SUV med minst feil og problemer: Her er de 10 beste
Med en av disse i garasjen kan du sove godt om natten. Er din bil på listen?

Den svenske Bilprovningen tilsvarer våre egne Trafikkstasjoner, eller ”Biltilsynet” som det ofte fortsatt kalles på folkemunne.
Hvert år slipper de en statistikk over hvilke bilmodeller som har flest feil.
2005-modeller
Det er med stor interesse vi har kastet oss over Bilprovningens 2010-utgave, med statistikken for fem år gamle biler – altså 2005-modellene. Denne gangen er det SUV-ene med minst feil vi lager en topp-10 liste på.
Om du er i markedet for en brukt SUV er dette en liste du absolutt bør titte nøyere på. Det er slett ikke likegyldig hvilken SUV du kjøper, og vi avliver mer enn gjerne myten om at ”alle nyere biler er gode” med en eneste gang.
Store forskjeller
Den beste bilen har en feilprosent på bare 1%, mens bilen – for øvrig en norsk-familiefavoritt – på jumboplass, har en feilprosent på hele 34,1%. (Se link lengre ned i saken). Det er med andre ord STORE forskjeller.
Les også: Dette er Norges mest solgte firehjulstrekker
1. Lexus RX400h:

Feilprosent: | Antall kontrollerte biler: | Gj. snittlig km. stand: |
1,0% | 103 | 109 430 |
Lexus er premium-merket til Toyota. Vi vet allerede at Toyota står for kvalitet og driftsikkerhet, og at de gjennom Lexus har tatt dette enda et skritt lengre.
Hybridløsning var også rimelig nytt og litt ukjent på denne tiden (selv om Prius kom som hybrid allerede i 1997) så Toyota / Lexus kunne ikke tillate seg å gjøre noe ”feil” her, det ville være å tukle til sin egen framtid. Nå, seks år senere er det tydelig at de gjorde ting rett.
Dette koster en 2005 modell nå: Denne luksus SUV-en får du fra ca 350 000,- kroner. Det er gunstig!
Smart kjøp: Les mer om denne Lexusen i Brooms bruktbilguide - her:
2. Porsche Cayenne:

Feilprosent: | Antall kontrollerte biler: | Gj. snittlig km. stand: |
1,4% | 148 | 93 150 |
Porsche Cayenne kom allerede i 2002. Det var litt smårusk med de aller første årsmodellene, men Porsche ryddet i kjent stil raskt opp i de problemene.
Cayenne er en bil som vi sammen med 911 og Boxster nå ofte finner høyt oppe på listen over biler med minst feil.
På lik linje med Lexusen er dette både en eksklusiv og dyr bil som de færreste hadde råd til å kjøpe ny.
Dette koster en 2005 modell nå: Du får den fra ca. 450 000 kroner og oppover.
3. Suzuki Vitara:

Feilprosent: | Antall kontrollerte biler: | Gj. snittlig km. stand: |
1,7% | 403 | 77 940 |
Om du synes de to foregående har i overkant høy snobbe-faktor, så er i alle fall dette en bil som får de fleste godt ned på landjorda igjen.
Suzuki Vitara er en enkel, ærlig, robust og pålitelig bil med godt firehjulstrekksystem og lavgir-serie som sikrer deg god framkommelighet. Dette er en bil som beviser at det enkle ofte kan være – ikke bare godt - men svært godt. Den fås som 7-seter, 5-seter og varebil.
Dette koster en 2005 modell nå: Denne kan bli din for ca. 200 000 kroner som stasjonsvogn. Varebilene får du for under 100 000 kroner.
4. Honda CR-V, bensin:

Feilprosent: | Antall kontrollerte biler: | Gj. snittlig km. stand: |
1,8% | 709 | 89 090 |
Som Suzukien er også dette en grei og driftssikker bil, og den byr på litt mer komfort og ”klasse” enn Vitara, i alle fall i en litt påkostet utgave. Firehjulstrekksystemet er av typen ”enkel” med duger allikevel godt nok for de aller fleste.
Bremseskiver og lenkarmer er svakheten på disse og det er grunn til å tro at mange av manglene CR-V har fått kommer nettopp av dette, som ikke er noen stor sak å fikse opp i.
Dette koster en 2005 modell nå: De billigste bilene koster ca. 175 000,-
5. Subaru Forester:

Feilprosent: | Antall kontrollerte biler: | Gj. snittlig km. stand: |
2,3% | 529 | 107 070 |
Forester er noe midt i mellom stasjonsvogn og SUV. Bilene har vist seg å være svært pålitelige og har gjennom mange år vært populære her hjemme - både som ny og som bruktbil - godt egnet for norske forhold som de er.
Subaruen har et både et godt og solid firehjulstrekk-system som tar deg fram uansett vær og føre. Boksermotoren er også god, men den er litt bensintørst. Dieselmotor ble tilgjengelig først i 2009.
Dette koster en 2005 modell nå: Fra ca. 160 000 kroner og oppover.
Les også: Dette er SUV-ene med flest feil:
Se resten av topp-10 lista her:
Fant du ikke din drømmebil blant disse fem er det ingen grunn til å fortvile. Det finner heldigvis flere SUV-er som er veldig gode, og som kommer svært godt ut på Bilprovningens statistikk.
Toyota RAV4 er en bil som har slått veldig godt an har hjemme, og at den innkasserer en hederlig sjetteplass overrasker neppe noen. I følge statistikk fra tyske TÜV kommer den enda bedre ut, og ble der kåret som beste SUV.
Honda HR-V er lillebroren til CR-V og en praktisk liten SUV som har kommet litt i skyggen av storebror, men den er absolutt verdt å vurdere om du ønsker deg en liten firehjulstrekker.
BMW gikk på en stygg ”smell” da de lanserte X5. De første par årgangene av luksus-SUV-en var rett og slett dårlige biler. Da de lanserte X3 noen år senere hadde de gjort hjemmeleksene sine og X3 er både en god og en fin bil. Sammen med Porsche Cayenne eneste ikke-asiatiske bil på denne topp-10 listen.
Hyundai viser med både Santa Fe og den litt mindre Tucson at koreansk bilindustri absolutt må tas på alvor. Selv om nye teknologiske løsninger og design kanskje ikke helt er på europeisk nivå enda, så beviser de her at kvalitet er noe de kan.
Nr: | Bil: | Feilprosent: | Ant. kontrollerte | Km. stand: |
6 | Toyota RAV4 | 2,4% | 288 | 89 960 |
7 | Honda HR-V | 3,3% | 151 | 85 760 |
8 | BMW X3 | 5,6% | 126 | 82 500 |
9 | Hyundai Tucson | 5,6% | 720 | 74 720 |
10 | Hyundai Santa Fe | 6,4% | 424 | 83 270 |
Les også: Gamle og gode - her er bruktbilene med minst feil
Har du innspill eller erfaringer - skriv inn i kommetarfeltet under: