Tar du sjansen når du står i kø eller på rødt lys?

Det er kanskje ikke så lurt...

Reglene for bruk av mobilen gjelder i alt som er definert som 'under kjøring'. Foto Scanpix.
Reglene for bruk av mobilen gjelder i alt som er definert som "under kjøring". Foto Scanpix.

For 18 år siden kom de første forskriftene om forbud mot bruk av håndholdt mobiltelefon under bilkjøring.

Antallet mobiltelefoner hadde da eksplodert i løpet av noen år – og i praksis var det fritt fram å snakke mens man kjørte bil.

Men fra år 2000 kom regelen om at mobilen måtte være håndfri, eller plassert i en egen holder. Hvis ikke ble det forelegg.

Senere har dette blitt skjerpet inn. Nå er regelen at det kun er lov å bruke tastaturet på mobiltelefonen til å starte og avslutte en samtale. Og den må da ha en håndfriløsning eller være fastmontert i en holder. Alt annet er forbudt.

Fritt fram?

Forbudet er definert til å gjelde "under kjøring" – og her er det verdt å merke seg hva det egentlig innebærer. For du tror kanskje det er fritt fram å bruke mobilen når du står i kø – eller på rødt lys?

Nei, det er det faktisk ikke. Du risikerer å få forelegg da, på akkurat samme måte som om du bruker mobilen når bilen er i fart.

– Disse situasjonene blir definert som å være under kjøring, dermed gjelder også reglene. For å kunne prate i håndholdt mobil – eller bruke den til andre ting – må man svinge ut av veibanen og stoppe. Hvis ikke risikerer man forelegg, har avdelingsdirektør Jon Molnes i Vegdirektoratet tidligere uttalt til Broom.

LES OGSÅ: Se hva vi bruker sigarettenneren til

Forelegget for ulovlig mobilbruk er nå på 1.700 kroner. Men det later ikke til å skremme bort mange fra å bryte regelen.

I en undersøkelse gjort av Ipsos for Gjensidige i fjor, svarte nesten halvparten at de av og til bruker mobiltelefonen uten handsfree, mens de kjører bil. Andelen på landsbasis er for øvrig markant større blant dem som har barn under 18 år, enn dem som ikke har det.

Kom kjørende med to mobiler – på Pokemon-jakt

Tar liv

Forskjellen er hele 24 prosentpoeng, 63 prosent, mot 39 prosent.

– Vi tror det kan ha med stress og mas i hverdagen, avtaler skal gjøres, barn skal kjøres hit og dit, sier kommunikasjonssjef Bjarne Rysstad i Gjensidige.

Mobilbruk i bilen tar liv. Mellom 2005 og 2017 omkom 46 mennesker i ulykker der Statens vegvesens ulykkesgruppe (UAG) mener mobiltelefonen var en medvirkende årsak til at ulykken skjedde.

Vogntoget ble heist opp med kran, så la det avgårde på egenhånd

Se video: Slik går det når han sender SMS bak rattet