viser i stedet et system hvor den faktiske lyden elmotorene lager skal gjøres tydeligere og forsterkes.

Aldri har nordmenn kjøpt flere: – En nesten sprø utvikling

Som å kjøre en bensinbil

Gjennom et avansert system, skal en elektrisk Ferrari dermed kunne høres – og brukes som om den har en bensinmotor.

Lyden skal sendes ut ved differensialen bak på bilen, omtrent som på en bil med et eksosanlegg.

Det skal bli spennende å høre hvordan lyden vil merkes – både i og utenfor bilen.

Spontantur ble knallsuksess

ELEKTRISK: Ferrari har allerede flere modeller som har elmotorer – men enn så lenge i kombinasjon med en bensinmotor. Blant annet SF90 Stradale.
ELEKTRISK: Ferrari har allerede flere modeller som har elmotorer – men enn så lenge i kombinasjon med en bensinmotor. Blant annet SF90 Stradale.

Ikke først

Om løsningen høres litt kjent ut, er det ikke så rart. Dodge har for eksempel gjort noe lignende med sin konseptbil Charger Daytona SRT EV Concept.

Denne skal faktisk lage like mye lyd som Charger Hellcat med V8-motor. Nærmere bestemt skal den blåse ut 129 desibel. Og tro ikke at den lyden kommer fra høyttalere. Neida, Dodge har et sinnrikt system av rør og ulike kammer, litt som et eksosanlegg.

Løsningen kalles Fratzonic Chambered Exhaust system. Den skal i motsetning til Ferraris "elmotor-lyd", rett og slett minne om V8-brølet fra en bensinmotor.

Video: Denne Ferrarien har både elmotor og V8-motor:

Video: Elbil med lyd - hør Porsches elektriske racerbil i aksjon:

Her blir Ferraris første SUV avslørt i Norge